CE  BNN Circulaire Economie  Beroepsonderwijs Noord-Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Realisatie kindcentrum
De stadsboer als sociaal ondernemer!
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
NME: kiezen, leren, meedoen
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen werken aan een gezonde regio!
Stadsboer als Sociaal ondernemer, “Vooruitgang in de wereld komt tot stand door ondernemende mensen die nieuwe combinaties maken” Joseph Schumpeter Presentatie.
Een theoretische verkenning
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Honoursonderwijs in HBO
Burgerinitiatieven vragen ruimte Wat betekent dat voor mij? Presentatie voor diner pensant ‘Burgerinitiatief op (mijn) maat’ LCGW-Zuid, Eindhoven, 22 januari.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Aandacht voor vakmanschap en ondernemerschap in het beroepsonderwijs mw. Prof. Dr. C.M. van Praag.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Koninklijk Instituut Van Ingenieurs
WK Wielrennen De legacy van grote sportevenementen
Kansen implementatie vakwedstrijden
ViaVia Info-presentatie
Innovatie Sociaal Domein Rijswijk
Duurzaamheid in Gennep
Waarde creëren door samenwerking sociale en reguliere economie
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
23 maart 2017 profilering.
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Circulaire economie in onderwijs en mkb “Parels zonder ketting”
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Het doel van SLIMCirculair
Samen broeden: MBO Barneveld en de beroepspraktijk
Milieuplatform Zorgsector vereniging van en voor de zorg Green Deal: Nederland op weg naar een duurzame Zorg landelijke en regionale samenwerking met.
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Naar een nieuw economisch systeem
WELKOM.
Ontwikkeling, wij als EBS
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Natuurinclusieve landbouw & gezondheid Van denkrichting naar praktijk
Een lerende en adaptieve organisatie
Transcript van de presentatie:

CE  BNN Circulaire Economie  Beroepsonderwijs Noord-Nederland Startbijeenkomst, 25 januari 2018

PROGRAMMA 15.00u - Welkom, voorstelrondje 15.10u - Inventarisatie wensen en ideeën t.a.v. Netwerk CE BNN  - Wat hebben we over een jaar bereikt? 15.40u - Vooruitblik 'Circulair Onderwijs voor een Circulaire Economie', bedoeld ter inspiratie  15.50u - Wrap-Up I - gezamenlijke analyse    16.00u - Verse koffie en thee... 16.05u-  Rondje per school - Waar staan we nu, wat hebben we van het Netwerk CE BNN of elders nodig? 16.30u - Wrap-Up II - gezamenlijke analyse 16.45u – Afspraken 16.55u - Rondvraag 17.00u - Afsluiting Circulair Onderwijs

DuurzaamDoor / MVO Alliantie: Onderzoek naar CE in het onderwijs Aanleiding: DuurzaamDoor / MVO Alliantie: Onderzoek naar CE in het onderwijs Rapport: Parels zonder Ketting http://www.duurzaamdoor.nl/sites/default/files/IvCL_eindrapport_Parels_zonder_ketting.pdf Vraag: Wat gaan we doen met onze parels? Wat kunnen we doen om met onze parels de rivier te verleggen…? Start Netwerk CE  BNN: Wat gaan we doen met de kansen die de opkomst van de Circulaire Economie biedt? Bouwen aan Circulair Onderwijs

Maar… wat gaan we doen met al die mooie bouwstenen? Losse parels verbinden, of systemisch verbinden – feitelijk is dat nodig om de regio voor circ ec van Europa te worden; talenten en kennis bundelen, gericht op een gezamenlijk doel, namelijk dat jongeren vanuit intrinsieke motivatie naar voren stappen en zien welke bijdrage zij kunnen leveren. Kansen herkennen, innovaties inzetten, leiderschap tonen en er plezier in hebben, trots zijn op feit dat ze van betekenis zijn, van waarde zijn voor zichzelf, voor anderen en voor hun leefomgeving. Momenteel betrokken bij praktijkgericht onderzoek van de NRO, met drie MBO scholen, o.l.v. prof. Ir. Arjen Wals van WUR onderzoek naar vraag: hoe kan een school jongeren de handvatten geven om voortrekkersrol te spelen? Die systemische inbedding staat in dit onderzoek centraal. Zicht op de context waarbinnen circulaire economie vorm krijgt en zicht op hoe je als school daarop kan inspelen. Ad hoc Individueel Competitief Projectmatig Aparte groep Coöperatief Systemisch Vanzelfsprekend Initiërend Bouwen aan Circulair Onderwijs

Hoe geven we jongeren de handvatten om voortrekkersrol te spelen? curriculum NRO Onderzoek met drie MBO scholen, o.l.v. Arjen Wals, WUR (Hoogleraar leren voor transities die sociale en ecologische duurzaamheid versterken) Whole School Approach to Sustainability Verschillende delen op elkaar afstemmen om doel te versterken gemeen-schap didactiek deskundig-heid bedrijfs-voering Gaandeweg het onderzoek dringt zich de context op waarbinnen onderwijs plaats vindt: als je jongeren een voortrekkersrol wilt geven, dan nadrukkelijk in contact brengen met de wereld buiten de school. Welke ontwikkelingen spelen daar, hoe wil je hen als school daarop voorbereiden? Welke keuzes maak je, vanuit welk perspectief? Wals en Swart, 2016

Bouwen aan Circulair Onderwijs Talentontwikkeling SCHOOL IN DE CONTEXT VAN DEZE TIJD – LEREN VOOR EEN CIRCULAIRE ECONOMIE Evenwaardigheid Gezondheid Voedsel Democratie curricu-lum gemeenschap didactiek Werk Rijkdom deskundigheid bedrijfsvoering Energie Leefomgeving Circulaire economie richt zich op leefbare 22e eeuw, net als de SDG’s. Voor circ ec zicht op het geheel nodig, zicht op de uitdagingen en de samenhang. SDG’s geven duidelijk de context weer – voor circ economie/duurzame mij nodig dat we hier oplossingen voor vinden. Met WUR (prof ir Arjen Wals) her-gegroepeerd naar 12 knooppunten (SDG’s. lineair, zonder duidelijke samenhang en 17 is ‘teveel’...). Plaatje ziet er dan zo uit… U ziet dat we hier in Friesland op alle knooppunten – en op de dwarsverbindingen – innoveren. Dit is de context waarbinnen de jongeren hun weg vinden om mee te helpen bouwen aan cirucaire economie. Circulaire economie: Optimale waarde-creatie (sociaal, ecologisch en economisch) Gesloten kringlopen Integrale systeeminnovatie Consumptie Wals en Swart, 2017 Water Biodiversiteit Bouwen aan Circulair Onderwijs

een circulaire economie? Wat kunnen we doen om kennis en talent in de regio te bundelen en gezamenlijk te richten op het stimuleren van een circulaire economie? Terug naar onze vraag… Benoemen Oppoetsen Bekrachtigen Zichtbaar maken Vieren Urgentiebesef vergroten Efficiëntie vergroten Handelingsperspectief zien Eigenaarschap verbreden Meerwaarde en plezier creëren Doelen stellen Analyseren Evalueren Kennis en inzicht uitbouwen Impact vergroten Systemisch borgen Circulair Onderwijs