Eulerpaden en sleutelwoorden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Advertisements

Klik op het plaatje om verder te gaan
Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Dalton op de van heemstraschool.
Gelijkmatige toename en afname
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Op Sint-Montfort.
leerlingen te leren hoe ze kunnen leren tegemoet te komen aan de behoefte van begaafde leerlingen om meer en diepere kennis op te doen over speciale thema’s.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
De mobiele Efteling plattegrond nog meer plezier!
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
Gemaakt door Nils Baalmans
PLAATSBEPALEN Een opdracht over plaatsbepaling aan de hand van coördinaten en een reis naar het EK voetbal­.   Klas | 1 kgt Gebruikte methode | Moderne.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Eindopdracht Fotografie (1ste periode) Analyse eigen foto’s
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
vwo A Samenvatting Hoofdstuk10
Welkom op de website van groep 1-2 B
Mario party is een spellen reeks, er komen steeds nieuwe. Mario party is een soort monopoly met spellen. Je speelt het met 2 of 4 spelers. Het doel van.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
De balans methode Een goede methode om vergelijkingen mee op te lossen
Doelstellingen formuleren
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Sillans le casade Waterval Bretly&0thman.
Wiskunde C, A, B of B&D?.
Functies, vergelijkingen, ongelijkheden
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Briefing
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Grafentheorie Graaf Verzameling knopen al dan niet verbonden door takken, bijv:
Snijpunt bepalen. Lijn p en lijn q snijden elkaar. Wat zijn de coördinaten van het snijpunt ?
Wjk.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Observeren Les 3.
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Absolute aantallen en relatieve aantallen
Reken je (niet) rijk.
Motiveren: de ins en outs!
Welkom! Neem plaats in de kring.
Mensa SlimmerIQuiz klassenronde oktober 2016 de antwoorden
3. Dus geen van beide heeft gelijk?
Sleutels, codes en aanwijzingen
Vragen, wat voor vragen?.
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
1 PUNTS PERSPECTIEF.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Minimodules voor de 3e klas
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
beslist geen rocket science
Slim tellen.
TALENTENQUIZ.
Observeren Les 2.
Tellen met kaarten.
Slim tellen.
Tellen met kaarten.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Lessenserie kubisme les 4 Zelfwerkles
Observeren Les 2.
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Project om kinderen in Nepal weer naar school, te laten gaan
Meetkunde Verzamelingen Klas 8.
Transcript van de presentatie:

Eulerpaden en sleutelwoorden 23 5 12 11 15 13 ! Ik ben Marijke Allis en ik vind het leuk om wat lesmateriaal aan jullie te laten zien dat ik in de afgelopen jaren gemaakt hebt om bij gelegenheden buiten de reguliere wiskundeles te gebruiken. Marijke Allis NWD 2018

Even voorstellen Ik ben Marijke Allis. Ik ben wiskundedocent aan het Groene Hart Lyceum in Alphen aan den Rijn en in mijn vrije tijd maak ik video’s voor Duidelijk Wiskunde.

Ik probeer altijd mogelijkheden te vinden om leerlingen kennis te laten maken met een paar onderwerpen binnen wiskunde die ik zelf heel leuk en uitdagend vind, zoals grafentheorie, cryptologie en veelvlakken. Binnen de gewone lessen is daar meestal geen ruimte voor, maar er zijn in de loop der jaren heel wat situaties geweest in onze steeds veranderende schoolomgeving waar ik op in kon springen en dan weer een aantal lessen aan speciale groepen kon geven. Zo hadden wij een aantal jaren geleden slimme basisscholieren die een ochtend in de week bij ons naar een zgn. Masterclass kwamen, kregen we een vwo+-klas waar extra lessen over speciale onderwerpen gegeven konden worden, hebben we talentmiddagen gehad waar leerlingen uit leerjaar 1 en 2 wekelijks speciale lessen volgden, is er een wekelijkse projectweek en hebben we eens per jaar een dag met workshops waar apart voor wordt ingeschreven.

Grafentheorie Probleem of puzzel; Even puzzelen om probleem te verkennen; Inzetten graaf; Onderzoek; Oplossing van het startprobleem.

