Gelijke Onderwijskansen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Advertisements

Inschrijven - stroomdiagram
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Provinciaal Onderwijs Vlaanderen 1 Gelijke Onderwijskansenbeleid-I Decreet Gelijke Onderwijskansen – I aanpassingen.
Provinciaal Onderwijs Vlaanderen 1 Gelijke Onderwijskansenbeleid-I Decreet Gelijke Onderwijskansen – I aanpassingen.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Welkom
Inschrijvingen Schooljaar Ingrediënten voor deze sessie Kinderen inschrijven met het scholenportaal Afspraken LOP – richtlijnen disfunctiecommissie.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
GROEIEN NAAR EEN GOED INSCHRIJVINGSBELEID Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen.
inschrijvingsregisters
Inschrijven in een kleuter - of lagere school in Halle
Lokaal overlegplatform Gent Basisonderwijs algemene vergadering maandag, 12 juni 2006.
LOP Gent Basisonderwijs Algemene vergadering 25/09/2012.
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Decreet inschrijvingsrecht Infosessie LOP/SO Gent.
Decreet inschrijvingsrecht Infosessie LOP/SO Gent.
AV LOP/SO Gent WELKOM Gelijke Onderwijskansen Lokaal Overlegplatform Gent Secundair onderwijs.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Opleiding voor schoolsecretariaten
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Lokaal overlegplatform
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
Voortgangsrapport schooljaar
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Opleiding voor schoolsecretariaten
Aanmelden voor een school in het Gentse basisonderwijs
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Plenaire vergadering dinsdag 10 oktober 2017
Inschrijven - stroomdiagram
Campusvoorrang Algemene Vergadering 4 juni 2012.
AV 23 oktober 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
Nieuw inschrijvingsrecht
Voorstel AV lop Antwerpen basis 29 augustus 2012
AV 4 juni 2014 LOP Antwerpen basisonderwijs
Decreet inschrijvingsrecht
LOP Secundair onderwijs
Praktisch: afspraken in LOP Gent Basisonderwijs – Buitengewoon onderwijs 12/12/2011.
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Draaiboek inschrijvingsbeleid
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Nieuw kader inschrijvingsrecht
AV 4 juni 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Voorstel CAR3 door Stuurgroep LOP.
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Infoavond aanmeldings- & inschrijvingsprocedure
Buitengewoon onderwijs en het inschrijvingsdecreet
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Het nieuwe decreet in 10 vragen
Inschrijvingsbeleid Werkgroep inschrijvingsbeleid 3 juni 2016.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Inschrijvingsdata Gelijke Onderwijskansen
Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Scheurkalender inschrijven voor schooljaar
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

Gelijke Onderwijskansen Aanpassingen decreet voor inschrijvingen voor schooljaar 2006-2007 en daarna

doelstellingen realiseren van optimale leer – en ontwikkelingskansen voor alle leerlingen vermijden van uitsluiting, segregatie en discriminatie bevorderen van sociale cohesie

fundamentele rechten Kind: School: Recht op onderwijs Eigen pedagogisch project Eigen schoolreglement

recht op inschrijving In school & vestigingsplaats naar keuze van ouders In samenspraak met leerling vanaf 12 j. Rekening houdend met onderwijsaanbod KO – LO Wie aan wettelijke voorwaarden voldoet/zal voldoen op moment van effectieve instap Leerlingen met attest BuO hebben principieel recht op inschrijving in gewoon BaO Inschrijving na kennisname van & instemming met pedagogisch project schoolreglement

inschrijvingen Ten vroegste op 1 september van voorgaand schooljaar (SJ-1) LOP kan latere begindatum afspreken b.v. met oog op voorrangsregelingen Voor 2006-2007: pas vanaf 09 januari 2006 Ook kinderen die nog 2j 6m moeten worden Indien 2j 6m voor einde schooljaar (SJ) zelfs indien pas na laatste instapdatum Geboren 31.12.2004 = 2j 6m op 30.06.2007, kan ingeschreven worden vanaf 09.01.2006

inschrijvingen Gelden voor hele schoolloopbaan in school Mogelijke uitzondering: Als max. capaciteit KO > max. capaciteit LO, kan nieuwe inschrijving voor LO gevraagd w. voorwaarde: opnemen in schoolreglement

inschrijvingen Schoolbesturen met (vestigingen van) autonome kleuterschool lagere school / basisschool in eenzelfde / aansluitend kadastraal perceel, kunnen inschrijving laten doorlopen Voorwaarde: opnemen in schoolreglement

weigeringen Wanneer op grond van materiële omstandigheden de capaciteit overschreden wordt Schoolbestuur bepaalt autonoom het niveau van toepassing In gewoon BaO: wegens onvoldoende draagkracht om tegemoet te komen aan de noden van een leerling met BuO-attest LLn. met attest type 8 kunnen NIET geweigerd worden in gewoon BaO.

