De zakelijke brief – schrijven 3.3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Redactioneel schrijven Les 3
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Redactioneel schrijven Les 2
Leren Leren & Samenwerkend leren.
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Eindexamen Nederlands klas 4 KB & 4 BB
Schrijven met een strategie
Stappenplan Samenvatten
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Paragraaf schrijven h2 Zakelijke brief.
Inleiding, middenstuk, slot
De indeling van een tekst
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
SET schrijfvaardigheid H5
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
Marketing Coen van Wetering
Hoofdstuk 8 Brieven en s Deel 6: Schrijven Hoofdstuk 8 Brieven en s 1.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Examenvoorbereiding schrijfexamen.
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
SCHRIJVEN 1.5 ZAKELIJKE EN PERSOONLIJKE BRIEF. VERSCHILLEN ZAKELIJKE BRIEF Officiële brief Verzoek Klacht Mededeling Gericht aan een persoon die je niet.
SCHRIJVEN 1.5 DE UITEENZETTING LASTIGE WOORDPAREN.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE BRIEF. WAT GA JE LEREN? Wat een zakelijke brief is. Hoe een zakelijke brief is ingedeeld: briefconventies. Hoe je een zakelijke brief.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE . WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
– examentraining schrijven & taalportfolio
De vraag is je beste vriend
Een beoordeling schrijven
Standaard briefmodel (briefconventies)
SET schrijfvaardigheid H5
Een informatief Artikel schrijven
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Standaard briefmodel (briefconventies)
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Een beschouwing schrijven
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Schrijfvaardigheid Doelen:
Een RECENSIE schrijven
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
De zakelijke brief.
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Inleiding, middenstuk, slot
Schrijven Zakelijke brief.
Schrijven Zakelijke brief.
De schrijver mee op reis
Teksten lezen/Schrijven
English S3 6 November 2018 Mural in Glasgow.
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Schrijven Zakelijke brief.
Een (informatief) Artikel schrijven
Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
Transcript van de presentatie:

De zakelijke brief – schrijven 3.3 Les 5 De zakelijke brief – schrijven 3.3

Wat komt waar? In de inleiding staat de reden van het schrijven van de brief. Hierin komt dus ook het onderwerp (bijvoorbeeld: een personeelsuitje) In de kern geef je in minimaal twee alinea’s uitleg over de brief (bijvoorbeeld: wat voor personeelsuitje) In het slot vermeld je wat je van de lezer verwacht (bijvoorbeeld: een offerte)

Belangrijke zaken In een zakelijke brief gebruik je formele taal Zorg dat de aanhef en afsluiting correct zijn Verschil tussen het begin van een brief en bijvoorbeeld een artikel. Wat is het verschil? Wanneer begin je een nieuwe alinea en hoe doe je dit? Schrijfopdracht voor een cijfer komt eraan (twee weken voor de toetsweek)

De schrijfopdracht – waar ga ik op letten? Samenhang  correcte indeling in alinea’s (één deelonderwerp per alinea) Afstemming op doel  wat is het doel en komt dit goed naar voren? Afstemming op publiek  is de tekst goed aangepast aan het publiek? Woordkeuze en woordenschat  varieer je qua woordkeuze en toon je aan een uitgebreide woordenschat te hebben? Leesbaarheid  hoe ziet het geheel eruit? (alinea’s en netheid – geen kladversie) Spelling en interpunctie (leestekens)  worden er niet tot nauwelijks fouten gemaakt? Compleet verhaal  staat alle benodigde informatie in de opdracht?

Hoe begin je? Lees de opdracht goed door en maak een schrijfplan. Wat komt waar? Hoeveel alinea’s heb ik nodig? Welke toon ga ik gebruiken in mijn brief? (Doel!) Wat moet ik met de informatie uit de opdracht? Over sommige informatie moet namelijk doorgedacht worden. Wat kan dit betekenen? Gebruik je fantasie. Informatie hoeft niet te kloppen. Sommige opdrachten zijn immers verzonnen

De schrijfopdracht (superschool bedum of ingezonden brief over boef) Vorm tweetallen (bij een oneven aantal leerlingen is er plek voor een drietal) Je werkt beiden de schrijfopdracht uit (bij voorkeur in Word) en je zorgt dat je je eigen schrijfopdracht bewaart. Deze heb je later namelijk nodig! Jullie gaan aan het einde van de les elkaars brieven bekijken en beoordelen. Hou de criteria in gedachten. Dit zijn de zaken waar ik op ga letten als ik jullie schrijfopdrachten ga nakijken (samenhang, doel, publiek, leesbaarheid, woordkeuze/woordgebruik, spelling en interpunctie en compleet verhaal). Stel mij vooral vragen als je problemen hebt bij het maken van de schrijfopdracht. Jullie krijgen drie kwartier de tijd om de schrijfopdracht te maken. Hierna kijken duo’s elkaars opdracht na.