PraktijkLeren Operatieve zorg en technieken & Anesthesiologische zorg en technieken VOPL B PL 1 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid J.A. Witkamp-

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Presentatie introductie BGL
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Meer rendement met het portfolio als begeleidingsinstrument
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Proeve van Bekwaamheid
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Mijn opleidingsbeeld.
Onze doelen en visie in beeld
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
Studieadviesregeling
Bachelor Medische Hulpverlening
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Solliciteren: wat wil ik?
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verpleegkundig redeneren
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Wjk.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Bijeenkomst September 2015
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Rollen binnen het werkplekleren
C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Anders kijken, anders doen
Beoordelen van het praktijkleren Module 4 Begeleiden doen we samen
Evidence Based Practice en klinisch redeneren Wat verwachten we van studenten en hoe kun je als werkbegeleider daarbij ondersteunen? Mieke.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Ouderen met dementie & behandelwensen
Welkom Gym 5 en ouders! Programma vanavond Profielwerkstuk (PWS)
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
VTH3 (verpleegtechnisch handelen) "postoperatieve zorg" VP16
PraktijkLeren Operatieve zorg en technieken & Anesthesiologische zorg en technieken VOPL C PL 1 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid J.A. Witkamp-
PraktijkLeren Operatie Kamer
ADL Les 1.
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

PraktijkLeren Operatieve zorg en technieken & Anesthesiologische zorg en technieken VOPL B PL 1 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid J.A. Witkamp- van der Veen 2018-2019 DOCENTCONTACTPERSOON/DOCENT PRAKTIJKLEREN Hans Peters, Conchita Prince, Dianne Kerstens, Marie-Anne Vermeulen & Josje Witkamp Docent Contactpersonen (DCP) Telefoon en email: Hans: 06 22791764 h.peters-ad@fontys.nl Conchita: 0614617712 c.prince@fontys.nl Dianne: 0618596109 d.kerstens@fontys.nl Marie-Anne:0618592652 marieanne.vermeulen@fontys.nl Josje: 0683971574 j.witkamp@fontys.nl

Programma Uitleg doel VOPL B Praktische zaken en verwachtingen SWP OK combi VPK Portfolio (bewijslast) tijdens het leren in de praktijk Vragen & Afsluiting

Uitleg doel VOPL B VOPL b (week 2) Ervaringen uitwisselen SWP bespreken Uitleg bewijslast en beoordelen PL

? Betrokkenen: Weet je nog…. JIJ, werkbegeleider, praktijkopleider/ afdelingshoofd, docent praktijkleren, SLB’er & studentenconsulent Zij verwachten jouw vragen, dus laat ze horen

Onderwijsdag Doel: verbinding tussen theorie en praktijk Structuur: 28 uur praktijkleren per week werken op de werkvloer 1 dag per week onderwijsactiviteiten: lessen en docent-onafhankelijke studieopdrachten

Jij als student: verwachtingen! Proactieve leerhouding Bij stagnatie: initiatief nemen en bespreken Gedegen voorbereiding Je bent zelf op de hoogte van eisen en informeert het werkveld Je houdt je aan gedragsregels binnen de organisatie en komt afspraken na Alle handelingen worden gedaan aan de hand van protocollen! Die kun je op iedere stageplek vinden. Proactieve leerhouding (plannen, bewijslast verzamelen en sturen, werkveld informeren) en zelf de regie nemen voor je leerproces: zelfsturend zijn, leerdoelen aangeven, feedback vragen & reflecteren op je handelen Bij stagnatie: zelf initiatief nemen tot gesprekken met DCP’er en werkvelddeskundige/praktijkopleider Gedegen voorbereiding en vooraf en tijdens stage jezelf verdiepen (dit is dus al begonnen). Denk aan: veelvoorkomende operatieve ingrepen en ziektebeelden, profiel van het operatiekamercomplex, verpleegkundige diagnoses, etc. Je bent zelf op de hoogte van eisen die vanuit school gesteld worden (stagewerkplan, portfolio, te behalen competenties, hoe het beoordelen gaat, etc.) en informeert het werkveld hierover Je houdt je aan gedragsregels binnen de organisatie en komt afspraken na Acties: Voorbereiden door handleidingen & protocollen goed door te lezen Juiste informatie (direct) verstrekken aan je begeleiders

Boventalligheid PL 1 Boventalligheid Boventallig = niet in de formatie ingepland Bewaak goed je eigen leerproces, geef grenzen aan! Kijk de regels na van het CZO t.a.v. je rechten en plichten en bespreek deze bij vragen met je PB-er of DCP-er

Gesprekkencyclus Introductiegesprek Voortgangsgesprek(ken) Stagewerkplan bespreken en vastleggen. evaluatie, reflectie, voortgang. Eindbeoordelingsgesprek per rol schrijf je een pleidooi Acties: Notuleren van elk gesprek: in portfolio hangen (gespreksverslagen)!

