WAT SLIDE – DECK ONDERWERP TECHNOFILOSOFIE AANDACHT CATEGORIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Casus 1 Jongen, 11 jaar Aanmeldingsreden: PDD-NOS
Advertisements

KLOKLEZEN Wat wil je oefenen ? Klik op jouw keuze UUR HALF UUR
Bedrijfsverhaal schrijven
De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
“Hoe kom ik aan klanten?”
“Een reis naar Licht”.
Mindfulness Wat is mindfulness en wat kan
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Feedback probleemanalyse. Jullie kijken vooral met de bril van 'overlast’ naar het vraagstuk. "dat kan toch de enige reden zijn voor de HvA om een cadeau.
….een korte presentatie
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
PRESENTATIES. PRESENTATIES ONTWERP EEN MANIER OM MISBRUIK TE MAKEN VAN EEN BIAS PRESENTATIES ONTWERP EEN MANIER OM MISBRUIK TE MAKEN VAN EEN BIAS.
Meten bij marktonderzoek
Iedereen coach naar Jef Clement.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Dans van Vos Weg van Wolf
Bedrijfsverhaal schrijven Workshop Bedrijfsverhaal schrijven 2 Bedrijfsverhalen Soorten | Voorbeelden Theorie Het brein en het geheugen Schrijven Wat?
Lastige gevoelens van de therapeut: op of onder de tafel?
Aan de slag met verbeelden Niet richten op de inhoud maar beelden toevoegen aan het denkproces Casus is jullie offerte: ‘Kleinere afstand tussen burger.
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Mindfulness.
Schrijven met een strategie
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Ellen Govaerts, Two Roads
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
OGW op de Firtel.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Weerbaarheid tegen ongezonde stress en burnout vergroten
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Heel gewoon maar toch anders.
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Winnock Gabi van Eijk :Bewegingsdeskundige
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
Verdieping Timemanagement
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Meten en meetkunde in het verkeer
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Coping.
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Bouw aan je veerkracht.
Processing Structured Hypermedia
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
De juiste route naar het juiste doel
Thema 4: Zo bereik je meer
Herhalen en toepassen in een crisisplan
Emotie in fotografie.
Communicatie 7e les.
Gedragsproblemen en stoornissen
Loopbaan en burgerschap les 3
Creatief denken Design thinking.
<naam bedrijf> & <naam school>
WAT SLIDE – DECK ONDERWERP TECHNOFILOSOFIE AANDACHT CATEGORIE
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Transcript van de presentatie:

WAT SLIDE – DECK ONDERWERP TECHNOFILOSOFIE AANDACHT CATEGORIE INSPIRATIE / ACHTERGROND / THEORIE STIJL SLIDES MET TOELICHTING DATUM AANGEPAST 19-11-18 MEER INFORMATIE Rens@technofilosofie.com TOEPASSEN UITLEG OVER SYSTEEM 1 en SYSTEEM 2 EN DE RELATIE DIE ER IS MET DE MANIER WAAROP DE APPS DIE AANDACHT VRAGEN ONTWORPEN ZIJN. LICENTIES AFBEELDINGEN ZIJN GECHECKT, MAAR BIJ TWIJFEL GRAAG CONTACT OPNEMEN

Workshop Aandacht cognitieve systemen

Wat is hier aan de hand? Hoe zou je hier op reageren?

17 x 24 Reken even uit? (408) Makkelijk? Moeilijk?

Wij hebben twee cognitieve systemen Systeem 1 – het ‘onbewuste’ Systeem 2 – het ‘bewuste’ Werkt automatisch en snel, met weinig of geen inspanning en geen gevoel van controle Omvat bewuste aandacht voor de mentale inspanningen die worden verricht, waaronder ingewikkelde berekeningen Thinking, fast and slow – Daniel Kahneman De vaardigheden van systeem 1 omvatten vaardigheden die we met dieren delen Pp 28 Mensen voelen zich vaak aangetrokken tot systeem 2, het bewuste rationele zelf dat meningen heeft, keuzen maakt en nadenkt over wat te doen en wat te denken. De werking van systeem 2 wordt vaak gekoppeld aan de subjectieve ervaring van handelngsvermogen, keuze en concentratie. Jonathan Haidt focuses on the division ‘controlled vs automatic’, between the conscious/reasoned processes and automatic/implicit processes. His metaphor is a rider on the back of an elephant in which the conscious mind is the rider and the unconscious mind is the elephant. The rider is unable to control the elephant by force: this explains many puzzles about our mental life, particularly why we have such trouble with weakness of will. Learning how to train the elephant is the secret of self- improvement. Paul Smit: 11.200.00 bits per seconde verwerken wij onbewust – 60 bits per seconde bewust. 60 bits komen met een verklaring Je besllist vaak in 1 a 3 sec; waarom zit je zoals je zit? Doe je handen eens andersom over elkaar ….

