Leerbijeenkomst Eenzaamheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Workshop Onderzoeksontwerp
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Project Proceshuis Road show
Visie & Strategie.
6 stappen in Risico management
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Evaluatie Cursus.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Talent in Ontwikkeling
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Het effect van je werk: zichtbaar maken van de waarde van bibliotheken
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Studieloopbaanbegeleiding
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Commissie voor vrijwilligerswerk
bij kwaliteit en outcome
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Commissie voor vrijwilligerswerk
Meervoudig verantwoorden: De waarde van bibliotheekdiensten voor gemeenten 26 september 2018.
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Methodiek Observeren.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Methoden om te werken aan continue verbetering
The making of: Omgevingsvisie
Social media voor statenleden/politici
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
voor een samenleving met veerkracht
Zichtbaarheid Creëren
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
2.6 duurzaamheid in projecten
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Leerbijeenkomst Eenzaamheid 19 maart 2019 – Hanneke Mateman Voorstellen Introductie thema, spraakverwarring, noodzakelijk kwaad. Uitdaging: hoe maak je het leuk en effectief? Monitoren en evalueren

Waarom monitoren en evalueren? concrete realisatie met beschikbare middelen > verantwoording van het project of de aanpak ontdekken van verbeterpunten > leren voor jezelf, team of de aanpak/methodiek succes- en faalfactoren > voeding van besluitvorming tbv bijsturing, kwaliteitsverbetering en innovatie zichtbaar maken van effecten > legitimiteit aantonen of draagvlak creëren Verantwoordingssystematiek van financiers leidt vaak tot weerzin tegen monitoren en evalueren. Nachtmerries van vragenlijsten en vastlopende webapplicaties! Bij complexe thema’s zoals de aanpak van eenzaamheid kan de monitoring en evaluatie ook uitlopen op zo’n nachtmerrie omdat we verdwalen in de instrumenten en informatie. Het kan ook anders – daar gaan we het over hebben. Voordat we beginnen eerst nog even het onderscheid tussen de twee begrippen: monitoring en evalueren

Monitoren Monitoring = continue proces om zicht te houden op de voortgang van beleid, project of aanpak. Ben je op het goede spoor? Wat doe je en dragen die activiteiten bij aan je (sub)doelen? Wat gaat goed? Wat kan beter? Door te monitoren houd je zicht op je resultaten. Zo weet je welke stappen je moet zetten om je einddoel te bereiken en kun je waar nodig bijsturen.

Evalueren Bij evaluatie breng je op een bepaald moment in kaart wat de resultaten en effecten van je beleid of aanpak zijn. Is het doel bereikt? Zijn de beoogde effecten daarmee bereikt? Welke factoren hebben bijgedragen aan het succes? Waar liggen verbeterpunten? Een evaluatie levert kennis op voor de doorontwikkeling van beleid of aanpak of voor nieuw te ontwikkelen beleid of projecten.

Vijf stappen voor monitoren en evalueren 1. Waarom wil je meten? 2. Indicatoren formuleren 3. Data verzamelen 4. Analyse en conclusies 5. Leren en verbeteren

Waarom en wat wil je meten? 1 Waarom en wat wil je meten? Wat voor soort informatie moet de meting opleveren en wie heeft er interesse/belang bij de uitkomsten? Waartoe dienen de uitkomsten van het onderzoek? Welke vragen wil je daarom beantwoorden? Hoeveel tijd en budget is beschikbaar en wat betekent dat voor de reikwijdte van je onderzoek? Dit gaat dus niet om het doel van je aanpak, maar om het doel van je evaluatie! Welk niveau van bewijskracht is er nodig? Afhankelijk van voor wie je meet ook wat je meet Welke vragen wil je financier beantwoord hebben? Waarmee kun je medewerkers motiveren? Wat wil je zelf weten? Welk type informatie gaat het om? (kwantitatief/kwalitatief) Kun je dat ook allemaal meten? Zoek samenwerking met andere gemeenten of organisaties (movisie?) en deel de kosten van ontwikkeling en profiteer van elkaars inzichten, ervaringen en uitkosmten.

2 Wat kun je meten? Welke indicatoren zijn relevant om het verloop van het proces te monitoren en de effecten te meten? Welke effecten (+ en -) verwacht je en bij wie? Wanneer verwacht je deze effecten? Bepaal wat noodzakelijk en realistisch is om te meten! Werk je verandertheorie (theory of change) uit. Wat zijn de oorzakelijke verbanden van activiteiten via concrete resultaten naar effecten? Vermijd containerbegrippen; splits grote concepten uit in deelaspecten

Typen indicatoren Telbare resultaten (aantal, tijd, frequentie, e.d.) Kennis (individu, groep, organisatie, samenleving) Houding (individu, groep, organisatie, samenleving) Gedrag (individu, groep, uitvoerder, samenleving) Beleving of waardering (individu, groep, uitvoerder, samenleving) Fysieke kenmerken buurt of woonomgeving Samenwerking Communicatie Bij veel onderzoek worden de verkeerde dingen gemeten! Vraag jezelf altijd af wat de indicator zegt over je doelbereiking. Voorbeelden: Aantallen deelnemers aan een activiteit zeggen wel iets over het bereik van specifieke doelgroepen, maar niets over de (afname) van eenzaamheidsgevoelens bij de deelnemers De frequentie van contact met vrienden is (op zichzelf) geen indicator voor eenzaamheid (wel een mogelijke risicofactor), de beleving van dit contact door de burger wel

Data verzamelen Welke informatie is al beschikbaar in het project? 3 Data verzamelen Welke informatie is al beschikbaar in het project? Wat moet er aanvullend verzameld worden en wat is de passende methode om dat te doen? Wie kunnen deze informatie het best verzamelen? Op welk moment kun je welke informatie verzamelen? Nul- en eenmeting toelichten (zoek de verschillen) Methoden combineren!!! Betrouwbaarheid Wat je ook kiest doe het gestructureerd. Doe het samen Less is more ; liever 5 goed dan 20 half, spreiding deelonderzoeken over project

Meten aan het begin? Als je echt wilt weken of jouw aanpak het verschil maakt > nulmeting Als je hier al te laat mee bent: terug laten kijken en gebruik maken van beschikbare bronnen

Methoden (de belangrijkste) Mixed methods (vragenlijsten, interviews, focusgroep, logboek, observatie, deskresearch) Storytelling, case studies Effectencalculator en Effectenarena Specifiek: Eenzaamheidsschaal de Jong – Gierveld UCLA Lonelinesschaal Kwantitatief (wat, wie, waar, wanneer, hoe veel, hoe vaak?) vaak bij monitoring) en kwalitatief (waarom? Hoe?) Passende methode: vraag en doel, eigen organisatie/budget/tijd, doelgroep

InstrumentWijzer.nl

4 Analyse en conclusies Weeg de uitkomsten op basis van wat je aan het begin hebt bedacht. Wat zeggen deze uitkomsten in het licht van de vragen die je beantwoord wilde zien? Zijn andere factoren van invloed geweest? Kijk naar de representativiteit (bij wie is de informatie opgehaald) en betrouwbaarheid Formuleer op basis daarvan de conclusies en hun reikwijdte

5 Leren en verbeteren Koppel de uitkomsten in passende vorm terug naar alle betrokkenen Ga met elkaar in gesprek over lessen en kansen voor verbeteringen. Deel de geleerde lessen ook buiten eigen kring Vertaal dit naar: lopend project, vervolgaanpak, beleid of projectidee voor de toekomst Blijf monitoren en evalueren!

Vragen? Dank voor jullie aandacht!

E-mail h.mateman@movisie.nl