Pak je boeken! Paragraaf 3.4 Blz

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klimaat in Europa Het klimaat in Europa vandaag. West-Europa
Advertisements

4.5 gevolgen van klimaatverandering
Ruimte voor de rivier NLT-module
Maak een powerpointpresentatie voor Havo-3.
§ 1.2 Veranderend weer en klimaat
Ruimtelijke ordening en de verwachte waterproblematiek in Nederland
Rivieren en Dijken.
Hoofdstuk 4 Nederland: wateroverlast – De achterdeur lekt Paragraaf 1 t/m 7
2 De strijd tegen het water
Wonen in Nederland.
Door: Charlot Zwerink, Lisa Stensen en Veerle Schreuder
Par 1.2: Veranderend weer en klimaat.
Vandaag! Klimaten op Aarde (Hoofdstuk 2): Temperatuurverschillen op Aarde (paragraaf 3 blz. 32 & 33)
Hoofdstuk 4 Nederland: wateroverlast Paragraaf 5 t/m 7
Aardrijkskunde Omgaan met natuurlijke hulpbronnen § 7 en 8 en 9 Water in natte gebieden.
Waterproblemen in Nederland
2.2 – Het Middellandse Zeeklimaat
De toekomst van Nederland
De toekomst van Nederland.  Afspreken PW  Terugblik paragraaf 5 en 6 [10 a 15 min]  Nakijken paragraaf 5 en 6 [15 min]  Zelfstandig werken [10 min]
§ 1.3 Veranderende natuurlijke omstandigheden
§ 1.2 Met de klompen in het water
Wonen in Nederland § 2.1 Leven met water.
Planning: Maak opdracht 11 (5 min) Uitleg p1.2 deel 1 (15 min)
De toekomst van Nederland
Laura-Lynn en Charlotte
Wonen in Nederland.
Paragraaf 6 Natuurlijke zones op aarde (2)
Wonen in Nederland.
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 1 t/m 6
§4.2 Hoofdstuk 4 Laag NL: nóg lager?.
Paragraaf 4.3 H4 3 havo. De achterdeur lekt… Zet de getallen van de legenda op de juiste plaats: 1.Bedding 2.Kribben 3.Zomerdijk 4.Uiterwaard (buitendijks)
Par. 4.2 / Par. 4.3 A.) ….
§ 4.2 Laag NL nóg lager?.
De zomer van 2003 Teken van klimaatverandering? Prof. Dr. G.J. Komen KNMI.
3 vwo 4 water, §4 1.
Ruimte voor de Rivier 3 Klimaatverandering.
Probleemverkenning Klimaat en Water 27 november 2007.
Klimaatverandering (door versterkt broeikaseffect)  Ander neerslagregime  meer extremen (zowel nat als droog) Ook dit is wateroverlast !
Klimaat herkennen.
1 vmbo-T/havo 2 klimaat, §2 en 3
Hoofdstuk 4: Nederland: wateroverlast Paragraaf 1 t/m 4
1 vmbo-T/havo 2 klimaat, §6 en 7
Wonen in Nederland.
Indeling les Uitleg §3: Temperatuurverschillen op aarde.
Hoofdstuk 1 Water in je eigen omgeving.
Hoofdstuk 7 Nederlands weer en klimaatverschillen.
Hoofdstuk 2 Nederlandse rivieren en waterproductie.
Weer en water.
2 TH Hoofdstuk 4 Water § 7-8 Wereld. Bijna 7 m onder de zeespiegel Laagste punt van Nederland: hoe laag? Laagste punt.
2 TH Hoofdstuk 4 Water § 2-4 Wereld. Grootste deel van het aardoppervlak = zee = zout Geschikt / Ongeschikt als drinkwater? Water Geschikt / Ongeschikt.
Klimaat: Temperatuur, luchtdruk en wind, Neerslag
4 Luchtvochtigheid en neerslag en neerslag. 4.1 De hydrologische cyclus.
DEELPROJECT WATER GROEPJE 6 JOCHEM, NATHAN, JESSE EN GERT-JAN DOCENT VAN DEN BROEK.
AARDE 3/4 vmbo 4 Weer en klimaat § 6-9. Het weer in Nederland isobaren lijnen op een tussen plaatsen met dezelfde luchtdruk lagedrukgebieden: rond de.
AARDE 3/4 vmbo 4 Weer en klimaat § 2-4. Het weer Weer Atmosfeer Toestand van de atmosfeer op een bepaald moment op een bepaalde plaats Luchtlaag die om.
Wat een landschap! Gamma - kader 2.
Thema 2 blok 1 Op zoek naar voedsel.
Klimaten van Europa Klas 2.
H11 Overstromingen en wateroverlast.
Met woorden in de weer In het hooggebergte.
Klimaatverandering& Landbouw
Het klimaat verandert (powerpoint door Janneke Koster)
1 vmbo-T/havo 2 klimaat, §6 en 7
Hoofdstuk 7 Wat een landschap!
De energie van de toekomst
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
Grenzen en identiteit: Rusland
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
De Geo 2 – Vmbo-T/Havo Hoofdstuk 3 – §3: Rivieren van ijs Eline Lems
Transcript van de presentatie:

Pak je boeken! Paragraaf 3.4 Blz. 46-47 Rivieren temmen Pak je boeken! Paragraaf 3.4 Blz. 46-47

Vorige week (relatieve) zeespiegelstijging -Wip met Scandinavië -Inklinking -Delfstoffen Zeespiegel hoger, bodem lager!

Wat moet je kunnen? 1) hoe komt het dat er meer wateroverlast komt in NL? 2) Hoe gaan we hier mee om? 3) Hoe is een Nederlandse rivier opgebouwd?

Hoe gaan we dat bereiken? Lezen: Meer wateroverlast en Rivieren & delta (10 minuten) Uitleg: Theorie wordt behandeld (15 minuten) Opdracht: Teken de rivier! (10 minuten) Napraten (5 minuten)

Meer wateroverlast Klimaatverandering: Temp. Stijgt -> warme lucht kan meer vocht opnemen -> meer neerslag! Meer neerslag niet alleen in NL: ook in de rest van West-Europa… Nl is het afvoerputje: toenemende wateroverlast!

Meer neerslag, andere kenmerken! 1) In de bergen: minder sneeuw, meer regen! (dit zorgt voor snellere afvoer) 2) Zwaardere buien: stortregen in plaats van motregen.

De getemde rivier In de zomer staat het water relatief laag: de rivier heeft minder ruimte nodig en een minder hoge dijk: zomerdijk. In de winter staat het water relatief hoog: de rivier heeft meer ruimte nodig en een hogere dijk: winterdijk. Tussen de zomerdijk en winterdijk: uiterwaarden.

Opdracht: teken de rivier Teken een dwarsdoorsnede van een rivier. Gebruik de volgende termen: -Winterdijk -Zomerdijk -Uiterwaarde -Winterbed -Zomerbed Gebruik je boek als richtlijn! Tien minuten de tijd!

Doelen: gehaald? 1) hoe komt het dat er meer wateroverlast komt in NL? 2) Hoe gaan we hier mee om? 3) Hoe is een Nederlandse rivier opgebouwd?