Bedrijvigheid in de lessen economie!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WorldCat Local – Eenvoudig zoeken. In deze demo Eenvoudig zoeken: •Zoeken naar titels •De sortering van de resultaten aanpassen •De beschikbaarheid van.
Advertisements

Ict - beleidsplan
Fysica van elementair belang
Dé rekenmethode voor groep 1 t/m 8
Begeleid zelfstandig leren
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
18 oktober  Wie ben je? Wat is uw taak?  Verwachtingen?
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
2de graad.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
INFORMATICA C. Daemen.
Goede afspraken maken goede vrienden!!!
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Welkom.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Werken met de Stercollecties
Feedback Wat Soorten Door wie
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Workshop evalueren Dcp
Levensbeschouwelijk kringgesprek
5 AFSPRAKEN VOOR HET HELE SCHOOLJAAR
Bijeenkomst September 2015
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Digitale (vak)didactiek voor toekomstige leerkrachten via USolv-IT SoE-project.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?

Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Mens en Maatschappij leren
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
© UNIEK IN DE KLAS.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Kennisclip Web toepassingen
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Info klinisch onderwijs
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Bedrijvigheid in de lessen economie!

Beschikbaar: BUZZ 3 BUZZ 5 Algemene Economie / BUZZ 5 Bedrijfswetenschappen Beschikbaar voor schooljaar 2019-2020: BUZZ 4 BUZZ 6 Algemene Economie / BUZZ 6 Bedrijfswetenschappen

Krachtlijnen - Leerkrachten hebben ruimte voor eigen verhaal - Leerlingen leren via degelijke leerinhouden - Activerende lessen worden aangemoedigd: variatie in werkvormen, actief inzicht verwerven - Hedendaagse vormgeving, herkenbare voorbeelden en bedrijven - Actualisatie via powerpoints en unieke samenwerking met Archief voor Onderwijs - Een concept dat optimaal leerrendement nastreeft -

Ook aandacht voor: - Leren leren - Taalbeleid - Onderzoeksvaardigheid - Differentiatie - Wiskundige aanpak

Haal alles uit het BUZZ-materiaal!

Start to BUZZ! Vooraan in het boek vinden leerlingen een overzichtspagina die de opbouw van BUZZ weergeeft. Deze overloopt u best met uw leerlingen. Leerlingen vinden vooraan in hun boek ook een Scoodle-code om het online materiaal te activeren in hun leerlingenkit. We raden aan om dit met hen samen te doen bij het begin van het schooljaar, zodat ze zeker alle materiaal ontdekken. Zo is er niet alleen voor leerkrachten, maar ook voor leerlingen een bordboek, zodat ze altijd een versie van hun boek bij de hand hebben. Dit is een digitale versie van het boek, waarin ze onder andere ook alle weblinks kunnen aanklikken.

In de powerpointpresentatie vindt u per onderzoeksvraag de links naar de filmpjes in Oriënteren, u kunt ze van daaruit openen. Indien u via het Archief voor Onderwijs werkt, dient u daar wel eerst eenmalig in te loggen. Filmpjes zijn enkel zichtbaar voor leerkrachten, voorlopig nog niet voor leerlingen. De powerpointpresentatie per onderzoeksvraag kunt u volledig naar uw eigen hand zetten. U kunt er zaken aan toevoegen, zaken uit verwijderen en deze eventueel delen met de leerlingen. De powerpointpresentatie bevat ook alle oplossingen, alle links naar websites en wordt geregeld geüpdatet. In de Notes onderaan vindt u vaak nog extra informatie.

In het leerkrachtenboek in de lerarenkit (= een digitale versie van het boek, inclusief oplossingen), vindt u extra didactische suggesties, verwijzingen naar nieuwe websites of suggesties voor extra artikels, die u ook in u lerarenkit vindt. Voor de derde graad vindt u hier ook alle oplossingen voor Check. In het leerkrachtenboek vindt u per onderzoeksvraag ook de doelstellingen uit het leerplan die behandeld worden. Vooraan in het leerkrachtenboek vindt u een document omtrent het werken met Excel. U vindt er meer info over hoe te werken met macro’s en hoe aanpassingen aan te brengen in de Excel- rekenbladen. Zo kunt u alle bestanden ook makkelijk naar uw hand zetten.

Ook voor het traject is alles voorhanden via de powerpointpresentatie. Indien uw leerlingen een smartphone mogen gebruiken in de klas, kunnen ze sommige filmpjes bekijken via de QR-code in de marge. Deze filmpjes zijn ook altijd beschikbaar via de powerpointpresentatie. We verwijzen ook geregeld naar een kijkwijzer, deze zijn achteraan in het boek voorzien en zijn uitscheurbaar. De leerlingen vinden deze ook online in hun leerlingenkit ingeval van verlies. De kijkwijzers worden doorgenummerd per graad. Er zijn ook voorbeelden beschikbaar per kijkwijzer, deze kunt u via Scoodle delen met leerlingen die er nood aan hebben.