Overige zaken Zie handleiding praktijkleren bijvoorbeeld t.a.v.: Afwezigheid t.g.v. ziekte: afmelden bij docent praktijkleren (DCP of LP) en volgens procedure op de stageplaats Belofte tot geheimhouding: geldt voor stagiaires, ook op de OK! Bijzonder verlof Reistijd Etc. etc. etc.

Stagewerkplan: gebruik je OK doelen van nu voor je PL1 van straks Beredeneer voor VPK vanuit de zorgvrager

Het stagewerkplan (SWP) SWP = document om stage richting te geven. Hierin ‘vertaal’ je de indicatoren tot doelen. In een doel komen vaak meerdere gedragsindicatoren terug. In de VOPL handleiding staat een checklist SWP. Algemene gedeelte Belangrijk dat aandachtspunten beschreven zijn, zodat begeleiders daar rekening mee kunnen houden.

Het stagewerkplan (SWP) Loop de checklist gewoon na. Zorg dat verwachtingen duidelijk zijn. Hoe concreter, hoe makkelijker voor beide partijen.

Het stagewerkplan (SWP) Dit is het essentiële gedeelte van het SWP: uitwerken van leerdoelen. De gedragsindicatoren die je moet aantonen, neem je mee. Bijv. als je bezig bent met ondersteunen bij de basiszorg (rol: zorgverlener) ben je waarschijnlijk ook met de zorgverlener aan het communiceren (rol: communicator) en houd je rekening met je kwaliteit van zorg . (rol…)

Welke zie je hierin terug? Voorbeeld(en) Leerdoel: Na de oogheelkunde stage ben ik in staat om verpleegkundige zorg te verlenen rondom laagcomplexe patiënten die een staaroperatie ondergaan rekening houdend met hun ziektebeeld en de operatieve ingreep, volgens het protocol en de visie van het operatieteam.” Leeractiviteiten: 1) Literatuur zoeken over ziektebeelden in betrouwbare bronnen en laten horen en zien dat ik dit kan toepassen 2. Communiceren met de operatiepatiënten en naasten/begeleiders en dit evalueren en verbeteren 3. Protocollen opzoeken van veelvoorkomende verpleegtechnische handelingen en deze gebruiken Rollen, competenties & gedragscriteria Met dit leerdoel toon je meerdere rollen, competenties en criteria aan. Kijk eens naar de CanMEDS-rollen bij PL3. Welke zie je hierin terug?

CanMeds-rollen: VAKINHOUDELIJK handelen Gedragscriteria PL1: Onder begeleiding: kan een patiënt ontvangen op het OK complex kan de verschillende stappen van de Time Out procedure benoemen weet de patiëntgegevens te vinden/op te roepen in het EPD benoemt de fases van de operatieve zorg aannemen van een empathische houding t.a.v. de patiënt Etcetera, etcetera,.. (zie Vakinhoudelijk handelen, HONOURSDEEL op www.stagepleinzorg.nl )

CanMeds-rollen: zorgverlener Competentie: De verpleegkundige stelt op basis van klinisch redeneren de behoefte aan verpleegkundige zorg vast op lichamelijk, psychisch, functioneel en sociaal gebied, indiceert en verleent deze zorg in complexe situaties, volgens het verpleegkundig proces, op basis van evidence based practice. Gedragscriteria PL1: - Je kunt op basis van klinisch redeneren de belangen, behoeften en noden benoemen voor de zorgvrager en diens naasten. - Je herkent de fasen van het methodisch werken binnen het verpleegkundig proces. - Je kunt methodisch werken in het uitvoeren van zorgtaken. - Je bent in staat om (met ondersteuning van het onderwijs tijdens PL1) voor een zorgvrager een verpleegkundig methodisch plan op te stellen. ETCETERA, ETCETERA, …..

Weet je nog….. het Portfolio het begeleidings- en beoordelingsinstrument waarmee de student inzichtelijk maakt in welke mate hij competent is Acties! JIJ GEEFT DCP, PB-er én (werk)begeleider(s) toegang (zie bij studiemateriaal overstijgend: instructie portfolio) Help je werkbegeleiders met het portfolio! 1 week voor het beoordelingsgesprek moet folio klaar zijn

Portfolio Wat komt er in het portfolio? Stagewerkplan Bewijsmateriaal via formulier ‘overige bewijslast’ (producten onderwijs en bewijslast uit de praktijk zoals bijv. reflectieverslagen, feedback, etc.) incl. handtekening en volledige naam feedbackgever Gespreksverslagen (van elk ‘officieel’ gesprek) Pleidooi voor de eindbeoordeling: waarom de CanMEDS- rollen wel behaald zijn en waarmee je dat aan kunt tonen.

Portfolio Acties! Zo vaak mogelijk een leerdoel aangeven + dit leerdoel ook evalueren (op basis van je SWP). Kijk hiervoor bij je leerdoelen en leeractiviteiten in het SWP. Bewijs verzamelen vanaf start stage: Logboek Producten Verslagen

Vragen? Vragenrondje: welke vragen leven er nog?

Bedankt voor jullie aandacht Geef het vooral aan als er iets is, stel vragen! Geniet van de stage & veel succes gewenst!