Groupe de travail Activation 21 mars 2014
Agenda De omzendbrief betreffende de verplichting voor de OCMWs om hun gerechtigden in te schrijven bij de gewestelijke arbeidsbemiddelingsdienst van 7 februari 2014 : de billijkheidsredenen De omzendbrief betreffende de verplichting voor de OCMWs om hun gerechtigden in te schrijven bij de gewestelijke arbeidsbemiddelingsdienst van 7 februari 2014 : de billijkheidsredenen Studie over de werklast bij de OCMWs Studie over de werklast bij de OCMWs Opvolging organisatie van het colloquium over sociale activering Opvolging organisatie van het colloquium over sociale activering Contracten artikel 60§7 en "onredelijke last " voor de Staat: herhaling van het principe Contracten artikel 60§7 en "onredelijke last " voor de Staat: herhaling van het principe Goede praktijk: de maatregel 500 Euro. Praktische toepassing bij het OCMW van Jette Goede praktijk: de maatregel 500 Euro. Praktische toepassing bij het OCMW van Jette Varia : Varia : Activa (januari 2014) Activa (januari 2014) FAQ uitsluiting werkloosheid en artikel 60 FAQ uitsluiting werkloosheid en artikel 60 Actualiteit regionalisering Actualiteit regionalisering Andere Andere
Omzendbrief verplichting voor de OCMW's om hun gerechtigden in te schrijven bij de gewestelijke beidsbemiddelingsdienst 7 februari 2014 Treedt in werking vanaf 15 februari 2014 Alle gerechtigden (leefloon en equivalente maatschappelijke hulp) zich inschrijven als werkzoekende bij de gewestelijke arbeidsbemiddelingsdienst, met uitzondering van de gerechtigden die niet arbeidsgeschikt zijn wegens gezondheids- of billijkheidsredenen
Omzendbrief verplichting voor de OCMW's om hun gerechtigden in te schrijven bij de gewestelijke beidsbemiddelingsdienst Nieuw FAQ Wat moet in de omzendbrief van 7 februari 2014 betreffende de verplichting voor de OCMW's om hun gerechtigden in te schrijven in de regionale tewerkstellingsdienst verstaan worden onder "billijkheidsredenen"?
Omzendbrief verplichting voor de OCMW's om hun gerechtigden in te schrijven bij de gewestelijke beidsbemiddelingsdienst De wetgeving verduidelijkt niet wat moet worden verstaan onder billijkheidsredenen Door de maatschappelijk werkers Tijdens het sociaal onderzoek Gevalideerd worden door de raad voor maatschappelijk welzijn of het bijzonder comité van de sociale dienst Betekend worden aan de gerechtigde
Omzendbrief verplichting voor de OCMW's om hun gerechtigden in te schrijven bij de gewestelijke beidsbemiddelingsdienst Ruime interpretatie Bereidheid om te werken niet beschikbaarheid op de arbeidsmarkt Een sociale begeleiding te waarborgen Inspectiedienst van de POD MI zal deze rechtvaardigingen onderzoeken, rekening houdend met de context zoals die beschreven is in het sociaal verslag en met de interpretatie die door deze FAQ wordt gegeven aan het begrip "billijkheidsredenen"
Etude charge de travail en CPAS Dernière réunion Comité de pilotage : 12 mars Pas encore rapport final : léger dépassement deadline avec traitement des données 70 CPAS ont participé travailleurs sociaux (690 ETP) Analyse charge de travail pour matières fédérales : Activation Information – aide psychosociale Jeunes + étudiants Aide financière Energie Logement Médiation de dettes
Etude charge de travail en CPAS Prochaine réunion Comité de pilotage : le 26 mars Présentation des conclusions + propositions de recommandations politiques Résultats de létude présentés lors des rencontres provinciales 22 avril au 28 mai (Informations sur le site SPP IS)
Colloque activation sociale Organisation après élections, soit en septembre 2014 Sensibiliser les Présidents de CPAS et les membres des conseils de laide sociale à lactivation sociale + administrations communales Journée de réflexion avec intervention dexperts / Pas présentation de bonnes pratiques Objectifs Objectifs : Définir cadre légal Envisager plan spécifique aide aux CPAS pour encadrement des jeunes exclus du chômage suite réforme allocations insertion Sensibilisation des nouveaux gouvernements
Colloque activation sociale
Contrats article 60§7 et "charge déraisonnable" pour l'Etat : rappel du principe SPP IS et OE : flux électroniques de données personnelles afin de permettre à lOE daccomplir ses missions Autorisations demandées à la Commission de Protection de la Vie Privée SPP IS transfert les données des personnes qui remplissent tous les critères suivants : 1) Dans NOVA Prima : remboursement en AS (excepté aide médicale urgente et mesure de mise à lemploi) ou en DIS (excepté mesure de mise à lemploi) 2) Exclusion personnes inscrites au RP et des belges 3) Inscrites au type dinformation dans le RN n°202 (raison justifie droit de séjour)
