Succescriteria voor Spreekvaardigheid Samen met leerlingen succescriteria opstellen
Het waarom en waartoe van leerdoelen en succescriteria. Programma Het waarom en waartoe van leerdoelen en succescriteria. Hoe stel ik succescriteria voor spreekvaardigheid samen met lln. 3. Praktijkvoorbeeld 4. Aan de slag!
Fase 1: Verwachtingen verhelderen Leerdoelen Fase 1: Verwachtingen verhelderen FEED UP FEEDFORWARD Fase 2: Studentenreacties ontlokken Fase 3: Reacties analyseren en interpreteren Fase 4: Communiceren met studenten over resultaten Fase 5: Vervolgacties: onderwijs en leren aanpassen FEEDBACK
Leerdoel vs. Succescriteria • Leerdoelen: wat we willen dat leerlingen leren • Succescriteria: de criteria die we gebruiken om te beoordelen of leeractiviteiten waar leerlingen aan deelnamen succesvol zijn
“Een neus voor kwaliteit ontwikkelen” Dylan William Hoe ziet succes eruit?
woordenschat en woordgebruik grammaticale correctheid interactie Opdracht: Bekijk het volgende fragment en noteer één succescriterium voor één van de onderstaande componenten: Nivau B2 woordenschat en woordgebruik grammaticale correctheid interactie vloeiendheid samenhang uitspraak afstemming op doel en gesprekspartners
https://www.youtube.com/watch?v=v2Iw0O16BSQ https://www.youtube.com/watch?v=wzzOowpCryw
One Single Point Rubric
Het Proces Les 1 Verkennen Beheersingsniveaus in leerling-taal bespreken Fragmenten zien van twee verschillende kwaliteit (voldoende/onvoldoende) Les 2 Creëren Lln. gaan aan de slag met het opstellen van succescriteria Lln. kiezen waar ze zich op gaan richten: uitspraak, taalgebruik, etc. Lln. schrijven de succescriteria op post-its Lln. plakken hun post-its op een vel
Les 4 Selectie Docent stelt vragen ter verscherping of verbetering Leerlingen beargumenteren hun criteria en geven elkaar feedback Criteria worden vastgesteld Les 5 Toepassen Docent neemt de rubric met succescriteria mee In de les gebruiken wij de succescriteria om een fragment te beoordelen
Leerling wordt onderdeel van de beoordeling en leert ervan. WAAROM EEN FORMATIEVE AANPAK? Leerling wordt onderdeel van de beoordeling en leert ervan. Leerling krijgt meer regie over eigen leren en kan persoonlijke leerdoelen opstellen (zelfregulatie). Er is ruimte voor peer-feedback, leerlingen leren van elkaar. Andere vaardigheden komen aan bod: overleg, overeenstemming en onder woorden brengen van argumenten. Leerlingen leren nauwkeurig te observeren: wat zie ik anderen doen? Leerlingen gaan erg gemotiveerd aan de slag, omdat ze hun eigen beoordelingsformulier ontwikkelen. De werkwijze is actief en interactief.
De vijf geboden van succescriteria Ik formuleer succescriteria bij mijn leerdoelen, zodat leerlingen inzicht hebben in de mate waarin ze hun leerdoelen bereikt hebben. Ik formuleer succescriteria in concreet en observeerbaar gedrag, zodat leerlingen weten hoe succes eruitziet. Ik gebruik actieve handelingswerkwoorden (uitleggen, beschrijven, tekenen) om het gedrag in de succescriteria te beschrijven. Ik formuleer succescriteria op het juiste niveau van specificatie, zodat leerlingen weten wat succes is zonder lange, losse afvinklijsten voorgelegd te krijgen. Ik selecteer verschillende voorbeelden van wisselende kwaliteit bij de succescriteria, zodat leerlingen een beeld kunnen vormen van hoe succes eruit ziet.