Intervisie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Advertisements

2. Beïnvloedingsstijlen
Bedrijfsverbetering met de Code
Mediërend leren op bs. Theresia
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Professionaliteitsontwikkeling
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
Leiderschap en zelfbedrog:
Intervisie.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
De incidentmethode Een eenvoudige en strak gestructureerde methode
Rineke Dijkstra, strandportretten (1992 – 1994)
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Mijn juf weet alles! Dan ken je mijn meester nog niet!
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Workshop ‘Echt netwerken, werkt echt!’ Bert Breukers, ondernemersadviseur en trainer ROZ.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Casuïstiek Erwin Wurm, one minute sculptures. Casuïstiek Erwin Wurm, one minute sculptures.
Doelen bijeenkomst Wat is van belang bij oplossingsgericht reflecteren en analyseren Rol IB-er Kennismaken met werkvormen die lkr aanzetten tot analyse.
Reflecteren en vooruitkijken
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Even voorstellen Marion Hijmensen Eigenaar 2toGrow, staat voor samen groeien Borging en transfer naar de praktijk Certified Professional Jump Movement.
Identiteit en Zelfregie
Woord van Leven Mensen van diverse godsdiensten voelen zich aangetrokken door de geest van broederschap die de Focolarebeweging kenmerkt. Men doet de ervaring.
MFN groep Arbeidsmediation
Het loopbaangesprek.
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Integriteit Dilemmatraining.
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Als ik wil dat leerlingen in mijn lessen actief zijn, dan moet ik...
Martin Creed – Museum Voorlinden
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Praktijk Opleiders Cursus
Burgerschap Samenwerkend leren
Nee Zeggen!.
Intervisie: vergroten bekwaamheid door leren van en met elkaar
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Ethiek in de branche social work
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
David Clearbout, de Pont
Living lab & Storytelling
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Dialoog.
Delen van levensverhalen en eenzaamheid Anita Blijdorp | Platform Levensverhalen Ledenbijeenkomst Coalitie Erbij, 27 maart 2018.
BOM-model PV 25/03/2014.
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Gesprekstechnieken Les 1.
Intervisie.
Mogelijke Jezusbeelden
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Stap 1 Stap 10 Stap 2 Stap 9 Stap 3 Stap 8 Stap 4 Stap 7 Stap 5 Stap 6
5 valkuilen & Tips.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
PIT - Samenwerken Les 3.
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

intervisie

intervisie Is een ZELFHULPMETHODE waarmee collega’s elkaar helpen om beter te worden in hun werk. Gebeurt in een intervisiegroep Op vrijwillige en gelijkwaardige basis. Er worden problemen behandeld die zich op de werkvloer voordoen Vakinhoudelijk, maar ook problemen die met het persoonlijk functioneren te maken hebben

Ideale intervisiegroep Gelijkwaardigheid, vaardigheden en inzet Vertrouwelijkheid ( wat besproken wordt blijft onder elkaar) Bestaat uit 5 of 6 deelnemers

valkuilen De leidinggevende komt erbij zitten Men verzandt in eindeloze therapeutische gesprekken Je durft niet te zeggen wat op je hart ligt WEL DOEN: Plan bijeenkomsten op vaste tijdstippen Houd de herinnering levend (wat hebben de deelnemers geleerd van de vorige bijeenkomst) Heb lef bij de onderwerpkeuze

roddelmethode: Natuurlijke neiging: > meteen oplossingen aandragen > herkennen en interpreteren (dat heb ik ook..) > (door elkaar heen) praten Bij deze methode: > eerst vragen stellen > bij (de taal van) de ander blijven > luisteren en observeren

Ieder neemt een situatie voor de geest Gezamenlijk wordt er een voorval gekozen Een begeleider bewaakt de stappen Alles wat gezegd wordt is en blijkt vertrouwelijk

stappen 1. het verhaal: plm 3 -5 minuten, de verteller vertelt haar situatie en stelt een vraag. Men onderbreekt de verteller niet. 2. Vragen stellen: deelnemers stellen gerichte open vragen, plm. 5 minuten. 3.De antwoorden: De verteller beantwoordt een voor een de vragen, plm 5 minuten 4. Het roddelen: de anderen analyseren alsof de verteller er niet bij is over: wat denken zij dat het echte probleem is. Wat is hun advies aan de verteller. Plm 5 minuten. 5. De oogst: de verteller vertelt welke inzichten zij meeneemt uit de intervisie en wat zij gaat doen. Plm 2 minuten.

Incidentmethode intro: de deelnemer beschrijft kort en feitelijk de situatie en zijn vraag. (3 min) Probleemverkenning: groepsleden stellen open vragen ( geen advies geven!) (15 min) Analyse: groepsleden analyseren met elkaar de kern van het probleem (10 min) Adviesronde: ieder groepslid geeft zijn advies (10 min) Afronding: de inbrenger geeft aan welke adviezen hem aanspreken en waarom Totaal plm 50 min.

Dus: