Congres ‘Nare jeugdervaringen’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Advertisements

De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
VAGGA-JEUGD.
Module 3: begrijpen van de effecten van een trauma
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Posttraumatische Stress-stoornis
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Angststoornis.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Psychotherapie en armoede
Behandeling van getraumatiseerde kinderen:
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Angststoornissen.
Inleiding Hechtingsproblematiek
Opvoedrelaties onder spanning B
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Angststoornissen 1.
De domeinen & Niveau bij ABB.
PSYCHIATRIE ANGSTSTOORNISSEN
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout.
Keuzevak Psychiatrie Les 2. Hechtingsstoornissen
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Eye Movement Desensitization and Reprocessing Door Adelien Fonck 1BaTP B4.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
Week 3 CAT vragen oefenen Dr. U.M.H. Klumpers (cursuscoördinator, psychiater) Psychisch Functioneren 2016.
Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten.
Aan de bel trekken: wanneer en hoe? Ruben Griffioen & Jos Mast.
POP poli Traumatische partus
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Behavior Based Safety Warehousing
Ouder(en)mishandeling
Samenwonen met volwassen kinderen met beperking: woon- en zorgaspecten
Stabiliseren en behandelen van chronisch getraumatiseerde kinderen doe je zelf Door Arianne Struik.
Systeem gericht werken bij complex trauma
Psychisch geweld bij vrouwen in een partnerrelatie.
Leren het leven meer van de zonnige kant te bekijken
Zwijgen biedt geen uitkomst Gerd Callewaert
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
varia kindermishandeling
Introductie Casuïstiek trauma? Ervaringen in de praktijk?
Breek me de bek niet open

Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Altra en de Waag- Samenwerken
EEN STERK GEZIN.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
drs. Marije van Dalen Promovenda/psycholoog-onderzoeker
ontwikkelingspsychologie
Groeihormoon-stoornis..
PICA Eetstoornis. Wat is Pica? Pica wordt ook wel Pica Eating Disorder genoemd Valt onder de eetstoornissen. Een zeldzame eetstoornis. Bij Pica worden.
Transcript van de presentatie:

Congres ‘Nare jeugdervaringen’ 22 november 2018

Nare jeugdervaringen, wat zijn dat eigenlijk? Er is een lijst van Adverse Childhood Experiences (ACE) opgesteld, waarvan deze 8 veel voorkomen.

Onderzoek TNO Wereldwijd is onderzocht wat de effecten van deze ACE zijn op de kwaliteit van leven van mensen. In 2017 heeft TNO een onderzoek uitgevoerd onder kinderen van groep 7 en 8 van het regulier onderwijs. Hieruit blijkt dat elke ACE een negatieve invloed heeft op de fitheid en gezondheid van kinderen. Deze invloed is het sterkst bij kinderen die emotionele verwaarlozing en/of emotionele/lichamelijke mishandeling hebben ervaren en bij kinderen waarbij een combinatie van meerdere ACE zich voordoet. Bijna de helft van de onderzochte kinderen heeft een of meerdere ACE ervaren. Dit aantal loopt op naar mate kinderen ouder zijn. (Voer eerst de opdrachten uit op het blad, voordat je verder gaat met de volgende dia)

Effecten op latere leeftijd Emotionele verwaarlozing en mishandeling leidt tot angst- en depressieklachten bij volwassenen en problemen in het sociaal functioneren. Wanneer je opgroeit in een context van verwaarlozing/mishandeling en onvoldoende (emotionele) steun ervaart, ontwikkelt het brein verhoogde gevoeligheid voor gevaar en sociale interactie. Het zal situaties sneller als potentieel gevaarlijk inschatten en sociale situaties eerder als negatief beoordelen. Het brein werkt voorspellend: het reageert op datgene wat het inschat dat er gaat komen. Een te scherp afgesteld brein beïnvloedt de emotieregulatie: Heftige reacties op geringe spanning Steeds snellere stressreactie Verhoogde alertheid Hersenscans tonen aan dat de neurale programmering van de hersenen daadwerkelijk veranderd is. TedTalk Nadine Burke Harris (Voer eerst de opdrachten uit op het blad, voordat je verder gaat met de volgende dia)

Intergenerationele overdracht Er blijkt geen sprake te zijn van een automatische overdracht van de problemen van de ene generatie op de andere. In tegenstelling tot dat wat vaak wordt beweerd, mishandelt ruim 75% van mishandelde ouders hun kinderen niet. Hoewel er wel degelijk veranderingen in het brein en DNA van verwaarloosde en mishandelde mensen te zien zijn, zijn er geen aanwijzingen dat deze (genetisch) worden overgedragen op hun kinderen. De problemen waarbij de meeste intergenerationele overdracht plaatsvindt, zijn die waarbij sprake is van verwaarlozing/mishandeling in combinatie met ernstige depressie, agressie en middelenmisbruik.

Post Traumatische Stress Stoornis (PTSS) bij kinderen Kinderen die opgroeien in een onveilige thuissituatie lopen een groter risico op het ontwikkelen van PTSS. De aard van de klachten loopt zeer sterk uiteen en wordt mede daardoor niet altijd herkend als zijnde PTSS. Gevolgen voor vrijwel al deze getraumatiseerde kinderen zijn: Hechtingsproblemen Constante waakzaamheid Chronische stress Trauma gaat in je lijf zitten, waardoor kinderen moeilijk onderscheid kunnen maken tussen reëel en fictief gevaar. Het gevaar wordt letterlijk in het lichaam gevoeld (ook als dit gevaar niet reëel is). (Voer eerst de opdrachten uit op het blad, voordat je verder gaat met de volgende dia)

En nu? Niet meegaan in de vermijding tot behandeling door ouders of door jezelf (het is al zo lang geleden, mijn kind heeft hier geen last meer van, andere hulpverleners doen het ook niet dus waarom zou ik wel?, enzovoorts). De moed hebben het probleem zichtbaar te maken. Make them visible (Voer eerst de opdrachten uit op het blad, voordat je verder gaat met de volgende dia) Met ouders: Psycho-educatie over de gevolgen van ACE voor hun kinderen. Aanspreken op de verantwoordelijkheid die zij nu hebben voor hun kind. Samen met hen ontdekken op welke manier zij erkenning kunnen geven aan dat wat gebeurd is en hoe zij hun kind hierin kunnen ondersteunen.

Voor het kind: Het durven instappen in behandeling stimuleren. Bijdragen aan stabilisatie. Vanuit een (kort) stabilisatie programma zo snel als kan overgaan tot traumabehandeling (cognitieve gedragstherapie en/of EMDR). Stabilisatie, zowel van de omgeving als van het kind. Stabilisatie is gericht op: Creëren van een veilige omgeving. Beheersbaar maken van dat wat loskomt. Mobiliseren van ondersteunende omgeving.