Ondersteuningsplan 2019 -2023.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs een korte inleiding
passend onderwijs en zorgplicht
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Harmonisatieplannen kabinet
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
De kern van het arrangeren
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Zorg nieuwe stijl.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
GEEN KIND MEER TUSSEN WAL EN SCHIP
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Jeugdhulp Oktober 2014.
23 september 2014.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
binnen Passend Onderwijs
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Kansen voor transformatie
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Hervorming langdurige zorg: AWBZ en Jeugdwet drs. Aaltje Hartholt-Hofstee, Directie Langdurige Zorg. 21 juni 2013.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Alle kinderen naar de juiste school Zij ontvangen het onderwijs dat bij hen past! Ondersteuningsplan Henk Keesenberg en Karin Verkerk.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Actualiteiten decentralisatie jeugdzorg 2 april 2013.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Hoe kijken we naar kinderen?
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Themabijeenkomst Zorg in en om school Maastricht-Heuvelland
Wet- en regelgeving zorg
LECSO Noordelijke Werkconferentie Onderwijs en zorg samen effectief in actie voor kinderen/jongeren 20 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

Ondersteuningsplan 2019 -2023

Evaluatie OPL 2015 -2019 Vanaf april 2018 evaluatie met besturen en werkveld Generale conclusie: handhaven huidige koers, richting en hoofdlijnen te vroeg om de solidariteit los te laten energie steken in doorontwikkeling en niet in nieuwe koersdiscussies verankeren en uitvoeren van reeds gemaakte afspraken voor het sorteren van voldoende effect focus op kwaliteit van het collectief uitgangspunten van de Regiovisie Onderwijskaart Zuid-Limburg integreren (zo inclusief mogelijk) doorgaande lijnen en overdracht voorschool-po-vo hebben nadrukkelijk aandacht nodig versterken van de verbinding onderwijs en jeugdhulp nauwe samenwerking verbanden PO Zuid-Limburg behouden

Focus: Doen wat is afgesproken en volledige implementatie doorontwikkeling, verankering en uitvoering van gemaakte afspraken door teams, scholen en schoolbesturen Integrale aanpak tussen onderwijs en gemeenten totale ondersteuning voor de jeugd in samenhang organiseren (inclusief verdere operationalisering van knooppunten) Zo inclusief mogelijk: vindplaats als werkplaats maatwerk ouders, kind, leerkracht, school

Onderwijs-zorgarrangementen: Pijlers nieuwe ondersteuningsplan Basis op orde Onderwijs-zorgarrangementen collectief doelgroeparrangementen in niveau 5, residentieel, instroom vanuit zorg naar onderwijs (bv MKD/KDC) Onderwijs-zorgarrangementen individueel KNOOPPUNT - is het instrument - om deze drie pijlers - aan elkaar te knopen Basis op orde Knoop punt Onderwijs-zorgarrangementen: - collectief - individueel

“zo inclusief mogelijk: vindplaats als werkplaats” Koers en missie: “zo inclusief mogelijk: vindplaats als werkplaats”   Elk kind heeft recht op passend onderwijs, ongeacht niveau van leren en ontwikkeling. Schoolbesturen en scholen geven vorm aan passend onderwijs in het ondersteuningscontinuüm: hoogwaardige basisondersteuning en extra ondersteuning. Uitvoering vindt plaats zo inclusief en thuisnabij mogelijk in samenwerking tussen onderwijs en gemeenten door de totale ondersteuning voor de jeugd in samenhang aan te pakken en te organiseren binnen de beschikbare middelen. Hiertoe werken schoolbesturen samen in het samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband is faciliterend bij het vormgeven van deze collectieve verantwoordelijkheid.

