Project 1733 Leuven-Tienen Telefonische triage Dr. Hilde Philips

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Petra van Pol, cardioloog Marlies Niesing-Lut, VS-hartfalen
Advertisements

Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Bijeenkomst Fundusfotografie door SHO.
‘Op weg naar de huisarts’
Visie op zorg Yvonne van Kemenade.
Aandachtspunten vanuit een categoriale voorziening
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Het Diabetes Eerstelijnszorgproject Midden West-Vlaanderen
ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Forfaitaire kosten / Standaardkosten.
Seksuele voorlichting aan jongeren
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Ondersteuning van mantelzorgers Vlaams Patiëntenplatform vzw 27 april 2009 Gent.
GGZ-Vernieuwing Midden-West-Vlaanderen:
HAP en SEH: > 2 (?).
Psychosociale zorg in de IKR-regio
Integraal Kankercentrum Noord Oost
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Optimale Parkinsonzorg
ELSI-update Jasper Bovenberg 28 maart ELSI-Update: Algemeen Wettelijk Kader Toegevoegd: WGBO Wet Algemene Bepalingen BSN Wet Gebruik BSN in de zorg.
Ervaringen met tegemoetkomingen en handicap in het PZ Bethaniënhuis
Het gebruik van het eHealth Platform door UZ Leuven
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Studeren in de cel Opmerkingen bij schrijfopdrachten
11/10/2007 Gemengde werkgroep FOD Visie van de gemengde werkgroep FOD.
Visie informatievoorziening
Therapietrouw & Medicatieveiligheid
Stellingen en Panel Testpanel (n=122) Vraag 1 Mijn organisatie leert voldoende van ervaringen van andere organisaties in binnen en buitenland 1 maart 2012.
Mental coaching (MCo) Sectie medische commissie. inleiding Slachtoffer, en omgeving duikongeval voelt zich vaak “in de steekgelaten door NELOS” Slachtoffer,
Visum en overheidsopdrachten
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Parametric release Wat is dat?.
Inclusieve ondersteuning voor ouderen met een beperking Stephanie Warnez 1 BaO 2.
Dr. M. de Vroomen Prof. dr. R.M.F. Berger (kindercardiologie UMCG)
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Aquo - het (vernieuwde) wijzigingsproces André Meerkerk Maria Rosendal 1 oktober 2015.
Toelichting werking Panal 8 oktober 2015 UPC Kortenberg.
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
Vraag: verwachtingen vooraf
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Diagnoses in het maatschappelijk werk Johan Bastiaensen.
Niertransplantatie in het LUMC Procedures voor ontvangers en donoren.
Mascha Kamphuis, Kenniskring JGZ, 9 febr 09 (mede namens Margreet Wagenaar, Nen Heerdink, Annelies Broerse en Margot Fleuren) JGZ richtlijn sec prev kindermishandeling.
Zorgregio Mortsel TGZ Mortsel TRM. Historiek zorgregio = ideaal vertrekpunt Reeds jarenlange intensieve en multidisciplinaire gewoonte om goed samen te.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Minimale kwaliteitseisen voor multidisciplinaire teams provinciale informatiesessie.
19 september 2016 Herinrichting Stevensbeekseweg door Bas Verwayen.
Rondpunt vzw Uitbreidingstraat 518 bus 2.01 – 2600 Berchem Tel.:
Beginnen is een kwestie van doen
MISSION Mobile Integrated Social Services Increasing Outcomes for people in Need.
Dr. Els M.L. Verschuur Invitational Conference NPZZG
Prof. Em. Dr. Etienne De Groot Voorzitter Grondwettelijk Hof
URGENTE MEDISCHE HULP- en ZORGVERLENING IN DE NIET PLANBARE ZORG
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Huisarts en spoed: Hoe doen we het NU? Doen we het goed?
Studiedag Sociale Netwerken
Richtlijn alcohol screening door en voor arbeidsgeneesheren
Nelleke Gruijters Paul Ram
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Wachtposten: waar willen we naar toe? Mag het nog van Maggie De Block?
Mind-Spring Cultuursensitief werken via Mind-Spring
Centrale melding-en triage
Effectiviteit van een dieetbehandeling
LOP Antwerpen basisonderwijs Evaluatie CAR5 door de scholen
Werkgroep transmurale communicatie
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
AFSPRAKENPLAN HUISARTSEN - SPOED.

Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
Transcript van de presentatie:

Project 1733 Leuven-Tienen Telefonische triage Dr. Hilde Philips Dr. Chris Van der Mullen

Onderzoeksvoorstel Werkgroep Leuven-Tienen Onderzoeksequipe UAntwerpen dr. Chris Van der Mullen (voorzitter), dr. Carla Delmulle, dr. Hilde Quintens, dr. Sabine Van Baelen, dr. Tine Crits, dr. Johan Wuyts, Prof. Marc Sabbe, Diego Gouwy (FOD-VGZ), Marc Gellens (Adj.med.dir HC112 Vlbr), Erik Engels (FC HC112 Vlbr). dr. Hilde Philips (projectleider) Prof. Veronique Verhoeven Prof. Roy Remmen Hanne Claessens dr. Stefan Morreel dr. Annelies Colliers

Onderzoeksvraag Hoe vindt de patiënt met een niet planbaar medisch probleem zijn weg naar de meest aangewezen hulpverlener op dat moment?

