Tellen met kaarten
Voorbereiding Maak tweetallen Ieder tweetal krijgt een set van zo’n 5 kaarten (alleen 2 t/m 10). Leg deze in een stapel. De ene leerlingen is de uitvoerder (zie volgende sheet) De ander is het geheugen (zie volgende sheet) Wissel tussen elk algoritme van rol.
Rollen: uitvoerder en geheugen De ene leerlingen is de uitvoerder: Voer het algoritme uit, dus jij hebt de kaarten voor je. Je mag geen getallen onthouden. Je mag de andere leerling (het geheugen) vragen één of meerdere getallen te onthouden. Bijv: onthoud: totaal = 3 De ander is het geheugen: Als de uitvoerder vraagt om een getal te onthouden, schrijf dan de naam van het getal en het getal zelf op een briefje. Als het getal verandert, streep je het oude getal door en schrijf je het nieuwe getal op. Laat de naam gewoon staan.
Eerste algoritme
Eerste algoritme Dit zijn de verzoeken voor het geheugen. return wordt gebruikt om het eindresultaat van het algoritme te geven
Vragen Wat doet dit algoritme? Welke variabelen worden gebruikt?
Vragen Wat doet dit algoritme? Het telt het aantal kaarten. Of meer algemeen: het telt het aantal elementen. Welke variabelen worden gebruikt? totaal, om bij te houden hoeveel kaarten tot nu toe zijn weggelegd.
Tweede algoritme
Vragen Wat doet dit algoritme? Welke variabelen worden gebruikt?
Vragen Wat doet dit algoritme? Het telt de waarden van alle kaarten bij elkaar op. Of meer algemeen: het berekent de som van alle elementen. Welke variabelen worden gebruikt? som, om bij te houden wat het totaal tot nu toe is. waarde, om bij te houden wat de waarde van de huidige kaart is.
Derde algoritme Nu zijn de verzoeken aan het geheugen niet meer expliciet vermeld.
Vragen Wat doet dit algoritme? Wat is het resultaat als er 0 kaarten in de stapel zijn? Welke variabelen worden gebruikt?
Vragen Wat doet dit algoritme? Het bepaalt de waarde van de hoogste kaart. Of meer algemeen: het bepaalt het maximum van alle elementen. Wat is het resultaat als er 0 kaarten in de stapel zijn? Dan is het resultaat 0. Welke variabelen worden gebruikt? max, om bij te houden wat het maximum tot nu toe is. waarde, om bij te houden wat de waarde van de huidige kaart is.
Maak een nieuwe algoritme Maak nu een nieuw algoritme dat het minimum van alle kaarten bepaalt. Teken dit op een vel papier.
Mogelijk algoritme om het minimum te bepalen Wat is het resultaat als er 0 kaarten in de stapel zijn?
Mogelijk algoritme om het minimum te bepalen Wat is het resultaat als er 0 kaarten in de stapel zijn? Dan is het resultaat 10. Dat is een beetje gek. Hoe dat op te lossen?
Mogelijk algoritme om het minimum te bepalen (verbeterd) Wat is het resultaat als er 0 kaarten in de stapel zijn?
Mogelijk algoritme om het minimum te bepalen (verbeterd) Wat is het resultaat als er 0 kaarten in de stapel zijn? Dan is het resultaat 0.
Vierde algoritme
Vragen Wat doet dit algoritme? Welke variabelen worden gebruikt? Wat gebeurt er als er 0 kaarten in de stapel zitten?
Vragen Wat doet dit algoritme? Het berekent het gemiddelde van de waarden van de kaarten. Of meer algemeen: het berekent het gemiddelde van alle elementen. Welke variabelen worden gebruikt? teller, om bij te houden hoeveel kaarten tot nu toe zijn weggelegd. som, om bij te houden wat het totaal tot nu toe is. waarde, om bij te houden wat de waarde van de huidige kaart is. gemiddelde, om het gemiddelde in te bewaren. Wat gebeurt er als er 0 kaarten in de stapel zitten? Dan wordt er een foutmelding getoond.
Na afloop Je hebt enkele standaard algoritmen leren kennen: Bereken het aantal elementen Bereken de som van alle elementen Bereken het maximum / minimum van alle elementen Bereken het gemiddelde van alle elementen In al deze algoritmen worden variabelen gebruikt. Een variabele is een waarde met een naam. De naam verandert niet, de waarde wel. Deze waarde wordt steeds in het geheugen opgeslagen. De algoritmen zijn beschreven met behulp van stroomdiagrammen.
Licentie Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-GelijkDelen 4.0 Internationaal-licentie.