Rik Viergever 26 September 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Advertisements

De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Verborgen vormen van pesten
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
die niet om jou zou huilen.
Het leven.
Wijze woorden voor 2011.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Verloop cultuurschok CULTUURSCHOK _ aankomstterugkomst.
Interpreteren van data
18 november 2011.
Mindfulness.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Burgerinitiatieven.
Powerpoint Christine Gedicht blauwhartje Hoop doet leven
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
Om soms eens dieper over na te denken
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Omgaan met de gevolgen van trombose
Psychologieles 7 lesweek 7
Verschillende rollen en stijlen
Vermoeidheid staat in de top 5 van revalidatiedoelstellingen met de hoogste prioriteit voor visueel beperkte cliënten. Daarnaast komt uit wetenschappelijk.
De kracht van positief opvoeden
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider zorg onder eigen regie.
Tattooshop in Enschede. Een tattooshop vinden en het juiste ontwerp laten maken  hoe pak je dat het beste aan?  -stap 1: Waar op je lichaam wil je de.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Vluchtelingen, duurzaam, op weg naar een eigen zaak
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Omgaan met gevoelens.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Bepaal jouw SuperPowers!
Weet je dat mensen die overkomen als zeer sterk, vaak in werkelijkheid zwak en zeer ontvankelijk zijn? Weet je dat mensen die veel bezig zijn met de bescherming.
Prediker 9: 7-9 Geniet van het leven! Geniet van wat je eet
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Reflecteren even pas op de plaats
Matteüs 13:44-46 Jezus vertelde aan de mensen een verhaal:
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
2 Samuël 4:4 Mefiboset kon niet goed lopen.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant
Nee Zeggen!.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Mijn Positieve Gezondheid
Heb ik een probleem dan? Arno Prinsen GZ Psycholoog InteraktContour
Stage zoeken bij Entree-opleiding
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
department Educational studies
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Burgerschap Thema: politiek
Transcript van de presentatie:

Rik Viergever 26 September 2018 19 juni 2017 Vooruit kijken: 9 verhalen over het zitten in de opvang van mensen die in een uitbuitings-situatie hebben gezeten Rik Viergever 26 September 2018

Achtergrond + doel Mensenhandel meer erkend als probleem waar maatschappij iets aan moet doen:  zorg en opvang voor mensen die dat nodig hebben  meer onderzoek naar kwaliteit van zorg en opvang Literatuur review ideeën / gedachten / visies van zorgGEBRUIKERS zelden meegenomen in onderzoek Doel onderzoek onderzoeken hoe cliënten zorg en opvang ervaren Achtergrond

Methoden Locatie 3 categorale opvangcentra in Nederland voor mensen die in een mensenhandel- situatie hebben gezeten (de COSMs) Type onderzoek kwalitatief  9 vrouwelijke en 5 mannelijke cliënten geïnterviewd + observatie in de COSMs Periode 2012 Populatie alleen volwassenen; alleen cliënten met niet-Nederlandse nationaliteit; alleen seksuele uitbuiting Methoden

Resultaten: Vroeger  nu  toekomst deelnemers vergeleken zichzelf met vroeger en een beeld van zichzelf in de toekomst Nu “ik heb hulp nodig en ondersteuning, ook op psychologisch vlak, om mezelf te hervinden en te herstellen. Wat ik ook nodig heb is begeleiding in concrete dingen, stappen die nodig zijn om een veilig leven in dit land te leiden.” Vroeger Toekomst Resultaten

