Had je maar een vak moeten leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eureko Academy Life & Pensions Inspirerend leren.
Advertisements

Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Passie voor techniek Tune Techniek 8 november 2007 Inez Groen.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Casus:HBO- upgrade traject Congres 12 februari 2009 Levenlang leren op een HOger plan EVC in perspectief.
Peter Cras, april 2007 Begrijp jij het nog? Presentatie over competenties en kwalificaties voor bestuurders en andere “simpele zielen” Peter Cras, april.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
InstapthemaPeriode 1 instapthemaPeriode 2 EXIT procedure één IT gehaald? ja nee Periode 3 Instapthema en BPV Periode 4 EXIT procedure twee IT’s gehaald?
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Kennisatelier Stage 23 april 2009
“Passend onderwijs op maat”
Learning by sleep.
Volgende stap in de loopbaan van …
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Introductie Loopbaanbudget
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Presentatie mentoraat mavo 3. Mentor Lisa Akerboom & Ingrid Peters Achtergrond mentoren Van mentor OB naar coach BB Mentoruren in de week  LOB uur 
Start event Nul op de Meter Twentse corporaties. Programma Opening Onderdeel 1 9:05-09:45 uur: initiatief, ambitie en aanpak a. Toelichting op het initiatief.
Geïntegreerde schoolverbetering
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Vakmanschap en kennisontwikkeling ESF-congres 19 mei 2015 Menno Meihuizen Ministerie SZW Directie Participatie en Decentrale Voorzieningen.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Flexibiliteit als activiteit
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Motiveren: de ins en outs!
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
23 maart 2017 profilering.
Examinering WIN 17.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Workshop: Wat verandert er voor mij?
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
EVC EVC traject: kort onderzoek naar jouw kennis en vaardigheden. Afgerond met erkend Ervaringscertificaat Hiermee toon je zowel jouw kennis en vaardigheden.
Research Centre for Education and the Labour Market
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Research Centre for Education and the Labour Market
6 december 2018 Marijke Backx, Annemarieke Broenink.
Had je maar een vak moeten leren
WerkplekLeren Tessa van Loo – manager HR services.
Hoofdstuk 1 Jij als praktijkopleider
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Transparantie over Toegang master
Welkom ouder(s)/verzorger(s)/leerlingen infoavond m. b. t
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Van receptuur naar referentie
Leerkrediet
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Een eigen leerroute voor elke student
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Had je maar een vak moeten leren beroepskwalificatie in een digitale wereld Had je maar een vak moeten leren Peter Cras - directeur KCH – december 2018

Had je maar een vak moeten leren Peter Cras - directeur KCH – december 2018

Had je maar een vak moeten leren Peter Cras - directeur KCH – december 2018

Peter Cras - directeur KCH – december 2018 Beroepskwalificatie concreet Toetsen / examenopdrachten Bewijs leveren dat je aan eisen voldoet ‘proof of the pudding’ Beroepskwalificaties Prestatiestandaarden die beroepsuitoefening van beginnend beroepsbeoefenaar beschrijven Beroepstaken “Wat doe je?” Beroepscompetentieprofielen geven een beeld van de vakvolwassen beroepsuitoefening abstract abstract Beroepsgedrag “Wat laat je zien?” concreet Peter Cras - directeur KCH – december 2018

Mindset en praktijk huidige beroepskwalificatie Iedereen hetzelfde. Denken vanuit eisen die vaststaan en zo blijven. opleiden > examineren > diplomeren Goede docenten komen door didactiek tegemoet aan verschillen tussen studenten. Peter Cras - directeur KCH – december 2018

Mindset en praktijk huidige beroepskwalificatie Diploma ‘entreebewijs’ voor carrière eindpunt leren, start van werken indien noodzakelijk, hier en daar bijleren “als je goed zit, zit je goed” – lang bij een baan/baas beroep/functie voor eens en voor altijd Peter Cras - directeur KCH – december 2018

Mindset en praktijk huidige beroepskwalificatie Maar het belang van een Leven Lang Leren wordt toch al jaren benadrukt? (Life Long Learning, voorheen ook wel Education Permanente) Zeker, vanaf begin jaren tachtig is er inderdaad veel gesproken over hoe belangrijk LLL is. Vooral door experts, beleidsmakers en politici. Tot voor kort met weinig succes. Peter Cras - directeur KCH – december 2018

