Engagementsverklaring charter voor goed bestuur Wat verstaan we onder goed bestuur? Zijn er spelregels waar iedereen zich aan moet houden? Na gesprekken in diverse beleidsorganen van het katholiek onderwijs kwam Katholiek Onderwijs Vlaanderen tot een charter van goed bestuur: uitgangspunten en principes die voor elk bestuur richtinggevend kunnen zijn. De principes van het charter zijn geclusterd in vier dimensies. Die dimensies vormen essentiële aspecten voor een goed bestuur: -identiteit -impact -integriteit -inspraak OMZETTEN NAAR EIGEN CODE VOOR GOED BESTUUR Elk schoolbestuur is een lid van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Katholiek Onderwijs Vlaanderen maakte in samenspraak met alle beleidsorganen een charter van goed bestuur. Deze uitgangspunten en principes kunnen richtinggevend zijn voor elk bestuur. In het charter zijn de principes geclusterd in 4 dimensies: de 4 I’s. Identiteit, impact, integriteit en inspraak. Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring charter van goed bestuur : identiteit Het bestuur concretiseert het project van de katholieke dialoogschool in zijn missie, visie en doelstellingen en in het pedagogisch project van zijn scholen. -Een katholieke dialoogschool formuleert haar doelen vanuit een preferentiële keuze voor de katholieke traditie. Ze staat met open geest tegenover verschillen in culturele, ethische en levensbeschouwelijke identiteit. Die houding vormt de basis voor een schooleigen identiteit. -Het bestuur stimuleert vanuit die optie de realisatie van het opvoedingsproject van elke individuele school en geeft elk schoolteam daartoe de nodige beleidsautonomie. -De band met de katholieke Kerk – als gemeenschap en instituut – waarborgt de gedragenheid van het opvoedingsconcept van het katholiek onderwijs binnen de raad van bestuur. Het bestuur bepaalt duidelijk zijn beleidsprioriteiten en de activiteiten die eruit voortvloeien. -Het bestuur heeft een duidelijke missie en visie. Die zijn bepalend voor de doelstellingen, beleidsprioriteiten en te ontwikkelen activiteiten. Elk bestuur omschrijft zijn gedragsregels in de vorm van een ‘code van goed bestuur’. -Het bestuur formuleert zijn doelstellingen, prioriteiten en regels ook overeenkomstig verwachtingen en noden van leerlingen, ouders, personeelsleden en de samenleving. In het principe van Identiteit vinden we 2 belangrijke zaken terug. Het bestuur concretiseert het project van de katholieke dialoogschool in zijn missie, visie en doelstellingen en in het pedagogisch project van zijn scholen. Hierin herkennen we allereerst de keuze voor de katholieke traditie. Daarna het stimuleren van het opvoedingsproject van elke individuele school, waarbij elk schoolteam de beleidsautonomie krijgt die nodig is. En tenslotte de band met de katholiek kerk als waarborg. Het bestuur bepaalt duidelijk zijn beleidsprioriteiten en de activiteiten die eruit voortvloeien. Hiervoor is een duidelijke missie en visie nodig, binnen de code van goed bestuur. Van hieruit groeien de doelstellingen, prioriteiten overeenkomstig de verwachten en noden van leerlingen, ouders, personeelsleden, samenleving. Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring Wat wordt precies verwacht van iedereen die wil meewerken aan katholiek onderwijs in Vlaanderen? En omgekeerd: wat mag je als leerling, ouder, personeelslid, schoolleider, bestuurder, … van een katholieke school verwachten? Op het 2de ledencongres ‘Genereus Ambitieus’ van 22 januari 2019 werd de engagementsverklaring officieel voorgesteld.. Hierover willen we het vandaag hebben. Onze focus is uiteraard ‘het schoolbestuur’. Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring Sinds 1994 krijgen personeelsleden in het katholiek onderwijs bij hun contract de ‘opdrachtverklaring van het katholiek onderwijs in Vlaanderen’. De opdrachtverklaring van 1994 werd geschreven in de toenmalige Algemene Raad van het Katholiek Onderwijs (ARKO). Een forum dat in opdracht van de bisschoppenconferentie werd samengeroepen en alle spelers op het christelijke middenveld verenigde. Hoe is de engagementsverklaring tot stand gekomen? Lees je even mee? (tekst gewoon voorlezen) Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring Bijna een kwarteeuw later profileert dat katholiek onderwijs zich in een grondig gewijzigde context vanuit het project van de katholieke dialoogschool. Er was dan ook nood aan een nieuwe tekst. Begin 2018 nodigde Katholiek Onderwijs Vlaanderen daarom de representatieve organisaties van personeel, ouders en CLB’s uit. (tekst gewoon voorlezen) Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring Uit de samenwerking van leden-bestuurders van onze netwerkvereniging, en vertegenwoordigers van de christelijke partnerorganisaties (VCOV, COV, COC en het Vrij CLB Netwerk) ontstond de ‘engagementsverklaring van het katholiek onderwijs: samen werken aan katholieke dialoogscholen in Vlaanderen’. De tekst werd ook besproken met en goedgekeurd door vertegenwoordigers van de leerlingenorganisatie VSK. (tekst gewoon voorlezen) Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring Vanaf 1 september 2019 wordt de engagementsverklaring van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen een nieuwe bijlage bij elk schoolreglement en bij iedere arbeidsovereenkomst. Belangrijk besluit voor het schooljaar 2019-2020!!! Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring de engagementsverklaring van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen lijkt op een Maar hoe ziet de engagementsverklaring er nu inhoudelijk uit? We willen het vergelijken met een boek, maar dan wel een boek met een hart. (Iedereen neemt nu de engagementsverklaring) de Engagementsverklaring van het katholiek onderwijs kan worden besteld via de webshop van Katholiek Onderwijs Vlaanderen (https://www.katholiekonderwijs.vlaanderen/bestellingen-katholiek-onderwijs-vlaanderen) tegen € 12.14 per pakket van 20 exemplaren. Werkmoment met contactpersonen
Lijkt op een omslag kerntekst duiding Engagementsverklaring Lijkt op een omslag kerntekst duiding Wat bedoel ik hier nu mee? Denk eens aan jezelf wanneer je een boek koopt. Je bekijkt de kaft / omslag. => We zien onze kinderen en scholen. Je bladert er even in. => Het hart van ons boek is ingekleurd = katholieke dialoogschool. Tekst met roze achtergrond. Je leest enkele fragmenten. => De witte pagina’s geven duiding + voor wie de duiding bedoeld is: leerlingen, personeel, schoolleiders, ouders, besturen, lokale gemeenschap/kerk/samenleving. Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring opbouw engagementsverklaring van het katholiek onderwijs inleiding deel 1 visietekst katholieke dialoogschool deel 2 doelstelling van de engagementsverklaring deel 3 doorvertaling van de engagementsverklaring in pedagogische projecten deel 4 bijdrage en verwachtingen van de 5 partners deel 5 bijdrage en verwachtingen van de lokale gemeenschap, kerk en samenleving Hier zie je hoe de engagementsverklaring opgebouwd is. Werkmoment met contactpersonen
Lijkt op een omslag kerntekst duiding werkmoment 1 Engagementsverklaring Lijkt op een omslag kerntekst duiding werkmoment 1 Laten we hier nu even dieper op in gaan. (Uit de omslag nemen de bestuurders de 3 stroken.) We starten in het hart van onze engagementsverklaring: de katholieke dialoogschool. Lees de tekst heel rustig. Bij welk deel hoort elke strook: bij deel school of bij deel katholieke school of bij deel katholieke dialoogschool? Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring de engagementsverklaring is geschreven rond de tekst van de katholieke dialoogschool de tekst van de katholieke dialoogschool vertrekt vanuit drie fundamentele christelijke intuïties: 1. het scheppingsgeloof: onze vrijheid is een gekregen vrijheid en voert naar verantwoordelijkheid, 2. het principe van de liefde, zoals we die in Jezus Christus hebben leren kennen, 3. de christelijke hoop, die ontspringt vanuit de verrijzenis. Met deze oefening ontdekken we dat: (lees de tekst op de slide) Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring Het project van de katholieke dialoogschool zo concreet mogelijk, zo breed mogelijk en zo geïntegreerd mogelijk laten landen in scholen. 1. Inzetten op het ontplooien van alle talenten. Kiezen voor een kwaliteitsvolle brede vorming (hoofd, hart, handen, ziel), met bijzondere aandacht voor de meest kwetsbare leerlingen (niet vrijblijvend; het ‘moeten van de liefde’ – Jezus als pedagoog). We diepen dit nog eventjes verder uit. We willen het project van de katholieke dialoogschool zo concreet mogelijk, zo breed mogelijk en zo geïntegreerd mogelijk laten landen in de scholen. Hoe willen we dit doen? (Lees de tekst op de slide.) Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring Het project van de katholieke dialoogschool zo concreet mogelijk, zo breed mogelijk en zo geïntegreerd mogelijk laten landen in scholen. 2. We zien het als een opgave om door ons onderwijzen een bijdrage te leveren aan een betere wereld (=Rijk Gods). Geïnspireerd burger worden & zijn. We doen dit vanuit een eigen kijk/visie/bril: christelijk mens- en wereldbeeld. Dit wordt geconcretiseerd in de ‘wegwijzers voor vorming’. Deze zijn geïntegreerd in onze leerplannen en komen in alle vakken aan bod. In dialoog met alle betrokken in de samenleving en op school = pluraliteit en diversiteit. (Lees de tekst op de slide.) Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring Het project van de katholieke dialoogschool zo concreet mogelijk, zo breed mogelijk en zo geïntegreerd mogelijk laten landen in scholen. 3. Identificeren: leerlingen uitdagen om zich te spiegelen/te schuren aan een waarden- en normenpatroon dat we hen voorhouden. Met de bedoeling dat ze hun eigen waarden- en normenpatroon gaan ontwikkelen. We doen dit vanuit een eigen kijk/visie/bril: christelijk mens- en wereldbeeld. Dit wordt geconcretiseerd in de ‘wegwijzers voor vorming’ (pedagogie van de hoop). Deze zijn geïntegreerd in onze leerplannen en komen in alle vakken aan bod. (Lees de tekst op de slide.) Wegwijzers voor vorming => Leeftocht maakt hier elke maand werk van. TIP: start van elke vergadering = fragment uit Leeftocht Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring De engagementsverklaring omschrijft vervolgens hoe de verschillende doelgroepen -leerlingen -personeelsleden -schoolleiders -ouders -besturen een eigen bijdrage kunnen leveren maar ook hun eigen verwachtingen hebben ten opzichte van de missie & visie van een school = schooleigen opvoedingsproject. En zo komen we bij de witte pagina’s. (Lees de tekst op de slide.) Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring Wat staat er nu concreet in voor besturen? werkmoment 2 We zoeken het op in de tekst. Geef elk item een nummer. Wat betekent dit nu voor ons als bestuurders, leden van een schoolbestuur? In de omslag vind je een tekstfragment dat voor ons geschreven is. Vind je het terug in de engagementsverklaring? Kan je onze eigen rol en verantwoordelijkheden vinden? Je mag die nummeren op het tekstfragment. Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring de bijdrage van de besturen de verwachtingen de band maken met de traditie goede bestuurlijk-organisatorische randvoorwaarden scheppen besturen in een geest van dialogaal en gedeeld leiderschap ruimte geven aan schoolleiders om hun verantwoordelijkheid voluit te kunnen opnemen garanderen van de verankering van de school in de lokale gemeenschap kansen zoeken tot bestuurlijke optimalisering koesteren van de bijzondere familieband met andere onderwijsinstellingen van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen schoolleiders en personeelsleden die vernieuwend vorm geven aan het project van de katholiek dialoogschool In deze slide hebben we ze voor jullie opgelijst. Maar we maken meteen ook de link naar de verwachtingen die we als besturen mogen/moeten hebben tegenover schoolleiders en personeelsleden. Werkmoment met contactpersonen
Wat staat er nu concreet in voor onze directies? Engagementsverklaring Wat staat er nu concreet in voor onze directies? Wat staat er nu concreet in voor onze directeurs? Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring de bijdrage van schoolleiders de verwachtingen van de schoolleiders richting geven aan het pedagogisch project van de katholieke dialoogschool zich engageren voor een genereuze, zorgzame en rechtvaardige school en samenleving, waar alle leerlingen en personeelsleden welkom zijn zetten zich in voor een werkomgeving die personeelsleden ondersteunt, motiveert en waardeert samen met alle betrokken een geëngageerde leef- en leergemeenschap vormen een dialogaal en gedeeld leiderschap een duurzaam en zorgzaam personeelsbeleid We bekijken dit in deze dia. En ja, we herkennen naast de bijdrage van de schoolleiders ook de verwachtingen. Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring De directeur overhandigt aan het personeelslid de engagementsverklaring van het katholiek onderwijs, evenals het eigen pedagogisch project van het schoolbestuur en de pedagogische richtlijnen van de school, en licht ze bondig toe. Hij stelt aan het personeelslid eveneens het schoolreglement het schoolwerkplan de nodige leerplannen en praktische richtlijnen over het schoolleven ter beschikking en geeft er de nodige toelichting bij. We vertalen dit nu naar de engagementsverklaring. (Lees de tekst op de slide.) Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring De directeur geeft aan de geselecteerde kandidaat de nodige informatie, leert hem de school kennen, stelt hem desgevallend voor aan zijn mentor (peter of meter) en aan zijn collega’s. Hij formuleert als vertegenwoordiger van het bestuur wat de school van het personeelslid verwacht en wijst hem erop dat hij, door ondertekening van de arbeidsovereenkomst, een loyauteitsverklaring aflegt tegenover het pedagogisch project van de school en zich bereid verklaart om het project te helpen verwezenlijken. (Lees de tekst op de slide.) Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring Het eigen arbeidsreglement en het algemeen reglement van het personeel van het katholiek onderwijs worden eveneens bezorgd (of digitaal te beschikking gesteld) en er wordt voor ontvangst getekend door het personeelslid. Ook volgende documenten maken altijd deel uit van de overeenkomst: 1. het decreet rechtspositie voor gesubsidieerde personeelsleden van 27 maart 1991 2. het besluit van de Vlaamse regering van 22 mei 1991 omtrent de preventieve schorsing en de tucht, alsmede omtrent het ontslag van sommige tijdelijke personeelsleden in het gesubsidieerd onderwijs en in de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding. Dit zijn andere documenten die ook moeten bezorgd worden. We geven dit mee om volledig te zijn. Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring Enkele ideeën… Een engagementsverklaring overhandigen aan elke bestuurder nu, elke nieuwe bestuurder straks. (Een fragment uit) de engagementsverklaring gebruiken bij een onthaalmoment voor nieuwe personeelsleden. Een verwijzing naar de engagementsverklaring doen bij TADD en/of vaste benoeming. … En wat kunnen wij concreet doen met de engagementsverklaring? Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring 1. introductie van de engagementsverklaring in de raad van bestuur & in de raad van directeurs 2. voorstellen van de engagementsverklaring aan alle personeelsleden van de scholen tijdens een personeelsvergadering (tekenen/mentoren nieuwe leraren/?dialoogtafel) 3. ter kennisgeving voorstellen op schoolraad & leerlingenraad, … 3. systematisch overhandigen aan alle nieuwe personeelsleden (directeur/mentoren/peter&meter) 4. pedagogische begeleidingsdienst/vicariaat onderwijs: aanvangsbegeleiding nieuwe leraren (identiteitsnamiddag) 5. pedagogische begeleidingsdienst/vicariaat onderwijs: aanvangsbegeleiding voor nieuwe directies 6. personeelsleden TADD: ‘zending & engagementsmoment’ vanuit het schoolbestuur en de directie -bijlage bij schoolreglement en arbeidsovereenkomst (01 09 2019) -welke elementen bevat deze engagementsverklaring om door te vertalen/op te nemen in de eigen visie van het bestuur, de schoolgemeenschap, de school? Hierbij nog enkele ideeën. Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring Dank je wel om antennepersoon te zijn voor jouw bestuur… en de engagementsverklaring mee te helpen (uit)dragen. Werkmoment met contactpersonen
Engagementsverklaring Heb je hulp nodig om deze presentatie te brengen naar je bestuur? Altijd welkom! Contactadressen rik.depré@katholiekonderwijs.vlaanderen 0490 11 36 13 filip.defauw@katholiekonderwijs.vlaanderen 0477 310 310 Werkmoment met contactpersonen
Deze slides zijn aanvullend en louter ter informatie.
de bijdrage van leerlingen de verwachtingen willen in dialoog gaan & zich laten uitdagen door het vormingsaanbod en de traditie van de school een actieve bijdrage door participatie en engagement in inspraakorganen kwaliteitsvolle vorming krijgen mogen groeien en leren verantwoordelijkheid opnemen inspirerende en enthousiaste leraren en opvoeders
van de personeelsleden de bijdrage van de personeelsleden de verwachtingen professionaliteit (inhoudelijk, pedagogisch, didactisch) actieve inzet voor het vormingsproject als bevoorrechte partners met passie en gedrevenheid voor leerlingen en collega’s in gesprek gaan met leerlingen, collega’s en de schoolleiding rond het opvoedingsproject de lerende optimaal tot leren, leven en werken brengen
de bijdrage van de ouders de verwachtingen vertrouwen geven In de wijze waarop de school haar project vorm geeft partner zijn van de school voor de opvoeding en vorming dat de school bijdraagt aan de opvoeding die ze zelf willen geven betrokken worden in het samen school maken
Engagementsverklaring de bijdrage van lokale gemeenschap, kerk en samenleving de verwachtingen van de lokale gemeenschap, lokale gemeenschap respect voor het project van de school en ondersteuning hierin kerk zich blijvend in de dialoog met de school engageren om ook vandaag kinderen, jongeren & volwassenen te blijven inspireren samenleving vrijheid en middelen geven aan ons onderwijs om oefenplaats en vrijplaats te zijn in een wereld van verschil de school als trefpunt van dialoog en ontmoeting dat een katholieke dialoogschool in deze sterk veranderende context, op authentieke wijze blijft getuigenis afleggen van de christelijke boodschap vraag om te blijven inzetten op kwaliteitsvol onderwijs Werkmoment met contactpersonen