Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Advertisements

SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Een eigen persoonlijkheid
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Informatie- avond groep 6
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
moderniseren van het curriculum.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
De Week van de seksuele diversiteit ILS HAN 20 tot 24 april 2015.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoeding en pedagogiek
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Beroepshouding en beroepscode
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
 Ontspan, doe je ogen dicht en denk aan die ene klas waar je les aan geeft.  Je staat voor de klas, je kijkt rond, je kijkt de leerlingen een voor een.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Mijn visie op onderwijs
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Schoolbrede leerlingbegeleiding
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
JEUGDzorg - voor wie?.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Gedragsproblemen en stoornissen
Cultuur en samenleving
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
ADL Les 1.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding Les 2: Opvoeding en identiteitsontwikkeling

Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: x Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: Identiteitsontwikkeling Morele ontwikkeling: waarden en idealen Persoonlijkheidstypen Zelfbeeld Sociale omgeving en identiteitsontwikkeling Opvoedingsstijlen Ontwikkeling van de persoonlijkheid

x Leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: de identiteitsontwikkeling in de pubertijd en de adolescentie omschrijven aan de hand van de invloeden van het microsysteem en het macrosysteem. (5)  uitleggen welke factoren belemmerend en stimulerend zijn voor de persoonlijkheidsontwikkeling van jongeren. (5) Leerlingen begeleiden bij hun (beroeps)identiteitsontwikkeling (3,5) het individuele belang van het ontwikkelen van normen en waarden vergelijken in het licht van maatschappelijke belangen. (1) op basis van voorbeelden uit uw eigen onderwijspraktijk, demonstreren hoe u de lerende ondersteunt in zijn/haar morele ontwikkeling. (1)

Voorbereiding Kijken naar jezelf 5| een eigen persoonlijkheid x Voorbereiding Kleine ontwikkelingspsychologie Kijken naar jezelf 5|Een eigen persoonlijkheid Enkele bouwstenen van de persoonlijkheid Het vijffactorenmodel Soms verandert er nog wel wat Ego: een organiserende kracht Copingmechanismen Strategieën van emotionele zelfverdediging Persoonlijkheidstypen Zelfbeeld en Ik-Ideaal Zelfwaardering en gevoel van eigenwaarde Identiteit Internet en ik Waar sta je voor? Kijken naar jezelf 5| een eigen persoonlijkheid 6| waarden en idealen 7| op zoek naar avontuur 8| kenmerkende problemen 9| van probleem naar stoornis Voor deze les: leest u hoofdstuk 5 en 6 uit het boek Kleine ontwikkelingspsychologie. leest u hoofdstuk 2.6, 2.7 en 3.4 uit het boek Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding. maakt u de opdrachten bij deze les. Kleine ontwikkelingspsychologie Kijken naar jezelf 6|Waarden en idealen Kunnen redeneren over goed en kwaad Je verplaatsen in een ander Weten dat je fout zit, maar toch doen Maatstaven van het Ego Wat wil ik met mijn leven? Wat is belangrijk in het leven? De IK-generatie Tijdsbesteding Waar haal je waarden en idealen vandaan? Een eigen standpunt

Voorbereiding Identiteitsontwikkeling x Voorbereiding Identiteitsontwikkeling 2.6 Sociale omgeving en identiteitsontwikkeling 2.6.1 De invloed van het macrosysteem 2.6.2 De betekenis van het meso- en het microsysteem 2.6.3 Opvoedingsstijlen 2.6.4 De betekenis van leeftijdgenoten 2.7 Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding 2.7.1 Continuïteit 2.7.2 Herkenning en erkenning 2.7.3 Vrijheid en afhankelijkheid 2.7.4 Het besef van een zinvolle toekomst De ontwikkeling van de intelligentie 3.4 Morele ontwikkeling 3.4.1 Morele oordelen Voor deze les: leest u hoofdstuk 5 en 6 uit het boek Kleine ontwikkelingspsychologie. leest u hoofdstuk 2.6, 2.7 en 3.4 uit het boek Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding. maakt u de opdrachten bij deze les.

Opdrachten Undercover op een jongerenforum Voorbereidingsopdracht: Eigen identiteitsontwikkeling Voorbereidingsopdracht: Pedagogische visie Opdracht tijdens de les: Bespreken identiteitsontwikkeling Opdracht tijdens de les: Individueel versus maatschappelijk belang Opdracht tijdens de les: Ondersteunen morele ontwikkeling Praktijkopdracht na de les: (Beroeps)identiteit ontwikkelen