Vindplaats als werkplaats * inclusief * thuisnabij In samenhang * Gedeelde verantwoordelijkheid

Hoe gaan we dat doen? 5 doelstellingen Uitmondend in 1. Een dekkend aanbod: voor alle kinderen een passende plek; integrale aanpak en zo inclusief mogelijk 2. Basisondersteuning: ondersteuningsniveau 1 t/m 4 van hoog niveau 3. Adequate toegang tot extra ondersteuning 4. Extra ondersteuning: ondersteuningsniveau 5 van hoog niveau 5. Ononderbroken leer- en ontwikkelingsprocessen 5 doelstellingen Uitmondend in A3 doelstellingen en resultaten => wordt geactualiseerd

Doelstelling 2: scholen in de basisondersteuning basisondersteuning van hoog niveau versterking van de basisondersteuning door verbinding en aansluiting bij de gemeentelijke ondersteuning en/of zorgondersteuning basis op orde; als drager van zo inclusief mogelijk onderwijs

Doelstelling 4: scholen in de extra ondersteuning Interne functie: extra ondersteuning van hoog niveau Externe functie => verbinding met en aansluiting bij het zorgcontinuüm: collectieve doelgroeparrangementen voor zittende leerlingen in niveau 5 versterking van de basisondersteuning door inzet outreachende maatwerkexpertise Schakelfunctie tussen basis- en extra ondersteuning: toeleiding naar lichtere vormen van ondersteuning collectieve doelgroeparrangementen voor instroom vanuit zorg naar onderwijs (bv MKD/KDC/residentieel)

Doelstelling 3: adequate toeleiding naar extra ondersteuning Trajectbegeleiding handhaven en inhoudelijk proces doorzetten Knooppunt voor alle verplaatsingen naar extra ondersteuning Herbeoordeling : incorperen in schoolinterne cyclus sbo/so m.b.v. het knooppunt Duiden&doen/OPP : kerndocument => basis handelen => overdracht informatie => opname in LVS => digitaal ontsluiten  

Afspraken vooraf – verantwoording achteraf Ruimte voor schoolbesturen en scholen Op basis van besturingsfilosofie - gezamenlijke waarden en normen: Solidariteit Subsidiariteit Transparantie Lean en mean Stokje blijven vasthouden (warme overdracht) op alle niveaus Richting Ruimte Resultaat Rekenschap Professionele (aanspreek)cultuur! FUNCTIONEEL FORMEEL

VERKNOOPT: Eigenaarschap Verantwoordelijkheid Medezeggenschap Governance

naar een inclusieve, gezonde en veilige samenleving IT TAKES A VILLAGE TO RAISE A CHILD vanuit een gezamenlijke visie van onderwijsbestuurders en gemeentebestuurders samen met Ouders, Kinderopvangorganisaties, Jeugdhulp, Welzijn en Jeugdgezondheidszorg op weg via intensieve interprofessionele samenwerking, gericht op preventie, vroegsignalering, demedicaliseren en integrale hulp op maat naar een inclusieve, gezonde en veilige samenleving Ondersteuningsplannen & Jeugdbeleidsplannen 2019-2023 Zuid-Limburg INCLUSIE EN PREVENTIE

Spiegelparagraaf OPL en Jeugdbeleidsplan 2014 => 2019 => 2023 De gezamenlijke PO thema ’s in 2014: Passend onderwijs is thuisnabij tenzij Eén gezin, één plan (1G1P): samenhang in de ondersteunings- en hulpstructuur voor jeugd en gezinnen, in de scholen en gemeenten Overgang van 0-4 (voorschoolse voorzieningen) naar PO, van PO naar VO en van VO naar MBO Thuiszitters, tenzij Leerlingenvervoer Onderwijshuisvesting Naar een hoger plan in 2019: Een visie op inclusie en preventie Een visie op integrale hulp en inter-professionele samenwerking in knooppunten Een visie op doorgaande leer- en zorglijnen met warme overdracht van leerlingen met een ondersteunings-zorgbehoefte via de professionals in de knooppunten Zijn er niet meer, tenzij het leerlingen betreft in de overgang tussen voorzieningen Denkt niet meer vanuit de Verordening, maar is volgend op de gezamenlijke inspanning van schoolbesturen en gemeenten naar inclusiever onderwijs en de herijking van de spreiding van speciale en reguliere onderwijsvoorzieningen in de regio Is een cruciale opdracht in de herijking van de spreiding en herinrichting van voorzieningen, zowel regulier als speciaal

