Succescriteria voor Spreekvaardigheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Onderzoeksontwerp
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Al doende leren training docenten
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Krachtige leeromgevingen
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Krachtige leeromgevingen
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Pemprl.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring & Reflectie
Wjk.
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Toekomstgericht onderwijs
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Thema Roos van Leary in de klas
Formatief versus summatief
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
de docent als didactische coach
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Curriculumontwerp AVO
Module 6; didactisch handelen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Keuzethema: differentiatie
Ondernemersvaardigheden
Lesgeven zonder cijfer?
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Zelfregulatie op Cartesius2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Spel en beweging in het onderwijs
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Schrijven Zakelijke brief.
Cijferloos lesgeven bij talen
ERVARINGEN DELEN REKENDREMPELS NEMEN IJSBERGMODELLEN UITWERKEN
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Frans Interactie-strategieën Interactie
Transcript van de presentatie:

Succescriteria voor Spreekvaardigheid Samen met leerlingen succescriteria opstellen

Het waarom en waartoe van leerdoelen en succescriteria. Programma Het waarom en waartoe van leerdoelen en succescriteria. Hoe stel ik succescriteria voor spreekvaardigheid samen met lln. 3. Praktijkvoorbeeld 4. Aan de slag!

Fase 1: Verwachtingen verhelderen Leerdoelen Fase 1: Verwachtingen verhelderen FEED UP FEEDFORWARD Fase 2: Studentenreacties ontlokken Fase 3: Reacties analyseren en interpreteren Fase 4: Communiceren met studenten over resultaten Fase 5: Vervolgacties: onderwijs en leren aanpassen FEEDBACK

Leerdoel vs. Succescriteria • Leerdoelen: wat we willen dat leerlingen leren • Succescriteria: de criteria die we gebruiken om te beoordelen of leeractiviteiten waar leerlingen aan deelnamen succesvol zijn

“Een neus voor kwaliteit ontwikkelen” Dylan William Hoe ziet succes eruit?

woordenschat en woordgebruik grammaticale correctheid interactie Opdracht: Bekijk het volgende fragment en noteer één succescriterium voor één van de onderstaande componenten: Nivau B2 woordenschat en woordgebruik grammaticale correctheid interactie vloeiendheid samenhang uitspraak afstemming op doel en gesprekspartners

https://www.youtube.com/watch?v=v2Iw0O16BSQ https://www.youtube.com/watch?v=wzzOowpCryw

One Single Point Rubric

Het Proces Les 1 Verkennen Beheersingsniveaus in leerling-taal bespreken Fragmenten zien van twee verschillende kwaliteit (voldoende/onvoldoende) Les 2 Creëren Lln. gaan aan de slag met het opstellen van succescriteria Lln. kiezen waar ze zich op gaan richten: uitspraak, taalgebruik, etc. Lln. schrijven de succescriteria op post-its Lln. plakken hun post-its op een vel

Les 4 Selectie Docent stelt vragen ter verscherping of verbetering Leerlingen beargumenteren hun criteria en geven elkaar feedback Criteria worden vastgesteld Les 5 Toepassen Docent neemt de rubric met succescriteria mee In de les gebruiken wij de succescriteria om een fragment te beoordelen

Leerling wordt onderdeel van de beoordeling en leert ervan. WAAROM EEN FORMATIEVE AANPAK? Leerling wordt onderdeel van de beoordeling en leert ervan. Leerling krijgt meer regie over eigen leren en kan persoonlijke leerdoelen opstellen (zelfregulatie). Er is ruimte voor peer-feedback, leerlingen leren van elkaar. Andere vaardigheden komen aan bod: overleg, overeenstemming en onder woorden brengen van argumenten. Leerlingen leren nauwkeurig te observeren: wat zie ik anderen doen? Leerlingen gaan erg gemotiveerd aan de slag, omdat ze hun eigen beoordelingsformulier ontwikkelen. De werkwijze is actief en interactief.

De vijf geboden van succescriteria Ik formuleer succescriteria bij mijn leerdoelen, zodat leerlingen inzicht hebben in de mate waarin ze hun leerdoelen bereikt hebben. Ik formuleer succescriteria in concreet en observeerbaar gedrag, zodat leerlingen weten hoe succes eruitziet. Ik gebruik actieve handelingswerkwoorden (uitleggen, beschrijven, tekenen) om het gedrag in de succescriteria te beschrijven. Ik formuleer succescriteria op het juiste niveau van specificatie, zodat leerlingen weten wat succes is zonder lange, losse afvinklijsten voorgelegd te krijgen. Ik selecteer verschillende voorbeelden van wisselende kwaliteit bij de succescriteria, zodat leerlingen een beeld kunnen vormen van hoe succes eruit ziet.