Onderwijskunde en vakdidactiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Advertisements

Formatief - summatief evalueren
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Beoordelen met behulp van rubrics
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Workshop evalueren Dcp
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Kijken naar Kinderen Week 4
Bijeenkomst September 2015
Pemprl.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Bijeenkomst September 2015
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
 Week 5 te doen: Bespreken toetsopzet Bespreken hoofdstuk 3 reader. Debatje: hoever wil je gaan met invloeden aanwijzen (case) Rapporteren ideeën onderzoek.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Toetsing en toetsontwikkeling
Spel Politiek Nederland
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Observeren Les 3.
Leerdoelen en het Backward-Design-model
Door: Huub Kurstjens (Cito)
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Beeldend reflecteren Ontwerponderzoek naar een nieuwe methode voor het beoordelen van praktisch beeldend werk in het Voortgezet Onderwijs.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Schoolgroepbijeenkomst Differentiëren
Mediaplanning – bijeenkomst 6
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Helpen bij huiswerk en plannen
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Bijeenkomsten vakdidactiek
PROEVERIJ.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Observeren Les 2.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Observeren Les 2.
Proeftoets Kruiswoordpuzzel.
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Onderwijskunde en vakdidactiek Dinsdag 18 december 2018

Programma Terugblik Maken van schriftelijke toetsen Normeren van schriftelijke toetsen Andere soorten toetsen

Terugblik De toets meet wat vooraf de bedoeling was, waardoor uit de meting geldige conclusies kunnen worden getrokken. Gaat dit over validiteit (staan) of betrouwbaarheid (zitten) “De toetsvragen zijn evenwichtig verspreid over de bestudeerde lesstof” Gaat het hier over vormvaliditeit (staan) of inhoudsvaliditeit (zitten)? Als een schriftelijke toets te lang is om in de gestelde tijd te kunnen maken is de …… in het gedrang. Betrouwbaarheid (staan) , validiteit (zitten)

Kwaliteit van vragen en opgaven Relevantie Objectiviteit Specificiteit Efficiëntie (Wilschut, 2013) Soorten open vragen: Invulvragen Kort-antwoordvraag Lang-antwoordvraag of essayvraag Soorten gesloten vragen: Meerkeuze Juist/Onjuist Combineervragen Rangschikkingsvragen Sorteervragen Meervoudige meerkeuzevragen

Van Normeren naar cijfer Cesuur bepalen Relatief normeren Absoluut normeren Van score op de toets naar cijfer Hulpmiddel bijvoorbeeld http://cijferberekenen.nl/ Voer maximaal te behalen punten 1 Vul cesuur in (vb 60 % is 60% goed voor een 5,5)

Vormen van toetsing Vijf beoordelingstechnieken Beoordelen van hier en nu prestaties Beoordelen van mondelinge prestatie Beoordelen van producten Beoordelen van portfolio (Repeterende) Kennistoetsen (Ebbens & Ettekoven, 2017) Benoem bij elke beoordelingstechniek, minimaal één voordeel en één nadeel.

Beoordelen van werkstukken, verslagen etc. Bepaal leerinhoud (vaardigheden, inhoud, product) Bepaal de beoordelingscriteria ( deel vaardigheden) Bepaal de niveaus Let op: Zowel de criteria als de niveaus moeten duidelijk en eenduidig geformuleerd zijn om te komen tot een zo betrouwbaar mogelijke beoordeling

Aan de sla: optie 1 (toets lessenserie) Leg in duo’s het beoordelingsinstrument aan elkaar voor en geef elkaar feedback. Leg uit wat de doelen zijn van je lessenserie en wat de doelen zijn voor deze specifieke toets Geef een korte toelichting bij het toetsinstrument dat je hebt gemaakt. Geef daarbij aan hoe het uiteindelijke cijfer of de beoordeling wordt bepaald Elk van jullie gaat aandachtig de toets van de ander bekijken. Bedenk wat de sterke kanten en wat verbeterpunten voor dit instrument zijn. Geef elkaar daarna uitgebreide feedback. In hoeverre is de toets valide (inhoud en vorm) en betrouwbaar? Let bij schriftelijke toetsen op relevantie, objectiviteit, specificiteit, efficiëntie (blz 364 Geschiedenisdidactiek). Kijk ook naar het antwoordmodel (betrouwbaarheid). Let bij andere toetsvormen op: sluiten de criteria goed aan bij de leerinhoud/doelen, zijn de niveaus duidelijk en eenduidig beschreven (hoe zorg je voor een zo betrouwbaar mogelijke beoordeling) (Actief leren H6, stappenplan maken Rubric) ) Hoe wordt de uiteindelijke beoordeling vastgesteld (normering en ‘cijfer’ bepaling). Is dit duidelijk voor leerlingen? (transparantie)

Aan de slag: optie 2 Hoe: In duo’s. Wat: Kies een paragraaf uit een lesmethode en maak daarbij een schriftelijke overhoring. Deze moet voldoen aan de volgende criteria: De toets moet valide zijn. Denk dus aan de spreiding over stof, belang van onderwerpen en vaardigheden. Maak eerst een lijst met toetsdoelen (inhoud en beheersingsniveau) voor je de toets gaat maken. De vragen moeten goed geformuleerd zijn: eenduidig en helder. Denk aan relevantie, objectiviteit, specificiteit, efficiëntie (blz 364 Geschiedenisdidactiek) In de toets zitten zowel open vragen als gesloten vragen. Leerlingen moeten kunnen zien hoeveel punten er te behalen zijn en hoe het cijfer wordt berekend. Maak een uitgewerkt antwoordmodel (betrouwbaarheid!) Hulp: Wiki, literatuur (Actief leren, geschiedenisdidactiek), medestudenten Is de toets klaar, leg hem dan voor aan een ander duo die de toets van feedback gaat voorzien. (gebruik hiervoor de checklist schriftelijke toets)

Didactisch practicum: 08 januari Groep 1:. Lokaal C1074 Groep 2: Lokaal C1109 Docenten Lizelijn Mike Hake Maurice Leerlingen: Studenten uit de slb-groep van Gerard Steenhagen Docenten Wilco Henry Hannah Leerlingen: Studenten uit de slb groep van Nienke Otten

Voorbereiden maandag 07 januari Bestudeer de stof die je nog niet bestudeerd hebt. Geef op de padlet aan waar nog aandacht aan besteed moet worden of waar je vragen over hebt. Doe dit voor maandag 7 januari 10.00 uur. Url naar de padlet: https://padlet.com/n_otten/lpujjtx41iuh Of gebruik de QRcode hiernaast. Werk daarnaast verder aan je lessenserie. In college 8 moet de conceptversie van je volledige lessenserie af zijn, zodat je deze voor kunt leggen aan  je medestudenten. Zij zullen je dan feedback geven aan de hand van de beoordelingsrubric.

Literatuur Wilschut, A., Straaten, d. van, Riessen, M. van (2013). Geschiedenisdidactiek. Handboek voor de vakdocent. Bussum: Coutinho. Hoofdstukken H. 1, 2, 4, 5, 6, 7, 13, en 14 Ebbens, S. & Ettekoven, S. (2013). Effectief leren. Groningen: Wolters Noordhoff . Hoofdstuk H 1, 2, 3 en 4 en 6 (alleen 6.1 en 6.2) Ebbens, S. & Ettekoven, S. (2013). Actief leren. Groningen: Wolters Noordhoff Berben, M. & Teeseling, M. van. (2014). Differentiëren is te leren. Omgaan met verschillen in het voortgezet onderwijs. Amersfoort: CPS.