Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid
Advertisements

Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren
Twintigste eeuw I Impressionisme.
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
Het maken van een presentatie
Westerse baby’s verliezen en complex ritmegevoel
Competenties en talenten
Didactiek procesgerichte aanpak
Inspirerende wijsheden. Muziek: Enya.
De Republiek in een tijd van vorsten. Tijdafbakening Beginpunt 1477 Begin Habsburgse overheersing van de Nederlanden Eindpunt 1702 Begin 2 de Stadhouderloze.
Muzische vorming Les 6 Muzisch evalueren Meerstemmigheid.
Wie zijn wij? Wat doen wij? Waar staan wij voor?
Een haperend geheugen.
Hofcultuur Muziek in de 16e en 17e eeuw.
Informatieavond schooltijden
Neue Kontakte 4-kgt Workshop D-103
3 terugkomende trends en hoe worden deze toegepast?
Muziek in de 16de en 17de eeuw
Informatieavond andere (school)tijden
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Hoe verloopt de muzikale ontwikkeling bij dove kinderen?
Instructies examen 26/ Waarover gaat het? Hoofdstuk ‘Thema 2: België’ (volledig, pp. 1-12) Hoofdstuk ‘Thema 1: De Europese Unie’ (gedeeltelijk,
HemelAarde Gods ruimte en onze ruimte Gods ruimte is een andere soort van locatie, tegenover onze ruimte, niet een locatie (hemel) binnen onze ruimte.
Duits in 4,5 en 6 VWO Herzlich Willkommen !!. Waarom Duits? Duits is de taal van onze belangrijkste handelspartner, tevens ons buurland. Duits is de taal.
Meer voorlezen, beter in taal
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Psychologie van het leren
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
Betoog.
Hoe herkennen mensen klanken?
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
HUISSTIJL.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 14 Symfonische Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Krachten samenstellen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Hoofdstuk 17. Polyfone Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 2 Maat
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Transcript van de presentatie:

Algemene Muziekleer Hoofdstuk 15 Compositietechnieken, homofone en polyfone structuren

Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting. (bij parallel: hetzelfde interval)  Tegenbeweging De toonhoogtes van twee stemmen bewegen zich in tegengestelde richting.

Imitatie een compositietechniek waarbij ritmes, motieven of melodische fragmenten van de ene stem vrij kort daarna (of zelfs overlappend) in de andere stemmen terugkomen. Canon Als de imitatie van het begin tot het eind precies gelijk is spreek je van een canon. Voorbeeld van imitatie: http://www.bestmusicteacher.com/muziektheorie/analyse.php?id=1&txt=josquin_ave_maria&my_id=4&next=1 Voorbeelden van canon: Mozart: https://www.youtube.com/watch?v=pVG2VDc6rD8 Bach: https://www.youtube.com/watch?v=36ykl2tJwZM

Vaardigheid 3 (examen) Het herkennen van imitatie Imitatie: https://www.youtube.com/watch?v=L_EKKBPWUgg

Tegenmelodie Een duidelijk herkenbare, van het thema afwijkende en gelijktijdig klinkende melodie met een zelfstandig karakter Voorbeeld: tegenmelodie gespeeld door de piccolo (op 2:02) John Philip Sousa Mars The Stars and Stripes Forever https://www.youtube.com/watch?v=M5bcpjUjLpU

Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen Herkennen, benoemen en onderscheiden van meerstemmige schrijfwijzen Herkennen en benoemen van homofone en polyfone structuren Volgen van: steminzetten 

begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen   Canon. Homofonie Imitatie. Polyfonie. Stemvoeringsaspecten: parallelle beweging. Tegenbeweging. Tegenmelodie. Tegenstem