Modernisering Secundair Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Het secundair onderwijs
In dialoog rond onderwijs Is dit nu beter voor mijn kind?
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Op stap naar secundair onderwijs
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Starten in het Secundair onderwijs
Het secundair onderwijs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Visiedag VVKSO: Toekomst SO in kleuren
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
Hervorming secundair onderwijs Bestuurlijke schaalvergroting
VIGOM Masterplan Hervorming SO Schaalvergroting
Hervorming secundair onderwijs 4 juni 2013
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Secundair onderwijs Antwerpen hertekend
Op stap naar het secundair onderwijs
Het secundair onderwijs
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Secundair onderwijs Studieaanbod.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Op stap naar het secundair onderwijs
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
Starten in het Secundair onderwijs
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
Overgang basis naar secundair
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Het jaar van de waarheid!
De Modernisering van het secundair onderwijs
1. Starten in het Secundair onderwijs Het CLB  = Centrum voor leerlingenbegeleiding  Helpt bij:  Het leren en studeren:  problemen met de leerstof,
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
BUSO ALGEMEEN LEREN EN WERKEN KUNST TECHNISCH BEROEPS Het secundair onderwijs VCLB VNK Kerkhofstraat Wijnegem
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Stappen zetten richting een nieuwe architectuur van het SO CODI-dag 17 juni 2016 Hilde De Meyer – Els Supply.
Experten in de derde graad Proefproject
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Jaarvergadering schoolbesturen Mechelen/Brussel
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
De modernisering van het secundair onderwijs
Welkom! structuur van onze school
Modernisering SO 30 mei 2018.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Infosessie Modernisering SO
‘Naar het Secundair Onderwijs’
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
Welkom! Schooljaar
Op stap naar het secundair onderwijs
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Startdatum modernisering
Naar het secundair onderwijs
Het Secundair Onderwijs
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Modernisering Secundair Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Modernisering Secundair Onderwijs Infosessie woensdag 30 januari 2019 Nancy Libert

Situering Ontwikkelingen in SO: Concrete vormgeving modernisering SO 1990: invoeren eenheidsstructuur Nadien: accent op talent, regeerakkoorden, proeftuinen, commissie Monard, …. Volledige tijdlijn en info op https://www.onderwijs.vlaanderen.be/nl/van-masterplan-tot-regelgeving Concrete vormgeving modernisering SO 2013: Masterplan hervorming SO 2014-2019: Regeerakkoord 2016-2017: conceptnota’s 2018: Regelgeving Start modernisering 1 jaar uitgesteld naar 1 september 2019

Wat verandert er in de structuur ? 1ste graad: basisvorming + keuzegedeelte. Het keuzegedeelte wordt opgedeeld in differentiatie, remediëring, verdieping en basisopties. 2de en 3de graad: herschikking studieaanbod in 8 domeinen, 3 finaliteiten en 4 onderwijsvormen (matrix) Se-n-Se (secundair na secundair): 3de jaar 3de graad: ofwel beroepsgericht specialiseren ofwel voorbereiden op HO Schoolbesturen hebben keuze over schoolconcept: verticale school domeinschool campusschool Domeinscholen en campusscholen eventueel voordelen.

DOORSTROOM DUBBEL ARBEIDSMARKT   DOORSTROOM DUBBEL ARBEIDSMARKT Domein- overschrijdend (ASO) gebonden (TSO/KSO) (BSO) (BUSO OV3) TAAL EN CULTUUR STEM KUNST EN CREATIE LAND- EN TUINBOUW ECONOMIE EN ORGANISATIE MAATSCHAPPIJ EN WELZIJN SPORT VOEDING EN HORECA

De 1ste graad 1ste jaar 2de jaar Basisvorming– differentiatie - basisopties basisvorming Keuzegedeelte: differentiatie 1ste jaar 1A: 27u 1B: 27u 1A: 5u 1B: 5u + basisvorming 2de jaar 2A-stroom: 25u 2B-stroom: 20u 2A:2u differentiatie + 5u basisoptie 2B:2u differentiatie +10u basisoptie

1A en 1B Basisvorming= 27u Administratieve vakbenamingen losgekoppeld van basisvorming Lessenrooster opgebouwd uit vakken of vakkenclusters Benaming van de vakken of clusters wordt vastgelegd in leerplannen In hoeverre komt administratieve vakbenaming overeen met vakbenamingen in lessenrooster ?

