Workshop Aandacht verleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Over consumenten, gedrag en marketing
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Psychologie en energiebesparing
Benzineprijs Hallo, Ik heb gehoord, dat de benzineprijs binnenkort kan komen op Euro 2,00.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Bronnen Merle Wissink.
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
Het Vodafone Augmented Reality Speurspel Een innovatief spel met als doel het vinden van de ‘schatkist’. De schat is ergens bij jou in de buurt verborgen,
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Communiceren met Marloes
OVERTUIGEN MET WOORDEN
Abel Malschaert. PARTICIPATIESAMENLEVING DECENTRALISATIES Meer taken komen bij gemeente te liggen op gebied van sociale zekerheid, werk en maatschappelijke.
Rode assen Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
PRAKTIJK ONDERDEEL TOEGEPASTE KUNST.
Online marketing Expert (in een week)
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
UVW LinkedIn Presentatie
Zeer energiezuinige nieuwbouw & koopgedrag Dr. Bert Pol Vennoot Tabula Rasa University of Twente Maastricht University Em. lector Overheidscommunicatie.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Energiebewuste huurders: Hoe doe je dat? Communicatie en participatie rond energiebesparing en gedrag door woningbouwcorporaties.
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Beïnvloedingsregel aanwezig? nieteen beetjesterk wederkerigheid x consistentie.
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Voeg hier je commercial in: Invoegen > Video > Onlinevideo. Lukt dat niet? Geef.
Workshop Hoe vergroot ik mijn Gunfactor ?. Hoe vergroot ik mijn Gunfactor ? Why.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Wetenschappelijke Gedragsbeïnvloeding Jorn Horstman
Rode assen Rogier van der Linde, UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework U BENT HIER.
Persuasive Marketing. Achtergrond Primitief Gedrag.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Het onbewuste regeert Ap Dijksterhuis
Mijn doel is om taboes te doorbreken, schulden te verminderen en sparen cool te maken voor zoveel mogelijk jongeren.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Kan je zien of iemand holebi is?
Crowdfunding.
Social Media.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Media is er altijd en overal
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Media is er altijd en overal
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Beïnvloedingsregel aanwezig?
Welkom bij GO MEI 2016.
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Beïnvloedingsregel aanwezig?
What will you do to change the
Beïnvloedingsregel aanwezig?
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Big Data.
Big Data.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Beïnvloedingsregel aanwezig?
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Loopbaan en burgerschap les 3
Duurzame inzetbaarheid in de praktijk
Creëer je zelf!.
Zichtbaarheid Creëren
WAT SLIDE – DECK ONDERWERP TECHNOFILOSOFIE AANDACHT CATEGORIE
Transcript van de presentatie:

Workshop Aandacht verleiding

WAT SLIDE – DECK ONDERWERP TECHNOFILOSOFIE AANDACHT CATEGORIE INSPIRATIE / ACHTERGROND / THEORIE STIJL SLIDES DATUM AANGEPAST 07-01-19 MEER INFORMATIE h.prust@fontys.nl TOEPASSEN DEZE PRESENTATIE GAAT OVER VERLEIDING. HET ZIJN EEN AANTAL SLIDES DIE VERVOLGENS DE STAP ZETTEN NAAR TECHNOLOGIE. LICENTIES AFBEELDINGEN ZIJN GECHECKT, MAAR BIJ TWIJFEL GRAAG CONTACT OPNEMEN

verleidingen

digitale verleidingen

Hoe beïnvloed / verleid je mensen? Deel het (zichtbare) gedrag Maak het leuk make it fun Overtuig mensen dat gedrag problematisch is burn calories Contrex reclame 3 families of design principles for persuasion; Gewenst gedrag kan door verkregen worden door: constraints, faciliation, motivation 1. Controle / Constraints: beperkt mogelijk gedrag, sluit ongewenst gedrag uit wie mag wel meedoen wie niet? / wat mag je met muziekfiles doen / wat niet? Regels enz VBD FIREWALL 2. Facilitation: vergemakkeijk het vertalen van gebruikers intenties naar gedrag en en gewoonten door Gebrukersgedrag vergemakkelijken door (soms vage) intenties te vertalen naar concreet gedrag, bijvoorbeeld door stroomgebruik zichtbaar te maken, of een eco feedback snelheidsmeter VBD SNOER DIE STROOMVERBRUIK AANGEEFT Seducible moment (kairos): het juiste moment, de juiste tijd en plaats, de juiste persoon 3. Motivation Tangenial (motief niet direct te maken hebbend met het gewenste gedrag maar wel stimulerend: bijv uw profiel is voor …60% gevuld of: spaar alle voetbal plaatjes) Intrinsiek Extrinsiek (geld, sociale motivatoren)

