De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Time management in het onderwijs
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Bewustwordingsworkshop
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Door belonen, negeren en corrigeren.
Oplossingsgericht coachen
Logica in al zijn zin en waanzin.
Motivational Interviewing
Echt heel raar. Heeft te maken met koppelingen die het brein legt
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Tussen Peking en Londen…
Ik ken mijn ikken Ontdek andere kanten van jezelf met voice dialogue Door: Karin Brugman, Judith Budde, Berry Collewijn Leer de kracht van je Bewuste Ego.
Lied: één en één is twee Tekst en muziek: Lee Ann Vermeulen en Christian Grotenberg Uitgebracht op: Kinderen voor kinderen 28 Uitgevoerd door: Kinderen.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Een onverwacht feest Les 2
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
De Maya’s zeggen over Joris: Joris is geboren vanuit zuiverheid en waarheid.Joris wil niets liever dan anderen dienen.Hij kan ervoor kiezen anderen te.
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
Dorien `t Hart - Blagojevic Med.hro.nl/hardo Inleiding in de (ped)agogiek Werkcollege 2.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Met een lach uit de stress
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken.
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Meesterschap in begeleiding: Contact Centraal Karin Hofman Annemiek Jonker.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Werken met verstandelijk Beperkten
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
LOB zeven stappen naar succes
Master Practitioner Coach
Reflecteren even pas op de plaats
Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld.
Week 1, les 10 Ga zitten in de kring.
Informatie verdraaien
Britt Koopman Chanel Ebhulu
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Thema 4: Zo bereik je meer
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Coaching.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Emotie in fotografie.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Gesprekstechnieken Les 4.
BOM-model PV 25/03/2014.
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
5 valkuilen & Tips.
Leren leren door feedback
Op welke laag werk je?.
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Iedereen in de dramadriehoek
Interactief presenteren - checklist
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee Altijd de goede laag Nooit achteraf: wat wel oke maar… NONONS

Vierde gesprek We zitten in het vierde gesprek en Jet vertelt me dat ze haar man even niet kan uitstaan. Dat ze last heeft van zijn lakse gedrag en ook van het feit dat hij zaken niet goed regelt. En dat ze opziet tegen het zoveelste gesprek hierover. Wat wil je hiermee, vraag jij als coach. Weet ik niet zegt ze Zullen we….. gaan doen(op presenteerblaadje) NONONS

Op welke laag werk je? Bewustwording Acceptatie Vaardigheden Aanbod Van patronen in hier en nu of verleden Wil je je bewuster worden van deze situatie? Acceptatie Van de situatie Wil je kijken hoe je de situatie meer kan accepteren? Actie Voorbereiden op actie en actiestappen Wil je kijken wat je hieraan kan doen? Vaardigheden Hoe je het doet Wil je kijken hoe je dit kan doen? Aanbod Rode draad in meerdere situaties of minutieus op 1 situaties ingaan Aanbod Alles wat de coachee bedenkt(iets doen, quote, zin) Aanbod Het al een keer doen (gesprek, sollicitatie, presentatie) Aanbod Alles wat de coachee bedenkt NONONS

Wat bied je Jet? Bewustwording: Wil je je verder bewust worden waarom hij je zo raakt of wat maakt dat je zo tegen het gesprek opziet? OF Acceptatie: wil je samen kijken hoe je hem of het gevoel wat je hebt wat meer kan accepteren Vaardigheden: wil je het gesprek eens oefenen dat je kan gaan voeren met hem Actie: wil je kijken wat je hiermee kan doen? Welke stappen je kan zetten om dit op te lossen? NONONS

Wat bied je aan Marie en Steven? Marie zegt: ik word steeds zo emotioneel als ik in gesprek ben over mij salaris. Ze zegt steviger te willen worden Steven heeft stress en wil het rustiger aandoen. Dit lukt hem echter niet omdat hij nog steeds teveel ja zegt tegen verzoeken NONONS

Wat bied je Marie? Marie zegt: ik word steeds zo emotioneel als ik in gesprek ben over mij salaris. Ze zegt steviger te willen worden Bewustwording: Wil je je verder bewust worden wat maakt dat je zo emotioneel wordt? OF Acceptatie: wil je kijken hoe je je emoties wat meer kan accepteren? Vaardigheden: wil je het gesprek eens oefenen en kijken hoe je steviger kan staan? Actie: wil je kijken wat je hiermee kan doen? Welke stappen je kan zetten om dit op te lossen? NONONS

Wat bied je Steven. Steven heeft stress en wil het rustiger aandoen Wat bied je Steven? Steven heeft stress en wil het rustiger aandoen. Dit lukt hem echter niet omdat hij nog steeds teveel ja zegt tegen verzoeken Bewustwording: Wil je je verder bewust worden wat maakt dat je het zo druk hebt of wat maakt dat je geen nee zegt? OF Acceptatie: wil je kijken hoe je je dit (tijdelijk)kan accepteren? Vaardigheden: wil je eens oefenen met nee zeggen? Actie: wil je kijken wat je hiermee kan doen? Welke stappen je kan zetten om dit op te lossen? NONONS

Valkuilen Een favoriete laag aanbieden, waardoor stagnatie kan ontstaan Kiezen voor je coachee, vanuit je eigen stuk en overtuigingen Angst voor een laag, deze niet bieden omdat je ‘geen oefening weet’ Bij bewustwording te snel het verleden aanbieden NONONS

Soms bedien je de coachee juist niet De coachee de steeds hetzelfde wil(uit vermijding): dit benoemen en opperen dat juist niet te doen Aan de hand van verandermodel iets opperen(start: bewustwording en tegen eind actie of acceptatie) NIET ALTIJD 4 LAGEN AANBIEDEN! NONONS