1A en 1B Keuzegedeelte = differentiatie ->5u Verdieping of remediëring van onderdelen van de basisvorming Verdieping klassieke talen School biedt minimaal 2 verdiepende differentiatiepakketten aan + remediëring volgens behoefte Hoe ? School kan kiezen: uitbreiding uren lessenrooster voor iedereen of aparte uren in afzonderlijke groepen Delibererende klassenraad: kan remediëring opleggen of toegang tot één of meer basisopties/pakketten in het 2de jaar uitsluiten.

2A en 2B Algemene vorming -> 25u en 20u Differentiatie -> 2u Idem 1ste jaar maar klassenraad kan gedurende het jaar één of meerdere remediëringspakketten opleggen, maar nooit volledige 2u. Basisopties -> 5u en 10u 2A 2B leerling kiest 1 basisoptie of 1 pakket leerling kiest max. 3 basisopties/pakketten uit het aanbod van de school uit het aanbod van de school

Basisopties 2A 2B Latijn (-Grieks) Techniek Moderne talen & wetenschappen Stem-wetenschappen Stem-technieken Maatschappij & welzijn Economie & organisatie Voeding & Horeca Sport Kunst & creatie Steiner Yeshiva Opstroomoptie

Van oud naar nieuw Overzichtslijst van concordanties 1ste graad: in map Volledige overzichtslijst van concordanties studierichtingen (gewoon SO + BUSO OV3 + Leren&Werken) in map https://onderwijs.vlaanderen.be/sites/default/files/atoms/files/BVR-modernisering-secundair-definitief-goedgekeurd-VR-1-juni-2018.pdf

Wat verandert er inhoudelijk ? Nieuwe eindtermen curriculumdossiers leerplannen vakken-vakkenclusters handboeken - cursussen

Mogelijke wijzigingen in: Modernisering SO heeft impact op structuren, arbeidsomstandigheden en inhouden Mogelijke wijzigingen in: De bredere structuur waarin je school ingebed is Het studieaanbod in jouw school De studiekeuze van leerlingen Vakbenamingen Welke leerplandoelen je moet realiseren in welk vak …

Informeer je ! Welke beslissingen zijn er genomen door het schoolbestuur/scholengemeenschap i.v.m. de structuur ? (zie slide 3) Voor welk studieaanbod heeft men gekozen ? Welke studierichtingen blijven/verdwijnen ? Tot welke huidige en toekomstige herstructureringen zal dit leiden ? Is er een personeelseffecten-rapport opgesteld ? (CAO IX) Is er voorzien in bijscholing over de nieuwe structuur, leerplannen,…?

Informeer je ! 1ste graad: breed oriënterend of niet ? Is er een A én B-stroom voorzien ? Is er een visie op het oriënteren naar de A- of B-stroom ? Zijn de differentiatiepakketten en basisopties volledig gericht op het studieaanbod in de bovenbouw of zijn ze breed oriënterend ? Hoe past het aanbod van jouw school binnen de scholengemeenschap ? Komt het aanbod tegemoet aan een diverse instroom van leerlingen ? Hoe zal het weekrooster vorm krijgen ? Vakken-vakkenclusters-aantal lestijden per vak-…. Indien vakkenclusters: welke bekwaamheidsbewijzen worden eraan gekoppeld ?

ACOD Onderwijs pleit voor: een transparant personeelsbeleid waarin leerkrachten maximaal ingezet worden op basis van hun vereist bekwaamheidsbewijs een breed oriënterende 1ste graad die geen voorafname is van de studiekeuze in de 2de/3de graad

Tot slot Uit het decreet modernisering (28/03/2018): “In aansluiting op de informatie die het schoolbestuur via het schoolreglement verstrekt, informeert het bestuur de leerlingen en de betrokken personen over de modernisering van het secundair onderwijs en over de effecten van de uitrol ervan vanaf 1 september 2019 op de structuur en organisatie van het onderwijsaanbod in de school in kwestie, met het oog op een optimale onderwijsloopbaan van de leerling.” Een optimale onderwijsloopbaan van de leerling kan enkel gerealiseerd worden in combinatie met een optimale behandeling van alle personeelsleden die instaan voor die onderwijsloopbaan !

Belang van overlegcomités Een schoolbestuur dat streeft naar optimale onderwijsloopbanen moet : steunen op een gedragen visie haar personeelsleden correct en tijdig informeren voorzien in personeelsimpactanalyses bijscholingen rond nieuwe eindtermen en leerplannen organiseren leerkrachten op een kwaliteitsvolle manier inzetten voor inhouden waarvoor ze opgeleid en gemotiveerd zijn Belangrijke rol voor de schoolafgevaardigde en de lokale onderhandelaars !