1. Sociale bewijskracht (social proof) Bijv. het ‘meest populaire product’ “Bijna al jouw vrienden van facebook hebben dit boek gekocht” Personen die dit boek kochten, bekeken ook …” Vergelijkbare experimenten van Milgram, Bickman & Berkowitz met een groepje mensen (5 / 15) die In NY naar ‘niets’ naar boven staan te kijken: 18/40 % van passanten gaat ook kijken

2. wederkerigheid (iets terug willen doen) Een bijzondere snelheidsmeter op de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam. Iedere keer als er iemand onder de 30 km/u rijdt, krijgt de buurt  Omdenken.nl Al binnen een maand waren de resulaten van het onderzoek overduidelijk: de groep waarvan de namen in de krant waren gepubliceerd cerbruikte veel minder energie dan de groep waarvan de namen niet gepubliceerd waren. Het feit dat deelnemers zich publiekelijk gecommiteerd hadden middels het verschijnen van hun naam in de krant leidde er toe dat ze hun energieverbruik actiever terugdrongen Commitent en consistency - wordt gekoppeld aan de theorie van cognitieve dissonantie Festinger (mensen hechten belang aan interne consistentie) - wordt online bijv. toegpast bij bol.com en amazon in de vomr van een wensenlijst; dit is eigenlijk een beinvloedingspoging die inspeelt op het commitment en consistentieprincipe: u als klant geeft aan in de toekomst een product te willen kopen, en bent vervolgens geneigd om dit daadwerkelijk te doen (Kaptein128)

3. commitment (wat je eerder hebt gezegd of gedaan) Hornsteing, Fisch & Homes 1968 experiment met verloren portemonnaie: de drie onderzoekers raakten een paar keer express hun portemonaie kwijt in New York en waren geinteresseerd in het aantal keer dat deze zou worden ingeleverd bij de politie. Om het effect van sympathie te testen lieten ze de helft van de kerenn op pasjes in de portemonnaie en het rijbewijs een Amerikaanse naam, en de andere helft een buitenlandse naam. Het idee was dat de portemonnaie waarschijnlijk door een Amerikaan gevonden zou worden, en door het pricipe van liking door gelijkenis eerder teruggebracht zou worden als het een Amerikaan betrof. Dat was precies wat uit het onderzoek kwam //// Pallak, Cook & Sullivan 1980 – terugdringen energieverbruik: Een groep kreeg tips voor energieverbruik , Een groep kreeg dezelfde tips en tevens met publicatie van deelname aan het experiment in de lokale krant Bij welke groep was het effect het grootst?

4. sympathie Je neemt eerder iets aan van iemand die je sympathiek vindt wordt vergroot door gelijkenis Hornsteing, Fisch & Homes 1968 experiment met verloren portemonnaie

5. autoriteit “De docent zegt dat jij deze website interessant zult vinden” http://www.persuasion-profiling.com Authoriteit: vlg Migram

6. schaarste “nog twee exemplaren verkrijgbaar” “50 procent korting als je het vandaag bestelt” Limited edition animatie Persuasion Principles Cialdini

Eens kijken naar de website van ….. Sociale bewijskracht Wederkerigheid Commitment Autoriteit Bol.com Coolblue Booking.com Schaarste Sympathie

Persuasion Persuasion … is the process of moving others by argument to a position or course of action either temporarily or permanently. Robert Cialdini, Arizona State University Persuasion is an attempt to change attitudes or behaviours or both (without using coercion or deception). B.J. Fogg, Stanford University www.bjfogg.com Meestal gedragsverandering! R.Cialdini Persuasion = het (positief) beïnvloeden van iemands overtuiging, houding, intentie, motivatie of gedrag

Twee benaderingen van persuasief ontwerp een waarbij de ontwerper wil dat de gebruiker gedrag aanneemt dat de ontwerper wil zien (bijvoorbeeld iets kopen) een waarbij de ontwerper de gebruiker helpt zijn/haar eigen intenties te bewerkstellingen, bijvoorbeeld duurzame gedragsverandering of zelfgestuurd leren Wat is acceptabel?