But the times, they are a-changin’ Verandering van mindset en praktijk beroepskwalificatie But the times, they are a-changin’ Een Leven Lang Leren wordt dwingend opgelegd door de economische ontwikkelingen, mogelijk gemaakt door digitale technologie. Peter Cras - directeur KCH – december 2018

Verandering van mindset en praktijk beroepskwalificatie Wie niet meedoet (of niet kan) is ‘af’. Peter Cras - directeur KCH – december 2018

Verandering van mindset en praktijk beroepskwalificatie Leven Lang Leren nu een Leven Lang Ontwikkelen (LLO): Leren en ontwikkelen zien als vanzelfsprekende onderdelen van werken en leren. Eigen regie van mensen op hun loopbaan en hun leven. Een leercultuur stimuleren (ook in kleine bedrijven). Iedereen een eigen ontwikkelbudget. Onderwijsaanbod flexibiliseren. Peter Cras - directeur KCH – december 2018

Verandering van mindset en praktijk beroepskwalificatie LLO Zoveel mogelijk mensen moeten meedoen. Goed voor de mensen, goed voor het land. NB Bij mensen met een hogere opleiding zal dat eerder en beter verlopen en economisch gedreven zijn. Bij mensen met een lagere opleiding zal dat een zware opgave blijken en minder economisch en meer maatschappelijk/politiek gedreven zijn. Peter Cras - directeur KCH – december 2018

Ingrijpende verandering in het opleiden van mensen Eenrichtingsverkeer wordt tweerichtingsverkeer. Opleiding wordt een werkplaats om aan je eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling te werken. Leren en werken zullen integreren. Nu is de student een ‘black box’ voor de opleider. Dat gaat drastisch veranderen. Opleider heeft per individu informatie over capaciteiten, ambitie, interesses en motivatie. Peter Cras - directeur KCH – december 2018

mogelijkheden voor beroepskwalificatie Ingrijpende verandering van mindset en praktijk beroepskwalificatie individuele gegevens continue ontwikkeling persoonlijke en professionele ontwikkeling diploma is tussenstation LLO een ‘must’ flexibel en in beweging mogelijkheden voor beroepskwalificatie ‘rolling documents’ Peter Cras - directeur KCH – december 2018

Ingrijpende verandering in mindset en praktijk beroepskwalificatie Diploma’s voor beroepskwalificatie zullen naast een bepaalde kern meer ruimte bieden voor individuele verschillen en prestaties (inhoud en niveau). Een diploma zal niet meer staan voor ‘one size fits all’, maar zal veel meer de start van een individueel ‘professional portfolio’ zijn. Tijdens de beroepscarrière wordt het ‘professional portfolio’ steeds aangevuld en wordt het nieuwe CV. Peter Cras - directeur KCH – december 2018

Verandering in mindset en praktijk beroepskwalificatie De mogelijkheden om te laten zien wat je in je mars hebt, nemen toe! Maar wel ‘evidence based’. De behoefte aan ‘evidence based professional portfolio’s’ zal beduidend groter worden. Peter Cras - directeur KCH – december 2018

Verandering van mindset en praktijk beroepskwalificatie Heeft het opstellen van BeroepsCompetentieProfielen (BCP’s) nog wel zin? Zeker wel. Zicht op in de Retail actuele en relevante competenties. De Retail laat ermee zien dat je ook in de Retail carrièremogelijkheden hebt. Geeft de Retail houvast en een ‘smoel’ bij de werving van medewerkers en studenten in een LLO omgeving. Experts worden uit hun comfortzone van het eigen gelijk gehaald. Nuttige intervisie, scherpt de geest van experts. Peter Cras - directeur KCH – december 2018

Verandering van mindset en praktijk beroepskwalificatie BCP’s bewegelijk en flexibel houden. ‘rolling documents’ Bedrijven, opleidingen en experts actief betrekken bij ontwikkeling. “onze BCP’s, ons RQF” Zelf blijven nadenken is belangrijker dan ooit. “Quit the parrot, think for yourself” Ook humor maakt soms rauwe bonen zoet. “A sense of humor is required” Peter Cras - directeur KCH – december 2018

Peter Cras - directeur KCH - december 2018 ? Beroepskwalificatie en examinering in een digitale wereld 2018 – Had je maar een vak moeten leren. 2030 – Had het algoritme je maar moeten begrijpen. Peter Cras - directeur KCH - december 2018