Grafentheorie Eulergrafen Mijn introductie over grafentheorie begint altijd in Koningsbergen, het huidige Kaliningrad…..

Grafentheorie Eulergrafen D E C De vraag is nu: Kun je elke lijn precies één keer overtrekken zonder je potlood van papier te halen, en dan liefst ook nog op hetzelfde punt eindigen. Waar ken je dit puzzeltje van? A B

Grafentheorie Eulergrafen De vraag is nu: Kun je elke lijn precies één keer overtrekken zonder je potlood van papier te halen, en dan liefst ook nog op hetzelfde punt eindigen. Waar ken je dit puzzeltje van? Kun je elke lijn precies één keer overtrekken, zonder je potlood van het papier te halen?

Grafentheorie Eulergrafen Zet eens een cirkel om de knopen waar een oneven aantal lijnen samen komt. Hoeveel van dat soort knopen hebben groene, oranje en rode grafen? Kijk bij de oranje grafen eens naar het getal bij het beginpunt en eindpunt. En vergelijk dat dan met de andere getallen. Valt je iets op? Kun je verklaren waarom de éne graaf groen is, een andere oranje, en weer een andere rood? Schrijf eens bij de knopen hoeveel lijnen er samen komen. Valt je iets op? De vraag is nu: Kun je elke lijn precies één keer overtrekken zonder je potlood van papier te halen, en dan liefst ook nog op hetzelfde punt eindigen. Waar ken je dit puzzeltje van? Groene grafen hebben ………. knopen met een oneven valentie. Oranje grafen hebben ………. knopen met een oneven valentie. Rode grafen hebben ………………….. knopen met een oneven valentie.

Grafentheorie Eulergrafen De vraag is nu: Kun je elke lijn precies één keer overtrekken zonder je potlood van papier te halen, en dan liefst ook nog op hetzelfde punt eindigen. Waar ken je dit puzzeltje van?

Grafentheorie Een schaakpuzzeltje B C A B C D E F D E F G H I G H I Hoe moeten de paarden springen, volgens de gebruikelijke regels, om met elkaar van plaats te wisselen?

Grafentheorie Een schaakpuzzeltje B C A F D E F H G G H I C B D I E

Grafentheorie Een schaakpuzzeltje B C A F D E F H G G H I C B D I E

Grafentheorie Dijkstra algoritme De vraag is nu: Kun je elke lijn precies één keer overtrekken zonder je potlood van papier te halen, en dan liefst ook nog op hetzelfde punt eindigen. Waar ken je dit puzzeltje van?

Grafentheorie Dijkstra algoritme De vraag is nu: Kun je elke lijn precies één keer overtrekken zonder je potlood van papier te halen, en dan liefst ook nog op hetzelfde punt eindigen. Waar ken je dit puzzeltje van? 14749 wegen geanalyseerd

Grafentheorie Dijkstra algoritme 6 8 6 2 2 11 11 14 7 5 5 9 3 3 9 18 17 7 7 16 17 20 21 4 4 16 11 11 4 4 8 8 9 9 9 7 7 10 11 12 9 9 24 23 21 9 9 45 16 43 44 46 34 36 29 47 18 21 26 9 6 3 wegen geanalyseerd

Grafentheorie Uitdagend; Werken in groepjes; Veel begeleiding nodig; Hoog ‘puzzelgehalte’; Vaak ‘ruiken aan’ in plaats van ‘moeten beheersen’; 1 tot 10 lessen;

Cryptologie Geheimschrift vind iedereen leuk; Geschikt voor zelfstandig werken; Weinig tot geen begeleiding nodig; 1 tot 10 lessen; Behoefte aan ‘eindtoets’.

Cryptologie meesterproef

Substitutie met sleutelwoord Vrijmetselaarscode Kolomcode Zigzagcode Kistje Substitutie met sleutelwoord Vigenere ADFGVX Kolomcode met sleutelwoord Mastermind Polybiusvierkant Coördinaten punt Caesarcode Cijfercode schatkist

Einde Ik ben Marijke Allis. Ik ben wiskundedocent aan het Groene Hart Lyceum in Alphen aan den Rijn en in mijn vrije tijd maak ik video’s voor Duidelijk Wiskunde.