Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel 2 18-19 Bijeenkomst 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Advertisements

Verbinden met energie Sporen naar de toekomst met GPX op basis van ICT en energie.
Respectvolle bejegening
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Invloed vanuit de cliëntenraad
Pastoraal op school.
Paragraaf 7: Ieder voor zich
Interculturele communicatie
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
1. Levensbeschouwing en communicatie
Lesprogramma: 1. Tekst overnemen in schrift. 2. Filmfragment met vragen, 3. Boek: zelfstandig in stilte maken 60, 61, 62, 63, 83, 87, 88, 92, 94. Beoordeling:
1. Levensbeschouwing en communicatie
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kinderen en hun sociale talenten
Kinderen en hun sociale talenten
Stage presentatie Van Elcke van Gorkum.
Communicatie met ouders
Iedereen gebruikt social media.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Welkom ik maak me sterk.
Ouderraad 7 december.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Hoe pedagogisch handelen?
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Wat is DRAMA??.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Module 3 Het leven gaat door …
1.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Lesplannen.
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Waarom leerlingenparticipatie?
Aangeboren of aangeleerd?
Postmoderne samenleving
Arline Spierenburg november 2018
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Trends & ontwikkelingen
Ideale school Levensbeschouwing Bijeenkomst kwartiel 2
Cultuur en samenleving
Wij komen centraal te staan !
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
VIDEOPRESENTATIE 2, CONCEPTONTWIKKELING Naam: Faustina Maia Gomes Rebelo Goncalves Studentnummer: Opleiding: Ad ondernemen Klas: 1F Docent: Evers,
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
§6.3 Cultuur en samenleving
Procedures aan begin van het jaar
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel 2 18-19 Bijeenkomst 1

Het gaat over de kern van het beroep, Introductie LBV zijn speciale lessen; Het gaat over de kern van het beroep, eigen kern!

Regels Goede les; goed opletten; positie in de klas Goede houding; niet alleen voor basisschoolkinderen ook voor jullie Op tijd in de les; discipline belangrijk; aantekening naar directie Bijeenkomst missen is extra opdracht Minimumcijfer is 6.5= basisvak!

Regels (vervolg) Geen eten en drinken in de klas; voorbeeldfunctie Uiterlijk onverzorgd; aantekening! Respect naar elkaar; mij met u en mevrouw aanspreken Bij het spreken gaan staan. Leren spreken in het openbaar Spreek kort en bondig; tijd van allen Achternaam noemen

Film Filmfragment over respect, omgang met elkaar en waartoe dit kan leiden. http://www.youtube.com/watch?v=JbTkdqYivuw

Wat is er gebeurd? Gehoorzaamheid aan autoriteit kan gevaarlijk zijn… Wetenschappelijk experiment: Milgram-experiment http://nl.youtube.com/watch?v=y6GxIuljT3w

Wat willen wij graag? Kritische kosmopolitische leerkrachten Kritisch op een positieve manier; tegen de stroom in durven gaan. Pedagogiek van de hoop van Lea Dasberg

De huidige samenleving… oexis 9-11 Parijs 13-11

Globalisering/ mondialisering In onze huidige samenleving is er contact tussen mensen over de gehele wereld. Dit was in de moderne tijd wel anders! Nieuws gaat snel de wereld over Veel en vaker contact met elkaar

Rol van de media Beeld en informatiecultuur is ontstaan

Pluriformisering in Nederland Nu: zijn er veel verschillende mensen in Nederland Nederland Wereldland Voor de 1 goed voor de ander fout…

Grotere zelfbepaling minder gedeelde waarden normen en belangen. Individualisering Grotere zelfbepaling minder gedeelde waarden normen en belangen.

De waarheid?? “Grote verhalen” bestaan niet meer; iedereen heeft een eigen waarheid en een eigen verhaal. Het gevoel en de ervaring van mensen zijn normgevend geworden

Tolerantie/onverschilligheid Hoe hebben mensen langs elkaar heen geleefd? Geen sociale controle meer. Relativisme Exclusivisme Communicatie

Consumeren consuminderen Hebben of zijn? Rekening houden met de rest van de wereld?

Spiritualiteit Spiritualiteit gaat uit van het zoeken naar verbinding tussen de mens en iets groters, hogers of diepers, in of buiten de mens. Vaak staat spiritualiteit tegenover materialisme en het bezitten van consumptiegoederen. Vroeger lag spiritualiteit bij de kerk of het geloof nu is dit voor iedereen anders.

Secularisatie Mensen voelen zich minder verbonden met een kerk of godsdienst Maar: Gelovigheid neemt niet af is alleen anders Meer diversiteit mogelijk!

oexis Binnen jouw ideale school Ideale school Motieven voor levensbeschouwing te kiezen! oexis Binnen jouw ideale school

Ideale school Hoorcollege Lessen Levensbeschouwing, Kunst en Maatschappij voorlichting denominatie door docenten APO Toetsing: website en dan mondeling assessement in de toetsweek 2.10 Denominatie doorgeven via Blackboard Samen opdracht bekijken en groepjes maken; volgende week namen noteren in groepjes.