Uit eerder onderzoek blijkt… Wat werkt niet: Wat kan wél werken: toevoegen van een extra dienstverlening aan het zorglandschap aanrekenen van forfait op spoeddiensten hokjesdenken: ‘terecht’ of ‘onterecht’ gebruik patiënten duidelijk en uniform informeren afspraken rond taken die hulpverleners opnemen toegang beperken door verduidelijking

Waar willen we naartoe? patiënten duidelijk informeren over waar ze met welk probleem wanneer terecht kunnen: ‘triage’? zorgen dat patiënten vertrouwen hebben in de hulpverlener waar ze bij terecht komen en ook in de persoon die hen leidt in hun keuze: ‘aangestelden’ binnen een aanvaardbare (voorspelbare) tijd de patiënt naar de meest aangewezen hulpverlener/dienst leiden veilige doorverwijzing van patiënten met een niet-planbaar medisch probleem

1733 Dry-run Onderzoek in 4 workpackages: veiligheid en efficiëntie van de multidisciplinaire protocollen epidemiologisch luik performantie van de 1733 triage en de regulatie kostprijs van de triage

1. Veiligheid en efficiëntie van de protocollen nieuwe, multidisciplinaire ‘1733’ protocollen gebaseerd op gevalideerde Domus Medica protocollen doel: veiligheid en gebruiksvriendelijkheid testen ‘falende’ protocollen signaleren tekort aan protocollen opsporen en definiëren hoe? kiest aangestelde juiste protocol, urgentiegraad, uitgestuurd middel? met welke zekerheid? herbeluisteren: systeemfout/interpretatiefout? Simulatiepatiënten spelen 3x30 verschillende casussen, gestandaardiseerd

2. Epidemiologisch luik doel: Hoe? invloed van 1733 triage op patiëntenstromen? tijdens én buiten de kantooruren welke ‘onplanbare medische problemen’ worden gepresenteerd Hoe? metingen in beide regio’s, spoed én HA, binnen en buiten kantooruren min. 1 dag per week onderzoeksmedewerkers doen bevraging van patiënten Hoeveel? Waar? Wie? Waarom? Extrapolaties dmv iCAREdata technologie

Extra Kunnen we ‘onplanbare zorg’ definiëren? historisch! test: acuut incidenteel onverwacht nood aan medische beoordeling op dit ogenblik

‘onplanbaar probleem’

doel: hoe? 3. Performantie van de 1733 triage en regulatie welk % meldt zich aan op ‘juiste’ menu? welke is de geschatte verschuiving? welke aanmeldingsklachten op ‘verkeerde’ menu? welke aanmeldingsklachten in ‘onduidelijk probleem’? hoe? registraties uit deel 2

4. Kostprijs van de triage doel: Schatting kostprijs werkbelasting aangestelden Niet: kostprijs op verschillende menu’s Reden: reële kostprijs aanmeldingsklacht = ? hoe? ∆ duur oproep ∆ aantal oproepen ∆ totale gesprekstijd piekuurmeting

Meten = weten? toegankelijkheid? veiligheid en efficiëntie? betaalbaarheid en haalbaarheid één nummer => betere toegankelijkheid? waar zit patiënt? juist? eigen ervaring? wat moet anders? zijn verschuivingen haalbaar en blijft/wordt de zorg betaalbaar(der)?

in kader van afsprakenplan Nieuwe 1733 projecten Fysieke pre-triage in kader van afsprakenplan

Uniforme & sluitende triage NEEN M E D I S C H O P R W A L K I N S T R O M XML bericht naar alle niveaus Telefonische Triage Hulpcentrale 112 Geïntegreerde Protocollen Fysieke Pre-triage Geïntegreerde W8P-Spoed Regulatie Patiënt volgt proces NEEN Patiënt op juiste zorgpad

Fysieke Triage Geïntegreerde Protocollen

Nieuwe 1733 projecten Brugge Antwerpen Oost Fysieke pre-triage o.b.v. 112-1733 protocollen LT Registratieperiode oktober 2016–maart 2017 Verfijning protocollen LT i.k.v. fysieke pre-triage Antwerpen Oost Fysieke pre-triage o.b.v. aangepast Manchester Triage System Registratieperiode: wanneer ethische en wettelijke vereisten in orde zijn Verfijning protocollen MTS i.k.v. fysieke pre-triage

één maand registratie 5,6% 45,6 % W8P 54,4%Spoed Top 3 verwijzing W8P > Spoed vergelijkbaar met Spaarne Gasthuis Haarlem 2014 (Eusam 2016): Trauma\amputatie (41% versus 34%) Niet traumatische buikpijn (20,8% versus 14%) Onduidelijk probleem (16,8%) versus syncope (6%) 45,6 % W8P 54,4%Spoed één maand registratie

Vragen? hilde.philips@uantwerpen.be chris.vandermullen@gmail.com