draagkracht Basisprincipe: leerling met attest BuO die zich aanmeldt, moet worden ingeschreven in BaO “onder de opschortende voorwaarde van de vaststelling van onvoldoende draagkracht in de school om tegemoet te komen aan de noden op het vlak van onderwijs, therapie en verzorging van de betreffende leerling” = leerling kan worden geweigerd (of de inschrijving kan naderhand worden opgeschort) indien de draagkracht van de school onvoldoende blijkt Weigering / opschorting van inschrijving pas na overleg met de ouders en met het CLB dat de school begeleidt.

draagkracht In het beslissingproces rekening houden met: verwachtingen van ouders t.a.v. kind en school, concrete ondersteuningsnoden op vlak van leergebieden, sociaal functioneren, communicatie, mobiliteit, regulier aanwezige draagvlak in de school inzake zorg “Concretiseer de mogelijkheden om tegemoet te komen aan de noden van de leerling” = concretiseer ook de beperkingen van de school... beschikbare ondersteunende maatregelen binnen én buiten het onderwijs. Bij de verschillende fasen in overleg- en beslissingsproces dienen de ouders intensief betrokken te worden.

draagkracht Verantwoordelijkheden De school: CLB Ouders Verzamelt alle gegevens i.s.m. ouders en CLB Brengt eigen draagvlak in kaart Is spil in het proces en neemt eindbeslissing CLB Brengt de noden van het kind objectief in kaart Brengt pedagogisch-didactische implicaties in kaart Brengt mogelijke extra ondersteuning in kaart Geeft ouders toelichting over draagvlak van de school Ouders Leveren alle nuttige informatie Overleggen met school en CLB

weigeringen Wanneer op grond van materiële omstandigheden de capaciteit overschreden wordt Schoolbestuur bepaalt autonoom het niveau van toepassing In gewoon BaO: wegens onvoldoende draagkracht om tegemoet te komen aan de noden van een leerling met BuO-attest LLn. met attest type 8 kunnen NIET geweigerd worden in gewoon BaO.

capaciteit: niveaus Gewoon BaO Buitengewoon BaO School Vestigingsplaats Niveau Kleuter Lager Leerjaar Leerlingengroep Buitengewoon BaO School Vestigingsplaats Niveau Kleuter Lager Type

Zelfs indien “vol”… kunnen toch nog ingeschreven worden: Anderstalige nieuwkomers Kinderen geplaatst door BJZ of verblijvend in internaat aan school Kinderen in internaten aan BuBaO-school OETC-leerlingen = maatregel van corrigerende ongelijkheid

voorrangsregelingen Opéénvolgende inschrijvingsperiodes voor “broers” en “zussen” (MOET) voor GOK-leerlingen (MAG) óf Niet-GOK-leerlingen (MAG indien…) overige leerlingen

voorrangsregelingen Opéénvolgende inschrijvingsperiodes voor “broers” en “zussen” (MOET) voor GOK-leerlingen (MAG) óf Niet-GOK-leerlingen (MAG indien…) overige leerlingen in deze volgorde…

voorrangsregelingen Opeenvolgende inschrijvingsperiodes voor “broers” en “zussen” (MOET) = elk kind van zelfde leefeenheid komt eerst max. 6 weken school bepaalt begin & einde afspraken binnen LOP

voorrangsregelingen Opeenvolgende inschrijvingsperiodes voor “broers” en “zussen” (MOET) voor GOK-leerlingen (MAG) Op tweede plaats Max. 6 weken School bepaalt periode School bepaalt nagestreefd percentage & niveau Chronologisch afspraken binnen LOP

voorrangsregelingen Opeenvolgende inschrijvingsperiodes voor “broers” en “zussen” (MOET) voor GOK-leerlingen (MAG) Niet-GOK-leerlingen, MAG … Indien 10 %-ptn meer GOK-lln. dan Gent gemiddeld Op tweede plaats Max. 6 weken School bepaalt periode School bepaalt nagestreefd percentage & niveau Chronologisch afspraken binnen LOP

