leermiddelen en ICT-tools

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Hoogste Woord: Frans K. Hasaj ICT-OA
Advertisements

STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Van Methode Naar Methodiek
Communicatie & Presentatie
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Ict - beleidsplan
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Begeleid zelfstandig leren
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Interventies RALFI.
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Onderwijsdag 19 maart 2010 eXplio, een online zelfstudiepakket voor talen Els Catry (JOUR) Bea Paelman (COM) Taallectoren.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Informatie- avond groep 6
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Het gymnasium. De moeite waard?. Drie vragen: Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium?
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Informatieavond groep 4
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Welkom op de informatieavond van groep 7
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
2 Examentraining 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Vaco’s
Informatie sector en pakket keuze leerjaar 3KB/BB Basisberoeps en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Differentiëren & klassenmanagement
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Digitale (vak)didactiek voor toekomstige leerkrachten via USolv-IT SoE-project.
Volgende paginastartschermVolgende paginastartscherm Welkom bij de demo van de oefensoftware van Lekker Lezen.
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
WELKOM OP ‘T ATRIUM mavo / havo / vwo
Een tijdlijn maken met ICT
DELF Junior op het Augustinianum
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Vaco’s
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Vakgroep Frans.
ICT als didactisch middel
Thema 4: Zo bereik je meer
Hoe is Zanzu.nl te gebruiken?
Kennisclip Web toepassingen
Door Sabrina Heijnen.
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
taal speelt een rol in alle vakken
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
December 25, 2018.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

leermiddelen en ICT-tools studiedag 20 maart 2019

“Sarah komt uit Ethiopië en zit nu in het tweede jaar “Sarah komt uit Ethiopië en zit nu in het tweede jaar. Ze bereidt zich voor op een beroepsrichting in de tweede graad. Ze heeft het moeilijk in de les Frans omdat ze vaak woorden niet begrijpt. Ik heb nog 15 andere leerlingen in de klas die Frans allemaal moeilijk vinden. Ik verlies heel veel tijd als ik elke keer de les moet stilleggen wanneer Sarah of een andere leerling een basiswoordje zoals pain of jambon moet vragen.” voorbeeld 1 herkenbaar?

“João is een Portugese jongen “João is een Portugese jongen. Hij stroomde na een jaar OKAN drie jaar geleden in in het regulier onderwijs. Ondertussen zit hij in het vijfde jaar Toerisme. De voorbije twee jaar kreeg hij een aangepast pakket Frans dat gebaseerd was op de eindtermen van de eerste graad. Nu zit hij in mijn les. Hij volgt de lessen mee. Heeft veel aanleg voor talen, maar kent minder woorden en loopt daarom soms vast tijdens het lezen of bij het maken van oefeningen omdat hij minder woordenschat kent.” voorbeeld 2 herkenbaar?

(Quartier Libre 4 – Echelle 2 – Bois et construction) uit het handboek van João - escalier - cellier - rez-de-chaussée - vaste - spacieuse

betekenis van onbekende woorden opzoeken minder bruikbaar voor abstracte termen vertalingen in context veel verschillende talen sommige talen lijken minder ondersteund

“Li zit in het derde jaar. Vorig jaar volgde hij een jaar OKAN “Li zit in het derde jaar. Vorig jaar volgde hij een jaar OKAN. Hij heeft geen enkele voorkennis Frans. Hij is wel heel ambitieus en leergierig. Voor wiskunde en wetenschappen haalt hij uitstekende punten. Zijn Engels is ook op hetzelfde niveau als dat van de leerlingen. Li zit duidelijk op zijn plaats in het ASO. Ik zou hem het liefst zelfstandig laten werken aan een basispakket terwijl ik met de overige leerlingen aan de leerstof van het derde jaar werk.” voorbeeld 3 herkenbaar?