De samenvatting biedt een houvast voor leerlingen, deze bevat de essentie en is een samenvatting van alle tussentijdse syntheses uit het traject. Het schema laat leerlingen een schema of mindmap maken, zo kunnen ze inschatten of ze de opbouw van het traject hebben begrepen. We leren hen hier ook schematiseren. Geleidelijk aan bouwen ze de schema’s ook helemaal zelf op. De schema’s zijn ook digitaal beschikbaar voor de leerlingen op Scoodle. Soms moeten ze de synthese ook zelf uitschrijven, op basis van een gegeven schema. (leerlijn) De begrippen zijn alle nieuwe begrippen die in de tussentijdse syntheses vet werden gezet. De begrippenlijsten zijn voor de leerlingen ook digitaal beschikbaar (blanco) in Scoodle, zodat ze deze meermaals kunnen inoefenen of eerst in hun eigen woorden de definities kunnen noteren.

Elke oefening krijgt een ster mee, die de moeilijkheidsgraad aangeeft. Er zijn heel wat differentiatieoefeningen: deze worden per OV samengebracht in een differentiatiekader. U kunt uw leerlingen aanzetten om oefeningen te maken van een makkelijker of moeilijker niveau. De leerlingen zelf kunnen de gemaakte oefeningen aanvinken in het kader. In de lerarenkit is een mapje per fase voorzien, ook voor Oefenen. Daarin zijn drie onderverdelingen voorzien: Oefeningen: alle nodige materiaal bij de oefeningen uit het boek Differentiatie: alle nodige materiaal bij de differentiatieoefeningen Extra oefeningen: dit zijn extra oefeningen die enkel voor de leerkracht zichtbaar zijn en die u in Scoodle kunt delen met de leerlingen. Er is telkens een leerlingenversie en een oplossingenversie. U kunt ze ook gebruiken voor een examen of toets! U kunt in Scoodle ook oefeningen klaar zetten voor de leerlingen via de opdrachtenmodule. Leerlingen vinden in Scoodle ook digitale oefeningen voor zelfstandig werk.

In deze fase gaan we dieper in op leerinhouden uit het traject In deze fase gaan we dieper in op leerinhouden uit het traject. Ook deze fase is helemaal opgenomen in de powerpointpresentatie. Er zijn differentiatieoefeningen online voorzien, die opgelijst worden in een differentiatiekader in het boek. We hebben hier geregeld extra aandacht voor een wiskundige aanpak van de leerinhouden. Vaak kunnen de oefeningen ook in Excel worden gemaakt, voor wie dat wenst. Er zijn telkens leerlingenversies en leerkrachtenversies van de Excel-bestanden voorhanden. U kunt deze uiteraard ook zelf aanpassen, tips daarvoor vindt u vooraan in het leerkrachtenboek.

Voor BUZZ 3 en 4 helpen we leerlingen via deze fase om de leerstof in te studeren. Hier vinden leerlingen een overzicht van wat ze dienen te kennen en kunnen. Ze gaan zelf op zoek in de leerinhouden en geven dit aan in de laatste kolom. Hier zijn ook de uitbreidingsdoelstellingen opgelijst. De OVUR-cirkel wordt hier mooi gesloten: we vragen leerlingen een antwoord te formuleren op de onderzoeksvraag, en vervolgens hun antwoord te vergelijken met het eerste antwoord dat ze in Oriënteren gaven. Zo ervaren ze hopelijk dat ze heel wat bijleerden. Vaak leggen we via Vooruitblik ook al een link met de volgende onderzoeksvraag, zodat leerlingen ook verbanden tussen leerstofdelen zien.

Voor BUZZ 5 en 6 wordt Terugblikken vervangen door Check. Hier oefenen leerlingen via transferopdrachten actief de leerstof in, bij wijze van toets voor zichzelf. Deze pagina’s zijn meestal op Scoodle te vinden. Voor de leerkracht zijn de oplossingen beschikbaar via het leerkrachtenboek. De Check is ook bruikbaar als toets. Thema 1 Ondernemen is visie ontwikkelen OV1 Op welke vragen moet het ondernemingsplan een antwoord geven?

Ondersteuning voor leerkrachten via Scoodle (lerarenkit): - een bordboek - per thema: - voor elke OV bestanden per fase - een powerpointpresentatie per OV - ondersteunend materiaal bij de thematische onderzoeksopdrachten - een leerkrachtenboek: een pdf van het boek inclusief alle oplossingen - digitale voorbeelden bij de Kijkwijzers die u kunt delen met leerlingen die er nood aan hebben - heel wat extra materiaal, extra oefeningen … - een uitgebreide toets per onderzoeksvraag - automatische resultatenanalyse bij de digitale oefeningen

Ondersteuning voor leerlingen via Scoodle (leerlingenkit): - een bordboek, met aanklikbare weblinks - syntheseschema’s, mindmaps … - begrippenlijsten: blanco versies, als hulp bij het studeren - Kijkwijzers: hulplijnen bij generieke vaardigheden - Excel-bestanden - digitale oefeningen voor zelfstandig werk, beschikbaar per OV