© Regionaal Integratiecentrum Foyer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Project Roemenië via ThinkQuest.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Geletterdheid….. Wat is dat?
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Kansrijke combinatiegroepen
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Definitie Mediawijsheid
Ante Groep 14.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
Taalbeleid in actie: van woorden naar daden T3A: Kinderen en jongeren.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Omgevingsonderwijs - omgevingsboek
Sjaloom in beweging Schoolontwikkeling
Ervaringen Implementatie in Nederland
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
PLUSKLAS.
Meertalig voorlezen in de Brusselse bibs
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Workshop evalueren Dcp
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Wiki Interculturele communicatie Reflectie en de klaspraktijk Groep: Incuco.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Groepsdynamica & Interactief communiceren
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Ouderraad 7 december.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
‘Diversiteit en taalbeleid Kortrijk’ 15 december 2011 Talenplan stad Kortrijk Nederlands en meertaligheid als voorwaarde en toegangspoort voor stedelijke.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Doelen realiseren met media
Interculturele klassen, ouders en buurten
Presentatie EduCheck SOML
Over-y College Amsterdam
Gelijke kansen op school: het kan!
GO! Campus Mercurius Lommel
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Werken aan wereldwijde verbondenheid in respect, begrip en openheid
Creatopia| Basisonderwijs
Chemie Overal 5e editie voor de TF
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
GOK in BuO Korte geschiedenis
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

© Regionaal Integratiecentrum Foyer

Programma 10.30 – 10.45: Algemene inleiding 10.45 – 11.10: Tafel 1

Uitgangspunt Uit verschillende onderzoeken blijkt dat openheid en aandacht voor (thuis)talen positieve effecten teweegbrengt: Het welbevinden van de leerlingen verhoogt Welbevinden is een voorwaarde om tot leren te komen Het staat het leren van het Nederlands niet in de weg Het verbetert de houding tov het Nederlands Het bevordert de motivatie om Nederlands te leren

Talensensibilisering (TS) Niet: rechtstreeks vreemde talen leren Wel: leren over talen POSITIEVE HOUDING CREËREN TAV TALEN EN CULTUREN Bij talensensibilisering komt het er in de eerste plaats op aan om verschillende talen de klas binnen te brengen en daarrond interactie met kinderen op te zetten. Uit: Handboek Taalbeleid basisonderwijs. (Van den Branden, 2010, p.191)

Doelstellingen ATTITUDES: Openheid en interesse voor talen en culturen In context van multiculturele omgeving, globalisering In multiculturele klasgroepen KENNIS: Algemene inzichten over (aspecten van) taal/talen en culturen VAARDIGHEDEN: Meta- vaardigheden die het leren van talen en het communiceren bevorderen Taalvaardigheden versterken via de ‘omweg’ van andere talen

Didactische principes Ontdekkend leren Aansluiten bij leefwereld en ervaring van lln Functioneel Interactief

Valkuilen Vertaal zo weinig mogelijk Gebruik geen stereotypering Bewust zijn van eigen referentiekader Leerling is geen vertegenwoordiger van zijn/haar cultuur

Pakketten TS Foyer

TS voor BuSO Buitengewoon Talig

Ontstaan 2009: klasobservaties Cardijnschool + ontwikkeling lesfiche 2010: oprichting werkgroep 2010-2013: 20-tal leerkrachten Vorming TS 3 vergaderingen/jaar Uitwerken lesfiches + feedback Lesfiches uittesten Vragenlijst lkr + lln

Resultaat 18 integrale lesfiches 5 losse activiteiten Totaal: meer dan 40u lesmateriaal Gratis downloadbaar op www.foyer.be/BuitengewoonTalig Handleiding voor de leerkracht Inhoudstafel Integrale lesfiches Losse activiteiten Code aanvragen info.wgi@foyer.be

Integrale lesfiches Lesfiche Infoblad Werkblad Bronblad Illustratie

A tavola!

Regionaal Integratiecentrum Foyer köszönöm Merci ευχαριστώ Diolch ջնորհակալռւլժյուն Obrigado Regionaal Integratiecentrum Foyer sofie.jonckheere@foyer.be Werkhuizenstraat 25 1080 Brussel 02/609.55.63 www.foyer.be Teşekkür ederim Gracias شكرا Dankjewel متشکرم Dziękuję благодарам спасибо Grazie Thank you Dankie