Z.s.m. naar de toekomst verleden negatief (vanaf een bepaald moment) heden een “tussen periode” toekomst als (mogelijk) positief Deelnemers wilden zo snel mogelijk naar die toekomst toe: “Het belangrijkste is, ik wil (…) zo snel mogelijk mijn verleden vergeten en gewoon nadenken over wat de toekomst voor me in petto heeft, weet je wel?” Resultaten

hardlopers in de startblokken hardlopers in de startblokken, die heel graag wilden starten + erg bereid om daar aan te WERKEN: Vrijwilligerswerk : “Ik zei: mag ik op zoek naar vrijwilligerswerk? Dat is mooi, want je kan niet je hele leven van iemand afhankelijk zijn.” Vrijwilligerswerk “Als je een beetje Nederlands kan, dan kan je tenminste communiceren. En vrienden maken” Nederlands leren Training voor praktische vaardigheden : “bezig zijn” + levenslust! Goed voor ontwikkeling  onafhankelijk zijn praktische vaardigheden Resultaten

MAAR: de loopbaan heeft hordes Gebrek aan vrijheid  afhankelijk van: politie en advocaten (voor rechtszaak tegen mensenhandelaar) advocaat, IND, politie e.a. (voor verblijfsstatus) opvangcentrum en Mwers (regels!) Vaak niet toegestaan om werk of opleiding te zoeken “Jij bent degene die hulp nodig heeft, dus jij bent degene die alles moet accepteren.” Resultaten

Gevolgen van de hordes ONZEKERHEID over toekomst Gevolg: zorgen "Denk je dat ik een toekomst heb?" (...) "Je zult hier nooit weten wat je toekomst inhoudt" ONZEKERHEID over toekomst Gevolg: zorgen Gevolg: slecht voor herstel ! "Ik ben hier, maar ik weet niet wat er aan de hand is. Ze vertellen je nooit wat er gaat gebeuren. Je bent hier gewoon en weet nooit de volgende stap " “Ten eerste, ik heb geen verblijfsstatus hier. Ik ben bang dat ze me gaan terugsturen. Daarnaast heb ik geen opleiding of werkervaring, dus daarom maak ik me zorgen” "Kijk naar mijn situatie: Waar kan ik naartoe gaan? Waar ligt mijn toekomst? Wat gaat er gebeuren met me? Resultaten

Oplossingen: Bezig zijn “Hier de hele dag zitten (…) je komt nooit ergens anders. (…) dat is echt heel, heel, heel moeilijk.” “Als ik een afspraak heb met mijn dokter, dat is mijn meest gelukkige moment. Want dan moet ik vroeg opstaan, naar het busstation, op de bus stappen, en weet je, die tijd dat we in de bus zitten, dan zie ik andere mensen (…), andere plekken. (…) Weet je, die andere omgeving alleen al creëert een heel nieuw iets in mijn hoofd!” Oplossingen

Oplossingen: Toekomstgerichte aanpak trauma-gerichte aanpak ….. maar OOK: toekomstgerichte aanpak: Bezig zijn + autonomie mensen helpen HUN visie voor de toekomst te realiseren (binnen de mogelijke kaders, bv verblijfsvergunning) Praktisch: Werk/opleiding (indien niet mogelijk: vrijwilligerswerk) Taalles Activiteiten die NUTTIG zijn m.b.t. het realiseren van een toekomst  Werken naar een goeie toekomst helpt bij herstel!! * Oplossingen * Zie H9 Discussie in Viergever (2016), Adapting to survive: facilitating recovery after human trafficking. LSHTM, London. pagina 135, 136.

Maar…. MAATSCHAPPELIJK WERKERS: “Maar … dit weet ik toch al lang…? Dit doe ik al! + Bijv Krachtwerk! + Safe Future methodologie” Klopt. Boodschap vooral voor: beleidsmakers onderzoekers (literatuur review!) managers de burger randhulpverleners Ei van Columbus Oplossingen

Conclusie 2-ledige aanpak: 1. toekomst gericht + 2. trauma-gericht toewerken naar een betekenisvol bestaan met een baan, familie en vrienden, in Nederland of elders Gevolg: groter welzijn (beter herstel)! Toekomst Verleden Conclusie

Dankjulliewel! Vragen? … Link naar rapport: https://www.comensha.nl/pagina/publicaties Link naar promotieonderzoek: https://www.comensha.nl/pagina/afstudeer-en- promotieonderzoek