Systeem 1 – het ‘onbewuste’ De som ‘2+2’ oplossen De bron van een bepaald geluid lokaliseren Een auto besturen op een lege weg Eenvoudige zinnen begrijpen Vijandigheid in iemands stem detecteren Afkeer tonen bij het zien van een afschrikwekkend beeld De uitdrukking ‘oorlog en ….’ aanvullen ……. Ab Dijksterhuis: Hoewel systeem 2 onze voorkeur heeft, is systeem 1 de held van dit verhaal. Ik beschrijf Systeem 1 als iets wat moeiteloos indrukken en gevoelens vormt, de voornaamste bron van de expliciete overtuigingen en keuzen van systeem 2. De automatische werking van systeem 1 genereert een verrasssend complex patroon van ideen, maar alleen het tragere systeem 2 kan gedachten in een ordelijke reeks van stappen omzetten.

Systeem 2 – ‘het bewuste’ Je schrap zetten voor het startschot van een race De aandacht richten op de clowns in het circus Op een vol station uitkijken naar een vrouw met grijs haar Een sneller dan gebruikelijk looptempo aanhouden Tellen hoeveel keer de letter A voorkomt in een bepaalde tekst Iemand je telefoonnummer geven In een krappe parkeerplek parkeren De prijs-kwaliteitverhouding van twee wasmachines vergelijken ……

pupillen Daniel Kahneman (Ons onfeilbare denken): de pupil is een goed indicator voor mentale inspanning, bijv. verwijding van de pupil bij een lastige som is groter dan bij een makkelijke )maar als t te moeilijk wordt, worden de pupillen niet meer groter maar soms zelfs kleiner Systeem 1 (het intuitieve, snelle, automatische met weinig inspanning en weinig gevoel van controle En systeem 2 (het luie, met weerzin om meer inspanning te verrrichten dan stirkt noodzakelijkis, maar omvat bewuste aandat voor mentale inspanning zoals ingewikkelde berekeningen; de werking van s2 wordt vaak gekoppeld aan subjeciteve ervaring van handelingsvermogen, keuze en concentratie

Dit heeft te maken met automatismen en gewoonten “We kunnen maar aandacht schenken aan één ding tegelijk (systeem 2), en de rest van de waarneming en andere psychologische processen worden door het onbewuste uitgevoerd.” Dit heeft te maken met automatismen en gewoonten Pag 51 Dijksterhuis Het grootste deel van jouw reis naar school vanochtend verloopt zonder er enige aandacht aan te schenken Dit is gewoonte. Voorbeelden: - Armen over elkaar doen – nu andersom - Tel een van 1 tot tien; daarna in alfabetische volgorde (acht drie een negen tien twee vier vijf zes zeven) Wat is het verschil in beleving?

Kies 1 kaart Veranderingsblindheid

Ik heb jouw kaart verwijderd!!! Systeem 2 kan maar 1 ding tegelijkertijd (focussen op de door jou gekozen kaart); systeem 2 kan veel dingen tegelijkertijd; dat heft te maken met automatismen en gewoonten

Ontwerpen voor systeem 1 of 2

Ontwerpen voor systeem 1 of systeem 2 landscaping: ontwerpen gericht op automatisch / onbewust gedrag feedback & action planning: ontwerpen gericht op bewust gedrag https://issuu.com/coecreatieveindustrie/docs/ontwerpen_voor_gedragsverandering_i/35?e=0/7118936 http://www.sander-hermsen.nl/?cat=62 Ontwerpen voor gedragsverandering S.Hermsen & R.J.Renes