Spiegelparagraaf in OPL & Jeugdbeleidsplan 2019-2023 Focus op Verbinding onderwijs-jeugdhulp d.m.v. 3 pijlers De basis op orde: versterking van de basisondersteuning op alle locaties Onderwijs-zorgarrangementen collectief: doelgroeparrangementen in niveau 5 Onderwijs-zorgarrangementen individueel Het knooppunt is het instrument om de uitvoering van deze 3 pijlers in verbinding tot stand te brengen. Vindplaats wordt werkplaats van ons handelen: daar waar kinderen zijn, in de kinderopvang, op school (ook in de speciale school), wordt samen geduid en samen gehandeld. We stoppen met verwijzen naar en overdragen aan andere (tweedelijns) zorgverleners, maar ‘halen expertise erbij’ indien nodig

OnderwijsOndersteuningscontinuüm

Ondersteuningscontinuüm onderwijs Primair Passend Onderwijs Zorg in en om school KNOOPPUNT Onderwijsondersteuning - schoolondersteuningsprofielen - Zorgondersteuning Contract dienstverleners (Mondriaan, Xonar, Amacura, Zuyderland, etc.) Overige dienstverleners /Vrij gevestigden JEUGDWET Begeleiding thuis/school Opvoeding en gezin Persoonlijke verzorging Persoonlijke begeleiding Praktisch op allerlei gebieden Behandeling: EED: enkelv. dyslexie GGZ: Psychische zorg ZVW Verpleging thuis / school Wijkverpleging IKZ (intensieve kindzorg) Paramedische zorg thuis / school Ergotherapie, logopedie Fysiotherapie, etc. 24-uurs-zorg thuis en school - Permanent toezicht - Permanente zorg bij (combinatie van) verstandelijke, lichamelijke, zintuiglijke beperking levenslang Aanvraag door ouders – Afspraken in zorgplan VAN CURATIE NAAR PREVENTIE 5. 4. 3. 2. 1. WLZ Samenwerkingsverband (SWV): Toegang tot extra ondersteuning niveau 5 Trajectbegeleiding => Bekostiging via SWV Analyse => “foto” Vertaalslag => hulpverlening Toeleiding => hulpverlening Regie afspraken / 1K1G1P1R Interventie Evaluatie HGW / PDCA Aanpassen extra onder- steuning S(B)O Ondersteuningsstructuur bestuur: Expertisepool, Dienstencentrum, Kansrijk, Kwadrant, etc. Consultanten, Procesbegeleiders, etc. Outreachende Maatwerkexpertise =>Bekostiging via SWV en schoolbestuur School JGZ Gemeente Zorgverzekeraar CIZ Ondersteuningscontinuüm onderwijs INTEGRALE INTEGRALE AANPAK AFWEGING SMW Preventie / Innovatie - Arrangementen / projecten Toegang Basisondersteuning van hoog niveau in basisonderwijs Ketenondersteuning CJG / Gebiedsteams / Wijkteams MEE / IVH Leerplicht /Bureau voortijdig schoolverlaten (VSV) Veilig Thuis Raad voor de kinderbescherming Leerlingenvervoer Etc. Ouders Scholen : Adaptief onderwijs Onderwijs in de groep Groepsplan Interne deskundigen (LB) =>Bekostiging via schoolbestuur Andere wettelijk bevoegd verwijzers naar zorg- en ketenondersteuning: Huisarts - Kinderarts - Specialist - GI (gecertificeerde Instelling) www.passendonderwijszuid.nl 1k1g1p1r Redactie: Tiny Meijers-Troquet / Doreen Kersemakers / oktober 2016 / www.passendonderwijszuid.nl KETENAFSPRAKEN