“Ana zit in het vierde jaar “Ana zit in het vierde jaar. Ze heeft geen voorkennis Frans en geen enkele collega heeft extra uren om haar individueel te begeleiden voor Frans. Ik kan ook niet iedere week uren investeren in individuele bijles. Ik zoek dus materiaal waar ze zo zelfstandig mogelijk mee aan de slag kan.” voorbeeld 4 herkenbaar?

methode France Université Numérique online platform met divers aanbod interessant voor ons: lessenreeks “Vivre en France” (A1-A2-B1) account aanmaken op platform

MOOC: aanmeldingsprocedure

MOOC: aanmeldingsprocedure

MOOC: aanmeldingsprocedure

MOOC: aanmeldingsprocedure

MOOC: aanmeldingsprocedure

methode gericht op zelfstudie integratie kennis-vaardigheden in taaltaken werkt niet vanuit vertaling ook aandacht voor productieve vaardigheden niet alles is relevant: ontwikkeld voor inburgering vertrekt uit ERK-niveaus, niet vanuit Vlaamse leerplannen registratie relatief complex

zelfstandig woordenschat verwerven woorden en uitdrukkingen naar Engels of tekeningen ook uitspraak hier en daar foutje in uitspraak enkele lexicale velden zijn breed uitgewerkt visuele ondersteuning audio-ondersteuning

gericht zelfstandig werken op woordenschat en/of kennis- onderdelen goede uitleg bij grammatica.  veel benaderingen, soms geïntegreerd (filmpjes…) met oefeningen  filmpjes in het Frans ondertiteld leerling moet ondersteund worden om te kiezen welke leerinhouden zij/hij moet kiezen

luisterlezen gerangschikt volgens ERK-niveau sommige filmpjes zijn ondertiteld (ondertiteling kan ook uitgeschakeld worden) didactische uitwerking uitstekend op beschrijvend niveau, beperkt op structurerend en beoordelend niveau

luisterlezen fragmenten gerangschikt volgens ERK-niveau met Franse ondertitels zeer gevarieerde tekstsoorten (ook prescriptief, narratief...) je zou ook zelf fragmenten kunnen aanleveren die ondertiteld worden (niet getest door Frans na OKAN) je moet een account aanmaken

linguo.tv: aanmeldingsprocedure

linguo.tv: aanmeldingsprocedure

linguo.tv: aanmeldingsprocedure

voorbeeld 5 herkenbaar? herkenbaar? “Nastya volgt de lessen vrij goed mee. Ze slaagt meestal. In de les merk ik dat dingen die voor ons evident zijn voor haar toch moeilijk zijn. Zo weet ze bij voorbeeld niet altijd hoe ze een woord moet uitspreken.” “Nastya maakt nog redelijk veel taalfouten. Daarom moedig ik haar aan om haar teksten te laten reviseren door de computer voor ze ze aan mij afgeeft. Vaak is de feedback op die websites te moeilijk. Bovendien is de feedback vaak alleen in het Frans te krijgen.” voorbeeld 5 herkenbaar? herkenbaar?

eerste hulp bij problemen geeft deugdelijke feedback feedback eventueel in het Engels mist enkele foutjes uitgesproken door native speakers

“Pedro verliest veel tijd bij het studeren “Pedro verliest veel tijd bij het studeren. Hij vindt het erg moeilijk om woordjes te onthouden. Bovendien zijn lijstjes Nederlands-Frans voor hem niet zo behulpzaam. Hij leert de ene vreemde taal vanuit de andere vreemde taal.” voorbeeld 6 herkenbaar?

eigen woorden- lijstjes verschillende manieren om te oefenen op basis van één lijstje audio-ondersteuning​ leerling kan makkelijk eigen lijstjes maken(eventueel vanuit moedertaal) ook gratis app beschikbaar je moet een account aanmaken (maar registratie is erg eenvoudig)

interactieve mindmap om gratis tools te selecteren

nog ééntje… maar niet gratis… heel geschikt om eigen materiaal digitaal te maken laat op eenvoudige manier differentiëren toe automatische evaluatie integratie in Smartschool betalend

voorbeeld Bookwidgets luisteroefening 6de jaar Jeugd- en gehandicaptenzorg luisteroefening ex-OKANner

Bookwidgets: integratie in Smartschool

Bookwidgets: integratie in Smartschool antwoorden van individuele leerlingen zichtbaar aanpasbaar persoonlijke feedback mogelijk