VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007.
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
UvAnalytics learning analytics voor de UvA Sijo Dijkstra
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Workshop Gamification. Doel workshop Inzicht gamification Toepassen van gamification voor eigen module.
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Talentmanagement in de Technische Dienst
UITNODIGING WORKSHOP VERANDERMANAGEMENT: “BETEKENISVERLENING IN ACTIE”
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Michel Visser Founder EesySoft
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Workshop Onderzoeksontwerp
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Transdisciplinaire projecten
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
LOB De VO-school als regisseur
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Dat zouden we vaker moeten doen…
Onderwijssymposium D66 4 oktober 2014 Rotterdam Workshop Afstandsonderwijs Steffi Waslander - programmamanager LOI Oscar Helfferich – business development.
moderniseren van het curriculum.
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
4. Online strategie Internet scorecard
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
Keuzethema: differentiatie
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Diversity policy in the perception of diversity managers.
Ervaringen rond de aanpak van een samenwerkingsprogramma in een Consortium SmartDairyFarming 2.0 Programmamanager SDF Bart Jan Wulfse.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Samenwerkingsprikkels over gemeentegrenzen heen  Studiedag 31 augustus 2016: Visie, vertrouwen en belangen als basis voor succes !?  Ward Saver, Mentor.
Justian Knobbout Promovendus bij het lectoraat Digital Smart Services
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Profiel Product Presentatie
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Naam school Datum Logo van de school
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Open Universiteit Nederland
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics

Wat is studiesucces? Perspectief Ministerie en Inspectie Perspectief onderwijsinstelling Perspectief student

Learning Analytics

Visie en missie onderwijsinstelling Wetenschappelijke onderbouwing Learning Analytics biedt inzicht in factoren die bepalend zijn voor studiesucces Visie en missie onderwijsinstelling Learning Analytics Interventies voor studiesucces Studiesucces is complex: bepalende factoren verschillen per regio en per opleiding Analytische benadering op basis van data leidt tot inzicht in studie-obstakels Hierdoor kunnen passende maatregelen worden getroffen: mix van interventies per opleiding Interventies moeten wel passen bij de (visie van de) onderwijsinstelling Er is wetenschappelijke onderbouwing voor bepaalde generieke interventies Data en analyses als prikkel voor verandering en het verhogen van studiesucces Wetenschappelijke onderbouwing

Learning Analytics biedt analytische benadering voor succesvolle interventies Voorbeelden van generieke interventies Studiekeuzeadvies op basis van studiekeuzecheck Voorlichting en proefstuderen Actieve studieloopbaanbegeleiding Actieve studiebegeleiding met heldere en haalbare doelen en snelle feedback Aanleren van studievaardigheden: ‘leren leren’ Creëren van leergemeenschap middels leergroepen Informeren van studenten over (verwachtingen van) de opleiding en andere opleidingen Inzet van medestudenten als ‘peer-mentor’ Onderbouwde keuze van ‘blend’ van (online) onderwijsactiviteiten Inzet van formatieve toetsing om studenten te stimuleren actief en continu te leren Verhogen studiesucces realiseren Interventies toepassen Informatie analyseren Data verzamelen

Het gaat niet om data-analyse en technologie alleen………

Casus: Erasmus Universiteit Rotterdam

Erasmus Universiteit Rotterdam Resultaat 1: visie en strategie Doelen Verhogen studiesucces (macro- en mesoniveau) Verbeteren individuele begeleiding studenten (microniveau) Aanpak Resultaat 2: Beleidsprincipes

Erasmus Universiteit Rotterdam Resultaat 3: adviezen concrete vervolgstappen Erasmus Universiteit Rotterdam

Pilot: data voor lerarenteams

Gezamenlijk (les)ontwerp LeerKRACHT aanpak Ambitie Bordsessie Gezamenlijk (les)ontwerp Stem van de student lerling Lesbezoek en Feedback Retrospective Ritmiek www.stichting-leerkracht.nl 1111

Onze aanpak in de pilot: data voor lerarenteams Inventariseren uitdagingen onderwijs met lerarenteam en management Inventariseren databronnen en beschikbaarheid Ontwerp- workshop met lerarenteam t.b.v. selectie en visualisatie Definiëren gezamenlijk vervolg Maatregelen m.b.t. Informatiebeveiliging en privacy

Onze ervaring Duidelijke visie – waarom doen we dit en wat willen we bereiken Duidelijke business case – voorkom ‘schieten met een kanon op een mug’ Ontwikkel in kleine stappen: ervaring opdoen in pilots en opschalen na gebleken succes Continue meten Slechten van stammenstrijd IT - business Gelijktijdig en in samenhang managen van verbeteringen op alle pijlers Pijler mensen & gedrag is de sleutel tot succes Managen van weerstand: Studenten terughoudend vanuit angst voor verkeerde interpretaties van data, mogelijk verkeerde conclusies en averechtse interventies Docenten terughoudend vanuit gevoel van extra werkdruk: behoefte aan ‘actionable learning analytics’ (combinatie AI en data-analyse) i.p.v. statische monitoring tools