Hoe tracht buurtsport de persoonlijke ontwikkeling van jongeren te stimuleren? Pieter Debognies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Advertisements

presentatie NPV 10 oktober 2012
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Maatschappelijke stage
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Welkom MAS
Seniorentijd NIP lezing.
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Motiveren van vrijwilligers
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Volksuniversiteit Zwolle
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.

Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
Welkom ik maak me sterk.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Heel gewoon maar toch anders.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Het effect van de kernset op de triagist Wat te doen om de triagist verder te helpen? Hoe wordt het triagegesprek weer van de triagist? Rita Nieuwenhuis.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Leer weer jezelf te zijn
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Van documenteren naar afstemmen en terug…
#EBJ16.
#EBJ16.
Hand-Out.
LOB zeven stappen naar succes
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Voor Mekaar Ouderen in Beeld Eenzaamheid de deur uit
Persoonlijk Leiderschap
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Workshop “de coachende praktijkopleider”
BOM-model PV 25/03/2014.
Honours programma: voor wie
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Basistekst : Talentontwikkeling
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Team charter Instrument.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Leiderschapsontwikkeling
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Hoe tracht buurtsport de persoonlijke ontwikkeling van jongeren te stimuleren? Pieter Debognies

Buurtsport Brussel, Mechelen, Ninove Onderzoekssettings Buurtsport Brussel, Mechelen, Ninove Buurtsportwerkingen Brede invulling van persoonlijke ontwikkeling Open traject City Coach Antwerpen Light animatortraject Specifieke invulling van persoonlijke ontwikkeling 4 rollen, 6 centrale competenties Contouren van traject meer afgelijnd

Thema ESF Trefdag begeleiden van (kwetsbare) jongeren in hun ontwikkeling het gebruik van sport als instrument om jongeren te versterken in hun ontwikkeling

1. begeleiden van (kwetsbare) jongeren in hun ontwikkeling

“It’s all about relationships” Kennismaking Buurtsportwerker neemt initiatief Dialoog Leefwereldgerichte aanpak (school, buurt, familie, cultuur) Creëren van gevoelens van respect, vertrouwen en veiligheid Authenticiteit van buurtsportwerker Tijd!

Jongeren leren kennen Je kan niet met jongeren werken als je hen niet kent. Het is dus allereerst belangrijk dat je uw gasten en hun leefwereld leert kennen en dat heeft helemaal niets te maken met meten hoe kwetsbaar ze zijn of niet. Het is echt belangrijk dat je tijd investeert in die kennismaking, want zo zullen noden kenbaar worden, wat toelaat dat je beter in staat bent om betekenisvolle activiteiten te organiseren en hen beter te helpen. coördinator, man, 37 jaar

Authenticiteit Ten eerste moet ge uwen doelgroep graag zien. Die mannen moeten dat voelen, die moeten weten dat ge met hun begaan zijt en dat moet, dat is een gevoel dat wederzijds moet zijn. En dat moet ook oprecht zijn, want als dat niet oprecht is werkt dat niet. Dat is de basis. Ex-coördinator, man, 52 jaar Zij moeten duidelijk voelen, de jongeren, wow die komen het niet doen om een cent bij te verdienen of om te zeggen 'Ik werk hier in Brussel met de maatschappelijk kwetsbare jongeren.' Nee je doet dat met een hart, met goesting, met de vollenbak, Coach, vrouw, 30 jaar

Bril van jongere als referentiekader Leren kennen van noden, wensen, dromen, talenten van deelnemers Actief luisteren, focus op begrijpen Niet-beoordelende aanpak Jongere heeft ook expertise “Extra kans en deur-op-een-kier” i.p.v. sanctioneringspolitiek

Jongere heeft ook expertise Ik stel mij heel nederig op. Ik ben dertig jaar, ik veel delen van de wereld gezien, ik heb heel veel situaties gezien, maar ik blijf nederig en ik wil ook bijleren van jongeren. Dat is ook een probleem van volwassenen he, 't is niet omdat je volwassen zijt en dat ge gestudeerd hebt, dat ge alles beter weet he. Ik kan zelfs leren van een kind van 2 jaar, alé, ik sta zo in het leven. Ik heb dingen bij te leren aan mensen, mensen hebben dingen bij te leren aan mij. Ongeacht hun leeftijd, ongeacht hun achtergrond, en dat is een manier dat zijn vruchten afwerpt in het werken met jongeren. Coach, vrouw, 30 jaar

Betrokkenheid en eigenaarschap Intrinsieke motivatie Vb: opstellen regels, voorstellen activiteiten Zoeken naar uitdagingen op maat Begeleider als ”compagnon de route” en “bruggenbouwer” Aanbieden van mogelijkheden en support Openen van deuren Leren uit ervaring + reflectie

Uitdagingen op maat Het is een kwestie van op maat te werken en kijken van wat zijn de noden, wat zijn de behoefte van de jongeren zelf? En als er jongeren zijn die, graag wat leiding nemen, dan kan je hen laten experimenteren met verantwoordelijkheden op maat. Dat kan beginnen met heel kleine verantwoordelijkheden. Hem eens een keer foto’s laten trekken tijdens activiteiten, het laten opzoeken van bus uren, met het zorgen dat er drank en fruit wordt uitgedeeld. Allee zo kleine verantwoordelijkheden. En als dat goed loopt en die jongeren zich er goed bij voelt kan je die meer en meer betrekken. Ik denk dat het ook heel belangrijk is om voldoende coaching te geven daarin en op die manier jongeren zo te triggeren met kleine dingen en kleine stapjes te zetten. Coach, man, 28 jaar

2. het gebruik van sport als instrument om jongeren te versterken in hun ontwikkeling

”Vechten doe je in de ring, niet op straat!” Buurtsportwerkingen ”Vechten doe je in de ring, niet op straat!” Belang waarden en normen Vb: fairplaybeker Omgaan met regels, winst/verlies “het gezicht van de buurtsportwerking” Heel soms link tussen sportcontext en andere facetten van de bredere samenleving Reflectie

Sport kan ook gebruikt worden m. b. t. doorzettingsvermogen Sport kan ook gebruikt worden m.b.t. doorzettingsvermogen. Bijvoorbeeld als ze een 10km binnen een bepaalde tijd lopen. Ja dan gaan ze trainen, dan gaan ze nog een beetje harder ‘ah nog 2 minuten, ja het gaat lukken, de volgende keer ga ik er voor’. Daar, daar leg je je eigen limieten hoger, en misschien is dat ook iets dat ze wel kunnen meenemen naar andere situaties. Als ze, als ze zoiets hebben van ik ben aan het solliciteren, ja pff achter drie is er toch niemand die antwoordt, dan kunt ge misschien ja ook die brug leggen naar die ervaring en die associatie maken van ‘ale komaan ge hebt er nog maar drie gedaan, probeer er nog een paar, het gaat wel lukken, ale ge zijt toch al op gesprek gemogen. Coach, man, 28 jaar

City Coach Kennismaking met competenties Voorbeelden: Rivieroversteek Mijnenveld Eindopdracht Context om te experimenteren met competenties Visualiseren van vooruitgang/groei Ervaringsleren

Bedankt voor uw aandacht! pieter.debognies@vub.be