Ke(r)nbegrippen bij deze lesdag Big Five Identiteit Epigenetisch principe Ontwikkelingscrisis Ontwikkelingstaak Omgevingsinvloeden Ik- versus Wij-cultuur Onderhandelingshuishouden Bevelshuishouding Etnische kenmerken Opvoedingsstijl Jeugdsubcultuur Zelfbeeldverheldering Ongeschreven regels in klas Keuzestijl Persoonlijkheidsstructuur volgens Freud Vier aspecten van gevoel van identiteit Levensloopschema Ontwikkelingscrisis Identiteitsverwarring Bronfenbrenner Sociale invloed op identiteitsontwikkeling Typologie Riesman Psychische gevolgen migraine Macrostructuur  identiteitsontwikkeling Afweermechanismen Losmakingsproces Invloed ouders op identiteitsontwikkeling  opvoedingsstijlen Leerlingbegeleiding  identiteitsontwikkeling

Voorbereidingsopdracht: Pedagogische en didactische visie x Voorbereidingsopdracht: Pedagogische en didactische visie Beschrijf op basis van de literatuur, de besprekingen tijdens de les en de feedback van uw leerlingen uw eigen visie op didactiek en pedagogiek. In uw beschrijvingen moet een duidelijke link zichtbaar zijn tussen uw visie, uw praktijkervaring en de theorie. Leg bijvoorbeeld de link tussen positieve ervaringen in het onderwijs en uw visie op pedagogiek. Of beschrijf hoe de behoefte aan eigen verantwoordelijkheid van jongeren volgens u in de didactiek een plek krijgt. Tot slot formuleert u ten minste drie aanbevelingen voor het scheppen van een stimulerend leerklimaat voor jongeren.

Voorbereidingsopdracht: Pedagogische en didactische visie x Voorbereidingsopdracht: Pedagogische en didactische visie Uw uitwerking bevat de volgende onderdelen: een duidelijke link tussen de eigen visie, de eigen praktijkervaring en de theorie; voorbeelden van links met de theorie: volwassen worden, behoefte aan zelfverantwoordelijkheid van jongeren, ontwikkelen van en belang van eigen identiteit, betrokkenheid, belang van positieve ervaringen, behoefte aan structuur, heldere doelen,  hoge verwachtingen formuleren, individuele aandacht geven, respect voor de leerlingen uiten, enzovoort; drie aanbevelingen die afgeleid zijn van de eigen visie.

Opdracht tijdens de les: Bespreken identiteitsontwikkeling Deze opdracht werkt u tijdens de les uit. Uw docent geeft u tijdens de les instructies voor deze opdracht. Bespreek in kleine groepen van 2 tot 3 personen uw eigen identiteitsontwikkeling, waarbij u extra aandacht besteed aan ondersteunende en belemmerende factoren en de rol van uw sociale omgeving voor uw eigen identiteitsontwikkeling. Hierbij maakt u gebruik van de voorbereidingsopdracht.  Timer 30

Opdracht tijdens de les: Individueel versus maatschappelijk belang Deze opdracht bestaat uit 3 stappen. Eerst bereid je in een groep 2 prikkelende stellingen voor over ofwel het individuele belang, ofwel het maatschappelijke belang voor het ontwikkelen van normen en waarden. Vervolgens start de discussie iedere keer met de uiteenzetting van de stelling. Wijs in de groep 1 persoon aan die de stelling introduceert, de anderen vullen aan. Als laatste worden op de flip-overvel het individuele en maatschappelijke belang van het ontwikkelen van normen en waarden vergeleken in de groep. Timer 30

Onderzoek geweten 07:47,23

Praktijkopdracht: ondersteunen morele ontwikkeling 04:23

Opdracht tijdens de les: Ondersteunen morele ontwikkeling Deze opdracht werkt u tijdens de les uit. Uw docent geeft u tijdens de les instructies voor deze opdracht. Deel in groepen van 3 personen uw beste voorbeelden waaruit blijkt hoe bij de groep  en bij de  individuele leerlingen de morele ontwikkeling wordt ondersteunt. Verzamel met elkaar de beste voorbeelden en deel deze later in de groep. Timer 30

Praktijkopdracht: (Beroeps)identiteit ontwikkelen

Praktijkopdracht na de les: (Beroeps)identiteit ontwikkelen De praktijkopdrachten vormen een belangrijk onderdeel van de module. Tijdens het uitvoeren van de praktijkopdrachten past u de bestudeerde theorie concreet toe in de praktijk. Maak op basis van eerder behandelde literatuur een analyse van een leerling die in uw beleving ondersteuning nodig heeft bij de (beroeps) identiteitsontwikkeling. Werk dit uit op maximaal 2 A4'tjes en neem dit mee naar de volgende les. Bedenk een opdracht die u met deze leerling kunt uitvoeren en neem dit op video op. De opdracht duurt minimaal 10 minuten waarbij duidelijk wordt hoe u de leerling begeleid. U neemt 10 minuten op van een voorbeeld van leerlingbegeleiding waarbij hij of zij gericht werkt aan de (beroeps)identiteitsontwikkeling van de leerling. Evalueer op 1 A4'tje wat goed ging en wat beter kon bij uw begeleiding van de leerling. Neem alles mee naar de volgende les: de analyse, de videobeelden en uw evaluatie.

Afronding, afspraken en afscheid