OBJ Limburg vzw.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Workshop Handelingsgericht werken
Zorg Beter mét Vrijwilligers
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Interculturele communicatie
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Reflectie.
Congres Appreciative Inquiry
Een theoretische verkenning
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Interculturele communicatie
C. Molmans SOD-Opleidingen
Doel en taak van de hulpverlening
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Deskundigheidsbevordering over cultuur en opvatting doelgroep.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Resultaatgericht Samenwerken
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Project onderwijsinnovatie
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Fontys Career event 15 maart 2017.
ACOD Tram – Bus – Metro (TBM)
‘Ontwikkelen doen we samen’
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Welkom instructeurs!.
Duurzame inzetbaarheid
Coachtraining DOEN?! DAG 2
In gesprek over werkdruk
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Duurzame inzetbaarheid
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Social media voor statenleden/politici
voor een samenleving met veerkracht
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Vormingplus Limburg vzw
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

OBJ Limburg vzw

Een checklist voor cultuursensitief werken 2

Het PLAN van de workshop Als deelnemer ben ik bewust van mijn cultuursensitief handelen tijdens mijn opdracht. Ik ken mezelf, ik heb zicht op mijn eigen referentiekader Wat is nodig om CS te werken? Ik heb kennis. Je herkent wanneer je goed bezig bent! Ik krijg bevestiging, checklist.   Als deelnemer sta ik er niet alleen voor, ik vind steun bij mijn organisatie.

LINE UP – cirkel Alfabetisch in de cirkel De organisatie Welke is je grootste nood in het werken met diverse culturen?

1. Wat is cultuursensitief hulpverlenen? BRAINSTORM: waar denk je aan als … ?

Wat is "Cultuursensitief Werken" ? Cultuursensitief hulpverlenen is geen specialisatie maar een basishouding. Cultuursensitief werken slaat op een hulp- en dienstverlening die zich bewust is van het eigen referentiekader en vanuit dit bewustzijn in dialoog gaat met de hulpvrager.   Gailly, Antoine (2008) Cultuurgevoelige hulpverlening. Het lijkt politiek correct, maar wat is de inhoud? In: Cultuur Migratie Gezondheid, jg. 5, n° 3, maart 2008, 152-163. 

Profiel van een cultuursensitieve hulpverlener weinig vooroordelen heeft, over een sterk empathisch vermogen beschikt, open minded is, bereid is de wereld ook via de bril van anderen te bekijken, tolerante houding heeft t.o.v. dubbele betekenissen, niet ervanuit gaat dat alles cultuur gebonden is, zich gemakkelijk aanpast aan nieuwe en onbekende situaties, kennis heeft van de omstandigheden en culturen van andere groepen, in de omgang met anderen naar overeenkomsten zoekt en verbindend werkt anderen respecteert en rekening houdt met hun wensen.

Kernkwaliteiten van een professional integriteit, betrokkenheid, invoelingsvermogen.

De ui van Geert Hofstede ‘Allemaal Andersdenkenden’ - Omgaan met Cultuurverschillen -

Bewustworden van mijn referentiekader Welke waarden heb je mee-gekregen in je gezin van herkomst ? Welke rituelen kende je ? Welke symboliek vind je hiervan terug ? Naar wie keek je op ? Wie waren je helden ? Bewustworden van mijn referentiekader Oefening: individueel – 5 minuten Sta even stil bij je kindertijd en noteer op een gekleurde post-it

Oefening, GROEPJE VAN 2(3) – 5 minuten Wissel je waarden, rituelen, helden en symboliek uit. Welke overeenkomsten vind je en wanneer botste het ? GROTE GROEP (post-its in het ui-model)

Verschillen zijn continu Verschillen zijn machtsgeladen Verschillen zijn meerdimensionaal Verschillen zijn dynamisch Verschillen zijn onderling afhankelijk

Checklist van cultuursensitief werken Vragenlijst voor het opstellen van een eigen checklist

Oefening, in kleine groep, brainstorm per 3 Als ik op reis ga dan neem ik mee … Wat is belangrijk, aan welke tips denk je vooraleer je naar een gezin met een migratie context toestapt? Hoe bereid ik mij voor? Waar hou ik rekening mee tijdens het gesprek? Wat kan ik achteraf doen? Terugkoppeling grote groep

Checklist van cultuursensitief werken in gezinnen met een migratie achtergrond

Als deelnemer sta ik er niet alleen voor, ik vind steun bij mijn organisatie. De boodschap die we jullie willen meegeven is de volgende: Werken met diversiteit vraagt veel van hulpverleners. Daarom is het zéér belangrijk dat hulpverleners goed ondersteund worden. Hoe kunnen organisaties hierrond werken? ..\Janssen Pharmaceutica - Diversiteit en inclusie.mp4 Heeft de organisatie een diversiteitsbeleid (voorbeelden: Stad Mechelen en CAW Kempen, De Lijn), is er aandacht voor binnen het vormingsbeleid? Aanwerven van een zo divers mogelijke personeelsgroep. http://www.hrwijs.be/hrscan Is jullie RVB en de AV aan de diversiteitstoets onderworpen? Zijn thema’s als racisme, polarisering opgenomen in een veiligheidsbeleid? Staat het werken aan een inclusieve maatschappij in jullie visietekst ? Hoe doen jullie dit concreet? Hoe zorg je dat je aanbod zo toegankelijk mogelijk is?

Wie kan jullie hierbij ondersteunen? OTA (integreren van interculturele know-how in team en organisatie) Tandem-Touter (visie ontwikkeling en personeelsbeleid) Agentschap integratie en inburgering (vorming rond communiceren, sociale tolken) VIVO www.vivosocialprofit.org, (o.a. ESF project Ieder talent telt), VERSO, VDAB (plaatsen van jobs en leerplekken, financiële ondersteuning woor werkgevers die werkzoekenden met een migratieachtergrond de kans geven een werkervaring op te doen binnen het project Elk talent telt) …

Persoonlijke reflectie omtrent het cultuursensitief werken Waar ben je goed in? Waar kan je nog in groeien, en wat heb je daarvoor nodig? Met welk stukje wil je aan de slag in de praktijk?

Reflectie: Voldeed deze workshop aan jouw verwachtingen? Wat vond je leuk? Wat heb je geleerd? Waar zou je nog meer over willen horen? Hoe tevreden ben je op een schaal van 1 tot 10

Contactgegevens OBJ Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt tel.: +32 11 85 81 10 Bezoek ons op de website: www.objlimburg.be https://www.objlimburg.be/obj-blog/

Khadija Yassir Mildred Vyvey 21