voorrangsregelingen Samengevat: Broers & zussen eerst, dan GOK/niet-GOK, dan reguliere leerlingen Binnen elke periode: chronologisch Voorrangsperiodes: maximaal 6 weken Voorrangsperiodes vallen nooit samen “Nagestreefd percentage bereikt tijdens voorrangsperiode” is geen grond voor weigering; alleen “vol” is weigeringsgrond

voorrangsregelingen Wat als vóór einde van voorrangsperiode nagestreefde % GOK-lln. reeds is bereikt? Niet inschrijven Ouders toelichting geven Ouders uitnodigen zich opnieuw aan te bieden bij aanvang reguliere inschrijvingsperiode Voorrangsperiode vervroegd afsluiten en dit duidelijk communiceren Ook vermelden dat men zich opnieuw kan aanbieden tijdens de reguliere inschrijvingsperiode GOK-leerling inschrijven in reguliere periode indien opnieuw aangemeld en max. capaciteit nog niet bereikt.

voorrangsregelingen Implicaties voor scholen: Voorrang GOK/niet-GOK of niet? Omgevingsanalyse maken Doelgroep vinden Laagopgeleide ouders, vervangingsinkomen, TNN óf Niet-GOK-leerlingen Doelgroep aanspreken Doelgroep reden bieden om precies voor uw school te kiezen Positieve strategieën ontwikkelen procedure

GOK-leerlingen voldoen aan minstens één van de (on)Gelijke Kansenindicatoren: Gezin leeft van vervangingsinkomen Moeder laag opgeleid: < SO Trekkende gezinnen Kinderen die niet in eigen gezin wonen Thuistaal niet-Nederlands voorrangsregelingen

relatieve aanwezigheid % kinderen die aan minstens 1 van de indicatoren voldoen Berekend voor… werkingsgebied van het LOP [deel van het werkingsgebied] school vestigingsplaats Vastgesteld op 01 februari schooljaar-1 driejaarlijks door Departement Onderwijs [jaarlijks door LOP (tussentijds)]

relatieve aanwezigheid % kinderen die aan minstens 1 van de indicatoren voldoen Berekend voor… werkingsgebied van het LOP [deel van het werkingsgebied] school vestigingsplaats Vastgesteld op 01 februari schooljaar-1 Voor 2005-2006: cijfers van 01.02.2005 Voor 2006-2007: cijfers van 01.02.2005

relatieve aanwezigheid % kinderen die aan minstens 1 van de indicatoren voldoen Berekend voor… werkingsgebied van het LOP [deel van het werkingsgebied] school vestigingsplaats Vastgesteld op 01 februari schooljaar-1 Voor 2005-2006: cijfers van 01.02.2005 Voor 2006-2007: cijfers van 01.02.2006 voorrangsregelingen

procedure Leg inschrijvingsregister aan Noteer chronologisch alle gerealiseerde inschrijvingen alle geweigerde inschrijvingen Deel binnen vier kalenderdagen weigeringen schriftelijk mee aan de ouders de voorzitter van het LOP Geef toelichting aan ouders op hun verzoek tegen afgiftebewijs per fax / e-mail

procedure Weigeringsformulier vermeldt: Juridische grond Feitelijke motivatie Beslissing max. capaciteit vraag tot inschrijving Vaststelling draagkracht specifieke noden kind Mogelijkheid tot bijkomende informatie bij LOP aanspreekpunt Mogelijkheid tot bemiddeling door LOP bemiddelingscel Mogelijkheid tot klacht bij CLR Modelformulieren ter beschikking tegen…

procedure Weigering wegens onvoldoende draagkracht is definitief Weigering wegens “vol” kan omgezet worden in inschrijving als plaats vrijkomt Chronologie van geweigerde inschrijvingen vervalt na eerste 10 schooldagen van het schooljaar

opdrachten voor het LOP Afspraken met oog op realiseren van optimale ontwikkelings-kansen voor alle leerlingen & vermijden van uitsluiting Afspraken over inschrijvingen Afspraken opvang & toeleiding ANK Afspraken over voorrangsregelingen Afspraken over inschrijvingsperiodes Afspraken over communicatie over inschrijvingsbeleid Ontwikkeling instrument om dubbele inschrijvingen te voorkomen Organisatie aanspreekpunt & bemiddeling Omgevingsanalyse Herberekenen relatieve aanwezigheid GOK-leerlingen

opdrachten voor het LOP Afspraken met oog op realiseren van optimale ontwikkelings-kansen voor alle leerlingen & vermijden van uitsluiting, segregatie en discriminatie Werkgroep “Kansen” Communicatie over lopende initiatieven …

opdrachten voor het LOP Afspraken over inschrijvingen Afspraken opvang & toeleiding ANK Afspraken over voorrangsregelingen Afspraken over inschrijvingsperiodes Afspraken over communicatie over inschrijvingsbeleid Ontwikkeling instrument om dubbele inschrijvingen te voorkomen

opdrachten voor het LOP Afspraken over inschrijvingen Afspraken opvang & toeleiding ANK Werkgroep “KOMPAS” Nieuw: ANK = uitzondering op max. capaciteit …

opdrachten voor het LOP Afspraken over inschrijvingen Afspraken opvang & toeleiding ANK Afspraken over voorrangsregelingen Autonomie scholen Onderlinge afspraken Inspireren / middelen aanreiken om: doelgroep te vinden doelgroep aan te spreken positieve strategieën te ontwikkelen

opdrachten voor het LOP Afspraken over inschrijvingen Afspraken opvang & toeleiding ANK Afspraken over voorrangsregelingen Afspraken over inschrijvingsperiodes Gemeenschappelijke periodes? Bijvoorbeeld: voor 2006-2007: 09.01.2006 – 15.02.2006 = broers & zussen 16.02.2006 – 31.03.2006 = GOK/niet-GOK 01.04.2006 – … = regulier

opdrachten voor het LOP Afspraken over inschrijvingen Afspraken opvang & toeleiding ANK Afspraken over voorrangsregelingen Afspraken over inschrijvingsperiodes Afspraken over communicatie over inschrijvingsbeleid Algemeen Naar specifieke doelgroepen Gemeenschappelijk? Gedifferentieerd?

opdrachten voor het LOP Afspraken over inschrijvingen Afspraken opvang & toeleiding ANK Afspraken over voorrangsregelingen Afspraken over inschrijvingsperiodes Afspraken over communicatie over inschrijvingsbeleid Ontwikkeling instrument om dubbele inschrijvingen te voorkomen Behoefte?

opdrachten voor het LOP Afspraken met oog op realiseren van optimale ontwikkelings-kansen voor alle leerlingen & vermijden van uitsluiting Afspraken over inschrijvingen Organisatie aanspreekpunt & bemiddeling Aanstelling aanspreekpunt Samenstelling bemiddelingscel Afspraken procedures Referenties op weigeringsformulier, folders, …

opdrachten voor het LOP Afspraken met oog op realiseren van optimale ontwikkelings-kansen voor alle leerlingen & vermijden van uitsluiting Afspraken over inschrijvingen Organisatie aanspreekpunt & bemiddeling Omgevingsanalyse Participanten leveren gegevens aan Herberekening relatieve aanwezigheid GOK-leerlingen Nu over ALLE GOK-indicatoren Deelgebieden? Geen plannen nu.

implicaties voor scholen nu Communicatie naar ouders: geen inschrijvingen 2006-2007 vóór 09/01/06 Broers en zussen vanaf 09/01/06 Andere: later, nog te bepalen Nadenken over maximum capaciteit: Niveau: school, VP, KO – LO, lj., groep, type Formele beslissing door schoolbestuur (= verslag van vergadering of brief van vz.) Voorstel: afschrift aan voorzitter LOP

implicaties voor scholen nu Nadenken over voorrangsregeling GOK/niet-GOK Doelgroep: wie & hoe bereiken? Nagestreefde percentage & niveau Positieve strategieën Overleg met andere scholen? Nadenken over reguliere draagkracht i.v.m. opvang leerlingen met attest BuO Lln. met attest type 8 kunnen niet geweigerd worden op grond van dat attest…

implicaties voor CLB Inventariseren over welke extra ondersteunende maatregelen binnen en buiten onderwijs scholen kunnen beschikken voor opvang van kinderen met BuO-attest zorgcoördinatoren

oproep Werkgroep “Inschrijving en bemiddeling”: formuleren van voorstellen i.v.m. Afspraken omtrent inschrijving Samenstelling bemiddelingscel Procedure voor bemiddeling formele goedkeuring in AV nov.’05

oproep Meld ons uw suggesties Aan: Voorrangsperiode: hoe doelgroep identificeren en bereiken Positieve strategieën Bepalen van eigen draagkracht … Aan: Voorzitter: jphcv@yahoo.com johan.lamote@ond.vlaanderen.be Leden van de werkgroep Uw mandataris in de Coördinatievergadering

uw vragen en suggesties