VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Wat is studiesucces? Perspectief Ministerie en Inspectie Perspectief onderwijsinstelling Perspectief student
Learning Analytics
Visie en missie onderwijsinstelling Wetenschappelijke onderbouwing Learning Analytics biedt inzicht in factoren die bepalend zijn voor studiesucces Visie en missie onderwijsinstelling Learning Analytics Interventies voor studiesucces Studiesucces is complex: bepalende factoren verschillen per regio en per opleiding Analytische benadering op basis van data leidt tot inzicht in studie-obstakels Hierdoor kunnen passende maatregelen worden getroffen: mix van interventies per opleiding Interventies moeten wel passen bij de (visie van de) onderwijsinstelling Er is wetenschappelijke onderbouwing voor bepaalde generieke interventies Data en analyses als prikkel voor verandering en het verhogen van studiesucces Wetenschappelijke onderbouwing
Learning Analytics biedt analytische benadering voor succesvolle interventies Voorbeelden van generieke interventies Studiekeuzeadvies op basis van studiekeuzecheck Voorlichting en proefstuderen Actieve studieloopbaanbegeleiding Actieve studiebegeleiding met heldere en haalbare doelen en snelle feedback Aanleren van studievaardigheden: ‘leren leren’ Creëren van leergemeenschap middels leergroepen Informeren van studenten over (verwachtingen van) de opleiding en andere opleidingen Inzet van medestudenten als ‘peer-mentor’ Onderbouwde keuze van ‘blend’ van (online) onderwijsactiviteiten Inzet van formatieve toetsing om studenten te stimuleren actief en continu te leren Verhogen studiesucces realiseren Interventies toepassen Informatie analyseren Data verzamelen
Het gaat niet om data-analyse en technologie alleen………
Casus: Erasmus Universiteit Rotterdam
Erasmus Universiteit Rotterdam Resultaat 1: visie en strategie Doelen Verhogen studiesucces (macro- en mesoniveau) Verbeteren individuele begeleiding studenten (microniveau) Aanpak Resultaat 2: Beleidsprincipes
Erasmus Universiteit Rotterdam Resultaat 3: adviezen concrete vervolgstappen Erasmus Universiteit Rotterdam
Pilot: data voor lerarenteams
Gezamenlijk (les)ontwerp LeerKRACHT aanpak Ambitie Bordsessie Gezamenlijk (les)ontwerp Stem van de student lerling Lesbezoek en Feedback Retrospective Ritmiek www.stichting-leerkracht.nl 1111
Onze aanpak in de pilot: data voor lerarenteams Inventariseren uitdagingen onderwijs met lerarenteam en management Inventariseren databronnen en beschikbaarheid Ontwerp- workshop met lerarenteam t.b.v. selectie en visualisatie Definiëren gezamenlijk vervolg Maatregelen m.b.t. Informatiebeveiliging en privacy
Onze ervaring Duidelijke visie – waarom doen we dit en wat willen we bereiken Duidelijke business case – voorkom ‘schieten met een kanon op een mug’ Ontwikkel in kleine stappen: ervaring opdoen in pilots en opschalen na gebleken succes Continue meten Slechten van stammenstrijd IT - business Gelijktijdig en in samenhang managen van verbeteringen op alle pijlers Pijler mensen & gedrag is de sleutel tot succes Managen van weerstand: Studenten terughoudend vanuit angst voor verkeerde interpretaties van data, mogelijk verkeerde conclusies en averechtse interventies Docenten terughoudend vanuit gevoel van extra werkdruk: behoefte aan ‘actionable learning analytics’ (combinatie AI en data-analyse) i.p.v. statische monitoring tools