Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Welkom bij Leefstijl.
Themabijeenkomst Pesten
Titel: Groeiproces de Ceder.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Positieve Bahavior Support positief opvoeden
Omgaan met goed gedrag / pbs
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
‘Ouders als behandelaars’
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Koffieochtend Woensdag 19 december Doel van koffieochtend Praten met ouders over pesten, zodat we met elkaar ervoor kunnen zorgen dat PCBS De Kring.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Welkom bij onze PBS reis
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
(School Wide) Positive Behavior Support
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Presentatie SWPBS-team
Welkom op CBS Het Octaaf
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Themadag Persoon & Beroep jaar 2
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
In een jeugdgevangenis
School Wide Positive Behavior Support | Yorneo
PBS online 60 minuten - Info: 15 min - PBSonline: 30 min
Ouderavond Bs de Ratel Sigrid Bokkers Erno Mijland
Kinderen en de sociale media. Hoe ga je daarmee om? Toon interesse in waar je kind mee bezig is. Laat kinderen online met een nickname.
Ouderavond Toermalijn
Welkom. Wat wilt u graag weten? Schrijf maar op! Welke info?
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Taakspel OCGH Advies Hanna Elbers. Wat is Taakspel? Groepsgerichte aanpak Basis positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren Voor diverse klassensituaties.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Grip op de Groep. De positieve groep Eensgezind en gemotiveerd Medeverantwoordelijkheid Respect voor de ander Samenwerking.
Informatie-avond groep 1/2. Welkom Voorstellen Methodes Manier van werken Algemene zaken Groep specifiek PBS Startgroep Tot slot.
Informatieavond groep 6. Welkom Voorstellen Methodes Manier van werken Algemene zaken Specifiek voor groep 6 PBS Activiteiten Tot slot.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Mediawijsheid competentie:
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
(of belonen of bekrachtigen)
Informatieavond september 2016
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Mediawijsheid competentie:
Ouderinformatie avond
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Welkom in groep 1.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
SWPBS activiteit Week 1 Les in goed gedrag in de gang geven en goed gedrag in de gang belonen met kaartjes (schoolbreed)
Naam school Datum Logo van de school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Gedragskaart Specifiek gedrag Consequenties Gedrag rood Gedrag oranje
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Basisschool St. Lambertus September 2018
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Transcript van de presentatie:

Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support

Fijn dat jullie er zijn! Donderdag 8 december 2016

Wat is het doel van deze bijeenkomst? De studenten maken kennis met PBS Betere samenwerking tussen de basisscholen en studenten

Waarden CBS ‘De Wegwijzer’ Respect Vertrouwen Plezier = Groei

Gedrags- verwachtingen zijn: Concreet Duidelijk en eenduidig Positief, kort en bondig In de actieve vorm

Een concreet voorbeeld vanuit ‘De Wegwijzer’ : Gedragsles ‘hal’ Pictogrammen www.sclera.be Stop, loop, praat

Een gedragsles: 1. Theorie 2 Een gedragsles: 1. Theorie 2. Visueel maken door: goed voordoen, fout voordoen, eindigen met goed voordoen 3. Filmpje

Gedragverwachtingen in de groep Gouden weken Energizers Coöperatieve werkvormen Afspraken in de groep maken met de kinderen Sovalessen (kwink) Kijk op sociale competentie (leerlingvolgsysteem)

voorbeelfunctie https://www.youtube.com/watch?v=y_JAlTxc1k4

Belonen: lekker in je vel 4:1 negatieve negeren aandachtsemmer

foto Beloningsysteemvan ‘De Wegwijzer’ Een bloem voor goed gedrag Tuintje vol dan met de hele groep een beloning foto

Consequenties op negatief gedrag. Reactieprocedure: Wat verwacht ik van je? Het kind formuleert… Goed? Dan positief bekrachtigen. Anders? Stap 2. Leerkracht noemt de verwachting en geeft het kind een keuze. Het goede gedrag of een time-out. Maakt het kind een slimme keuze, positief bekrachtigen. Anders? Stap 3. Time-out en contact met leerkracht opnemen.

Data verzamelen: Registreer alle gele en rode gedragingen Deze worden om de twee weken ingevoerd in de computer De data wordt besproken met de IB-er

Puzzelstukken/tipsmodel Zijn de gedragsverwachtingen duidelijk? Zijn gedragsverwachtingen voldoende geoefend/aangeleerd? Is gewenst gedrag voldoende bekrachtigd 4:1? Is er minimale aandacht gegeven aan ongewenst gedrag? Is de consequentie duidelijk en effectief? Is gedrag geregistreerd: wat zegt de data?

Gele en rode kaart Doelenkaart Cicokaart (check in, check out) Rode interventie: Gele en rode kaart Doelenkaart Cicokaart (check in, check out)

In ontwikkeling: 1. vernieuwing pestprotocol 2 In ontwikkeling: 1. vernieuwing pestprotocol 2. aandacht voor cyberpesten 3. vernieuwen methode sociaal emotioneel leren, Kwink 4. aanstellen pest coördinator

Zijn er nog vragen?