Interculturele communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop ‘De eerste indruk’
Advertisements

Interculturele communicatie
Communicatie met de klant
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Een lessenserie van drie lessen
Verandering & Weerstand
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
De centrale doelstelling blijft: COMMUNICEREN. kennis (weten dat) vaardigheden (weten hoe, waar, wanneer,waarom) interculturele competentie: = vaardig.
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Syncope hulpverlening.
Het sollicitatiegesprek
Interculturele communicatie
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Patiënten kunnen artsen beter
Als woorden belangrijk worden…
Communicatieproblemen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Interculturele communicatie
communicatiestijlen & denkpatronen
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
VP15 Begeleidingskunde Bert Buter December 2015 Hoofdstuk 8.
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Minor Oriëntatie Werkplekleren EA2X0 ESoE
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Connectief Connectief.
Talent in Ontwikkeling
Onderhandelen: een kunst apart
Communicatie 4e les.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
H1 Media en communicatie
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Contact maken en contact houden
Samenwerken en communicatie
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
BOM-model PV 25/03/2014.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Communicatie 4e les.
Communicatie 7e les.
Internationaal I Cultuur zit in je.
Interculturele communicatie
Omgaan met verschillen
B04 – Communicatie (cohort 2018)
Omgaan met verschillen
Internationaal I Cultuur zit in je.
Communicatie 5e les.
ASSERTIEF Je durft voor jezelf op te komen Je durft je mening te uiten
Stress sensitief dienstverlenen bij armoede en schulden
Les 6: non-verbale communicatie
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Sociale Vaardigheden.
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Interculturele communicatie Internationaal I Interculturele communicatie

Cultuur zit in je Interculturele communicatie Omgaan met verschillen

Interculturele communicatie Stel je voor: morgen vlieg je opeens naar China en de dag na aankomst begin je meteen met je nieuwe baan in een glasfabriek. Je taak is om aan een lopende band theeglazen te controleren. In het vliegtuig kun je nog net een paar woorden Chinees leren. Hoe zou die eerste werkdag in China er volgens jou uitzien? Hoe zou je communiceren met je Chinese collega’s?

Wat heb ik de vorige les geleerd? Wat ga ik nu leren? Interculturele sensitiviteit Cultuurconflicten Communicatiestijlen Verbale en non-verbale communicatie Coderen en decoderen.

Interculturele sensitiviteit Interculturele communicatie Interculturele sensitiviteit Kunnen aanvoelen dat iemand met een andere cultuur anders denkt, handelt en voelt dan jij.

Interculturele sensitiviteit ontwikkel je in zes fasen Interculturele communicatie Interculturele sensitiviteit ontwikkel je in zes fasen Ontkenning Weerstand Minimalisering Aanvaarding Aanpassing Wederzijdse integratie.

Interculturele communicatie Vind jij het belangrijk dat je goed kunt omgaan met andere culturen, bijvoorbeeld op je werk? Waarom vind je dat?

Interculturele communicatie Cultuurconflicten Botsing tussen mensen met verschillende culturen (bijvoorbeeld een F-cultuur en een G-cultuur) Je hebt andere normen en gebruiken, waardoor je elkaar gemakkelijker verkeerd begrijpt.

Bronnen van cultuurconflicten Interculturele communicatie Bronnen van cultuurconflicten Groep of individu Eer en eerherstel De rol van mannen en vrouwen Gastvrijheid Omgaan met tijd Macht en gelijkheid Communicatiestijl.

Communicatiestijlen Er zijn vier stijlen: Interculturele communicatie Communicatiestijlen De manier waarop je communiceert Bij communicatie tussen verschillende stijlen kan onbegrip of zelfs een conflict ontstaan. Er zijn vier stijlen: Direct Inspirerend Correct Zorgend.

Interculturele communicatie

Interculturele communicatie

Weet jij wat jouw communicatiestijl is? Interculturele communicatie Weet jij wat jouw communicatiestijl is? Heeft jouw communicatiestijl iets met jouw cultuur te maken?

Non-verbale communicatie Interculturele communicatie Non-verbale communicatie Ook non-verbale communicatie verschilt vaak per cultuur Veel of weinig gebaren (expressie) Harde of zachte klanken Oogcontact Glimlachen en lachen Kleding.

Interculturele communicatie Communicatieschema

Interculturele communicatie Coderen en decoderen Coderen is het formuleren of creëren van een communicatieboodschap Decoderen is het ontcijferen wat de ander heeft bedoeld te zeggen.

Lage-context communicatie Interculturele communicatie Lage-context communicatie Context is minder belangrijk voor het begrijpen van de boodschap Directe communicatie Vaak in G-culturen. Hoge-context communicatie Context is belangrijk voor het begrijpen van de boodschap Indirecte communicatie Vaak in F-culturen.