Contrats article 60§7 et "charge déraisonnable" pour l'Etat : rappel du principe Aucun transfert de donnée concernant les citoyens de UE et les membres de leur famille sous annexe 19 ou 19ter (pas droit de séjour) Confirmation : aucune données des citoyens de UE et des membres de leur famille qui bénéficient dune mesure de mise à lemploi nont été transmises via flux du SPP à OE Vérifications faites auprès OE : une dizaine de cas en Belgique
Contrats article 60§7 et "charge déraisonnable" pour l'Etat : rappel du principe Comment OE est informé de lexistence dun contrat article 60 ? Deux hypothèses : via le flux SPPIS-OE, OE est informé du bénéfice dune aide du CPAS sous la forme dun complément. OE interroge intéressé qui fournit à lOE la preuve dun contrat article 60 Décision OE de fin de séjour la personne réintroduit une demande denregistrement (annexe 19) en présentant un contrat de travail article 60 conclu après la signification fin de séjour
Varia Activa Zal de reglementering Activa-OCMW's worden aangepast, zoals dit het geval was bij de reglementering Activa-RVA op 1 januari 2014? Jonger zijn dan 30 jaar; Minstens 156 dagen inschrijving als niet werkend werkzoekende bewijzen in de laatste 9 maanden; Geen diploma/getuigschrift hoger secundair onderwijs bezitten Financiële tegemoetkoming van RVA van 500 Euro per maand gedurende 36 maanden ten gunste van de werkgever
Varia Neen De federale regering en de Gewesten hebben immers afgesproken om geen enkele wijziging aan te brengen aan de reglementering met betrekking tot het werkgelegenheidsbeleid dat zal overgeheveld worden naar de Gewesten Maar de vermindering van de sociale zekerheidsbijdragen van toepassing zijn
Varia FAQ Kan een persoon die geschorst is door de RVA geactiveerd worden met toepassing van artikel 60§7 van de organieke wet op de OCMWs van 1976 ? Ja. 2 doelstellingen : a) indien de geschorste persoon een stage moet doorlopen zodat de schorsing opgegeven zou worden, dan kan deze persoon een aantal dagen presteren binnen een bepaalde referentieperiode. Na deze periode is deze persoon terug sociaal verzekerd. De persoon kan (terug) genieten van volledige sociale uitkeringen.
Varia b) indien de geschorste persoon in het kader van zijn sanctie geen stage moet doorlopen, dan kan het OCMW ervoor opteren om de persoon aan het werk te zetten met toepassing van art.60§7. In dit geval heeft deze activering tot doel de cliënt een werkervaring aan te reiken, wat het risico op een nieuwe schorsing zou moeten voorkomen Maar, in de twee gevallen, mag de subsidieringsperiode van de tewerkstelling, niet langer zijn dan de periode die voor de tewerkgestelde persoon nodig is om gerechtigd te worden op volledige sociale uitkeringen : residuair karakter
Varia FAQ Kan een OCMW iemand tewerk stellen met toepassing van artikel 60§7 die inschakelingsuitkeringen krijgen van de RVA ? Ja. De jonge schoolverlaters dienen, ongeacht hun leeftijd, eerst een beroepsinschakelingstijd van 310 dagen te vervullen, vooraleer zij aanspraak kunnen maken op inschakelingsuitkeringen. Het OCMW kan een jongere tewerkstellen met toepassing van artikel 60§7 voor de duur die noodzakelijk is om gerechtigd te worden op een volledige werkloosheidsuitkering op basis van tewerkstelling en niet op basis van studies. Gedurende heel deze periode blijft de toelage verschuldigd
Varia Actualité régionalisation Protocole entre Etat fédéral, Région flamande, Région wallonne, Région de Bruxelles-Capitale et Communauté germanophone Période transitoire : 1 er juillet 2014 au 31 décembre 2014 Loi de financement prévoit que le SPP assure les paiements jusquau 31 décembre 2014
Varia Matières transférées : Article 60§7 Article 61 Le plan Activa Les initiatives d'insertion sociale (mise à lemploi SINE) Les programmes de transition professionnelle (PTP) Lintérim dinsertion Convention de partenariat dite mesure 500 Projets pilotes Entreprise d'insertion fédérale Décision politique doit encore être prise concernant les accords de coopération concernant léconomie sociale
Varia SPP IS chargé, pendant la période transitoire, de l'exécution opérationnelle des matières transférées Après ? SPP = Guichet unique : prévu article 22 loi spéciale 6 janvier 2014 relative à la Sixième Réforme de l'Etat Protocole de gestion de l'application Novaprima à conclure
Varia Pendant période transitoire, les contrôles continuent d'être exercés par le service inspection du SPP Intégration sociale pour les matières visées par la réforme de l'Etat. Entités fédérées peuvent demander la transmission des rapports d'inspection pour les matières transférées
Varia De uitdagingen van de regionalisering ? De noodzakelijke coherentie waarborgen voor een efficiënt beleid Behoud van het huidige systeem van open enveloppe Behoud van de knowhow en van het specifieke karakter van de OCMW's
Varia De toekomstige prioriteiten ? Nood aan beleid inzake sociale activering in de OCMW's POD MI = uniek loket
Varia