Sourcing strategie VIAG Congres November 2018, Rotterdam
ICT kosten stijgen en dat blijft ook zo > 100.000 = € 84 per inwoner < 60.000 = € 76 per inwoner Toename personeelskosten en softwarekosten Verwacht: verdere stijging I-functie Informatiebeveiliging Transformaties SD en OW Data gestuurd werken 24% van personele kosten is inhuur Opmerkelijk: gemiddelde loonkosten per fte al jaren constant (circa € 77.000) Stijgende vraag naar ICT personeel bij krapte op arbeidsmarkt. Vraagt meer inhuren óf aantrekkelijkere werkgever
40 % van de software staat buiten de deur Software in toenemende mate op afstand beheerd. Van 10% naar 40%. Servers- en storagekosten dalen met 30% Het aantal systeembeheerders daalt van 8 naar 6 fte per 100.000 inwoners
Vele verschijningsvormen van ICT… Experimenteel Transformerend Bedrijfskritisch Ondersteunend
…vragen verschillende vormen besturing Experimenteel Transformerend Bedrijfskritisch Ondersteunend Time-to- market Kosten Baten Prijs/ prestatie
Strategie beweging Een kerngemeente Kerngemeenten Volger gemeenten Gebruik maken van bestaande netwerken: eigenaarschap van gemeenten Gemeenten ondersteunen elkaar, met hulp van VNG Eerste tien gemeenten zijn “first followers”, steken hun nek uit. “Tegengeluid” gemeenten Een kerngemeente bouwt mee aan de volgende fase van de Common Ground via de squads beproeft de huidige Common Ground en draagt bij aan het leerproces geeft vaart aan de beweging door een regionale groep gemeenten aan zich te binden op Common Ground
Is de markt wel klaar voor gemeenten? Sourcing Life Cycle Is de markt wel klaar voor gemeenten? Ervaren samenwerkingen Commerciële Outsourcingspartijen lokale overheid? Samenwerking gereanimeerd net operationeel Nieuwe samenwerking starten Common Ground Ik heb wat templates gemaakt op een stap verder te kunnen gaan met beeldend werken
SAAS ≠ Cloud Inhoud Onderwerp Levering- / servicemodel Wat neem ik af? Deployment- / executiemodel Waar draait het ? Proces Visie
Vier essentiële kenmerken Cloud Vier essentiële kenmerken Elastisch: snel op- en af te schalen Self-service op afroep 01 Toegankelijk via Netwerk 02 Multitennant gebruik van virtuele resources 03 Op basis van werkelijk gebruik 04
Sourcingsoverwegingen Principieel Privacy gevoeligheid Strategisch belang proces en appl Op- en afschalingseisen Zorg eigen personeel Maatschappelijke verantwoordelijkheid (soevereiniteit) Praktisch Kennis en capaciteit eigen organisatie Kwaliteitseisen Afschrijving / desinvestering Kosten Privacy
Sourcing trechter BPO SAAS Smart Sourcing Hosting Collectivisering Lokaal
Jos Smits 06 20594630 – jos.smits@mxi.nl