Verbeteren aansluiting vo – wo 19 maart 2019 Jacobus Fruytierscholengemeenschap, Apeldoorn
Verbeteren aansluiting vo – wo WAAR STA JE? WAAR NAAR TOE?
Verbeteren aansluiting vo – wo ALGEHELE KWALITEITSSLAG ONTWIKKELING VWO ONDERWIJS
Verbeteren aansluiting vo – wo ALGEHELE KWALITEITSSLAG o.a. door: Interne ontwikkeling van de organisatie Heroriëntatie docenten op de vervolgstudie
Verbeteren aansluiting vo – wo ALGEHELE KWALITEITSSLAG HERORIËNTATIE DOCENTEN OP VERVOLGSTUDIE Weinig academici Fysieke afstand tot universiteit
Verbeteren aansluiting vo – wo ANALYSE NRO – uitval eerste/tweede jaar WO studie Waar lopen onze leerlingen tegenaan? (LOB/vakinhoud) Expertisebevordering door peer to peer Workshop en presentatie door universiteit
Verbeteren aansluiting vo – wo CENTRALE VRAAG: Heeft de vo-docent scherp wat de leerling nodig heeft op de universiteit?
Verbeteren aansluiting vo – wo BEZOEK AAN UVA: Decaan van de UvA LOB medewerker Lyceum aan Zee Presentatie Bèta partners Folkert Kuiken bijzonder hoogleraar Nederlands als tweede taal en meertaligheid Discussiegroepen oud-leerlingen met secties
Verbeteren aansluiting vo – wo BEZOEK AAN UVA:
Verbeteren aansluiting vo – wo
Verbeteren aansluiting vo – wo RESULTATEN BEZOEK AAN UVA: Inzetten op: Academische schrijfvaardigheden Woordenschat Leesvaardigheden Onderzoeksvaardigheden - PWS belangrijker maken binnen curriculum - Verdiepingsslag PWS - Vakoverstijgende projecten binnen profiel
Verbeteren aansluiting vo – wo ACTIES TAALBELEID: Woordenschat per domein/sectie – instructiewoorden/begrippen Leesvaardigheid ontwikkeling en afstemming MVT Ideeën over mediatheek + studieruimte Meer gebruik maken van bibliotheek School7 Debatteren/schrijfcompetitie
Verbeteren aansluiting vo – wo ACTIES VAARDIGHEDEN: Vaardigheden ontwikkeld (secties/domein/overstijgend) Verschil havo/vwo zichtbaar in eisen Ontwikkeling van rubrics Toetsingsmomenten afgestemd (formatief/summatief) In het PTO/PTA schrijven
Verbeteren aansluiting vo – wo NEVENEFFECT: Programma vaardigheden staat voor identiteit Lyceum aan Zee Eigenaarschap curriculum is vergroot Vergroot vrijheid loslaten methode Sluit aan bij vwo profilering binnen ontwikkeling Lyceum aan Zee (WON)
Verbeteren aansluiting vo – wo ALGEHELE KWALITEITSSLAG ONTWIKKELING VWO ONDERWIJS
Verbeteren aansluiting vo – wo ONTWIKKELING VWO ONDERWIJS: Vaardighedenlijn WON school traject P.U.C. (VU) - LOB activiteiten uitbouwen voor motivatie – expertise bevordering voor docenten
Verbeteren aansluiting vo – wo STIP OP DE HORIZON: Inzetten op vaardigheden – vergroot capaciteiten inzet intellect Einddoel wordt ‘allround leerling’ Capabel om WO te volgen Eindexamen is een moment ‘onderweg naar’
INSPIREREN KRIEBELEN MOTIVEREN ONDERZOEKEN VINDEN VERDWALEN VERRASSEN BEREIKEN