Boeien en binden van goede medewerkers 20 februari 1
Wat willen organisaties met beoordelen en belonen? Motivatie Prestatie Tevredenheid Geluk Talent management Eerlijkheid
Intrinsieke motivatie verhogen door: Vakmanschap Autonomie Verbondenheid
Prestatie
Prestatie verdeling
Tonny Eyk beoordeling
Nadelen zelfsturing Werknemers gaan over hun grenzen heen De druk neemt toe Rotklussen worden niet opgepakt De neuzen staan niet dezelfde kant op Er staat een de facto-leider op Niemand bestraft slecht gedrag Bron: Stewart, Courtright, & Manz (2011)
Juiste mensen aannemen Coaching Ingrijpen op onder-prestatie Prestatie verbeteren Juiste mensen aannemen Coaching Ingrijpen op onder-prestatie
Satisfactie met beloning
Prestatie verdeling
Prestatie verdeling
Satisfactie met het werk
Engagement + / Stress -
Omgaan met stress Als je doet wat je altijd deed… dan krijg je… “als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg”. Als iets niet goed gaat moet je dus iets DOEN.
Coping with stress 2) “damage control” Sport, goede voeding, voldoende slaap, social support, ademhaling
Coping with stress 3) Omgaan met symptomen Psychological coaching or counselling.
Geluk
Talentmanagement
Objectieve factoren (locatie, salaris, etc) Aantrekken van talent Objectieve factoren (locatie, salaris, etc) Subjectieve factoren (cultuur) Belangrijke contact momenten
Redenen van vertrek Interactie manager-medewerker (-.25) Duidelijkheid van functie (.24) Algemene werktevredenheid (-.22) Rol ambiguïteit (.22) Voldaan aan de verwachtingen (-.18) Werktevredenheid (-.16) Stress (.16) Promotie kansen (-.16) Alternatieve baanmogelijkheden (.15) Instrumentele communicatie (-.14) Tevredenheid supervisor (-.13) Participatie (-.13) Teamcohesie (-.13) Tevredenheid collega (-.13) Functie overbelasting (.12) Werkomvang (-.12) Salaris (-.11) Verdelings rechtvaardigheid (-.11) Betrokkenheid op werk (-.10) Routinematig werk (.09) Salaris tevredenheid (-.08) Titel in voettekst, aanpassenGriffeth, R. W., Hom, P. W., & Gaertner, S. (2000). via Voettekst aanpassen, tab VU
20% van een beoordeling gaat over prestatie Verder speelt mee: Geslacht Accent Allochtoon Lengte Gewicht Uiterlijke verzorging Vriendelijkheid
Eerlijkheid Gelijke beloning voor gelijk werk
Het Nieuwe beoordelen en belonen Niet te weinig in absolute zin Niet te weinig in relatieve zin Beoordelen Autonomie Vakmanschap (coachen) Verbondenheid Balans in taken en kwaliteiten
Boeien en binden van goede medewerkers 20 februari 27
Filmpje
Het nieuwe beoordelen en belonen Meer bronnen Wat wordt beoordeeld? Twee puntschaal Eerlijk beoordelen Groepsbeloning Eerlijk variabel belonen Coaching Eerlijke feedback
Uitbesteden: de levende 360? Meer bronnen Wie beoordeelt? Wat wordt beoordeeld? Uitbesteden: de levende 360?
Hoe veel punten? Voordelen Nadelen 5- punt schaal 4- punt schaal Geen schaal
Duurzame inzetbaarheid Het echte gesprek Prestatie Stress Duurzame inzetbaarheid
Beloning Prosociale beloning Tastbare beloning voordelen nadelen Organisatie niveau Team niveau Individueel niveau
VAN NAAR Toewijzing doelen en afspraken door management (cascade) Talentontwikkeling voor happy few (MD, specialist development) Focus op minpunten 3x per jaar gesprekken Systeem is leidend Beoordeling en beloning via 5 puntschaal Regie bij medewerker over bijdragen aan doelstellingen Talentontwikkeling voor iedereen Sterke punten benadering en waarderende dialoog Continue dialoog en feedback Ontwikkeling medewerker is leidend Continue gesprek over ontwikkeling en prestaties, beloning via vaste periodiek VAN NAAR 36
Het nieuwe beoordelen en belonen Bronnen Schaal Beloning Coaching
Meer weten? www.kilianwawoe.com info@kilianwawoe.com https://www.youtube.com/watch?v=eg4Z_SG8IR4 https://www.universiteitvannederland.nl/college/hoe-word-je-een-minder-gestreste-werknemer/
Genoeg geld, Goed gesprek