Vakdidactiek en Onderwijskunde 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Les 7: het voorbereiden van een les
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Ho 8: Portfolio.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Informatieavond groep 4
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Wat is coöperatief leren?
Communicatie Les1.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Mysterie: Moord op de Romanovs
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Passend onderwijs.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Differentiatie in de klas
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Bijeenkomsten vakdidactiek
PROEVERIJ.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoe speel je de Pizza Game?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
ADL Les 1.
Onderwijskunde en vakdidactiek
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek en Onderwijskunde 2 De kunst van het onderwijzen College 2

Programma Ophalen voorkennis vakdidactiek De opdrachten Differentiëren Didactisch practicum Ontwerpen lessenserie Differentiëren Aan de slag met differentiëren Theorie differentiëren Afsluiten Evaluatie Vooruitblik

Ophalen kennis vakdidactiek Functies van geschiedenis (wat hoort bij elkaar) Wat is het verschil tussen geschiedenis en verleden? Wat is historisch denken en wat houden de volgende begrippen in: Periodisering Anachronisme Historische distantie Contingentie “Historisch denken vraagt om historisch redeneren? “ (Claasen, 2016) Welke vier redeneerwijzen zijn er en wat houden zij in? Leg bovenstaande zin aan elkaar uit. Hoe: In duo’s > Daarna bespreken met ander duo Hulp: Boeken (vakdidactiek, historisch denken, internet) Tijd: 15 minuten Uitkomst: Eventuele vragen/onduidelijkheden verzamelen en klassikaal bespreken Klaar: Kijk in de boeken actief historisch denken, leerlingen construeren het verleden, ... Kies een werkvorm waarmee je leerlingen aanzet tot historisch redeneren. Welke redeneerwijze gebruik je bij deze werkvorm?

Metablik Samenwerken Voordelen? Effectiviteit? Sleutelbegrippen succesvol samenwerkend leren: Positieve wederzijdse afhankelijkheid Individuele aanspreekbaarheid Directe interactie Sociale vaardigheden Reflectie op inhoud en leerproces

Didactisch practicum 23-11 (groep Gerard) Mike Holtman Jelle Week   2 23-11 (groep Gerard) Mike Holtman Jelle 22-11 (Groep Nienke) Maurice Bram 3 29-11 Wessel Alissa Nafissa 4 6-12 Erik Ytsen Ewoud Harm Ardaty Iwan Mike Hake Redmer 5 13-12 Tessa Hoekstra Noah Stijn Scott Tessa Sirag 7 8-01 Lizelijn Elaine Hannah Wilco Henry 8 17-01 Reinout Anne Marije Ilse Noëlle

Opdracht differentiëren Lesdoel: de student kan in duo’s aan de hand van een gegeven opdracht een les ontwerpen waarin op convergent niveau gedifferentieerd wordt. Groepen vormen Geef jezelf een cijfer van 1 t/m 10 voor je voorbereiding op dit college (schrijf dit op de post-it). Zoek een medestudent met een vergelijkbaar cijfer en vorm een duo. Ga bij elkaar zitten. Studenten die zichzelf een cijfer lager dan een 6 geven volgen de verlengde instructie.

Opdracht differentiëren Een les ontwerpen die aan de volgende eisen voldoet: In de les wordt convergent gedifferentieerd (tijd, leerstof, instructie, leervoorkeur, ….) Vaardigheid: inleven (standplaatsgebondenheid) Onderwerp: naar keuze (vb de verzuiling) Tijdsduur 40 minuten Doelen: 1. Leerlingen kunnen afbeeldingen analyseren en interpreteren 2. Leerlingen kunnen kennis toepassen in een betekenisvolle situatie 3. Leerlingen worden zich bewust van standplaatsgebondenheid door vanuit verschillende invalshoeken naar dezelfde afbeelding te kijken 4. Leerlingen kunnen in groepsverband werken en elkaar beoordelen Je kan de handboeken en het internet als hulpbronnen gebruiken. Als je eerder klaar bent kijk je hoe andere groepen convergent differentiëren in hun les willen toepassen. Je hebt 25 minuten om de les te ontwerpen.

Definitie Differentiëren is het bewust, doelgericht aanbrengen van verschillen in instructie, leertijd of leerstof binnen een (heterogene) groep of klas leerlingen, op basis van onder andere hun prestaties. (Berben & Van Teeseling, 2014 )

Onderwijsleersituatie Didactisch analyse model Doel Beginsituatie Onderwijsleersituatie Werk- vorm Inhoud Onderwijs- activiteit Hulp- middelen Evaluatie

4 invalshoeken Variatie in leertijd Variatie in leerstof (inhoud) Variatie in instructie Variatie in leervoorkeur/leerstijl

Divergente differentiatie (Vrije tempo model) versus Convergente differentiatie (BHV model) Uitleg vrije tempo model (divergente differentiatie)

Divergente differentiatie Verschillende groepen werken met verschillende doelen. instructie, en verwerking. Na verloop van tijd worden verschillen steeds groter Voorbeeld tempodifferentiatie, werken in niveaugroepen, etc.

Convergente differentiatie Minimumdoelen gelijk voor alle leerlingen Basisstof – Herhaling – Verrijking (meer en/of moeilijker) (BHV)

BHV model Uitgangspunten: Maximale ontplooiing van alle leerlingen Beginnen met volgende onderwijseenheid, als alle leerlingen basisstof beheersen. Formatief beoordelen: Toets, presentatie etc…

Differentiatie in instructie Link naar filmpje

Dilemma’s op het gebied van differentiatie Wat zijn de belangrijkste dilemma’s als het gaat om differentiatie in het onderwijs?  Welke specifieke dilemma’s zie je als je kijkt naar differentiatie in het geschiedenisonderwijs? Werkwijze: Verdeel je over zes ongeveer gelijke groepen: Bespreek bovenstaande punten en vat jullie input samen op het papier. Gebruik voor elke vraag 1 papier. Na 10 minuten: verhuis je naar een andere tafel (een blijft bij de tafel). Kijk naar de input bij de nieuwe tafel, bespreek het met elkaar en geef korte reactie(s) op het papier.

Nabespreken opdracht Hoe is er gedifferentieerd? Welke moeilijkheden kom je tegen? Hoe kan je deze oplossen? Wat ga je met de nu opgedane kennis en ervaring doen?

Voorbereiden college 3: Beeld (bewegend) Bestuderen: Materiaal op de wiki Literatuur: Geschiedenisdidactiek H13 en H7 Literatuur: Actief leren H1 en H2 Opdracht: Selecteer filmmateriaal dat je voor je lessenserie zou kunnen gebruiken. Welke fragmenten ga je gebruiken? Geef aan hoe je de selectie aan filmmateriaal gaat gebruiken in de les, denk aan: positionering  begin, tijdens, eind + toelichting kijkvragen  noteren vragen én antwoorden opdracht  formuleren Onderbouw je keuzes m.b.v. de bestudeerde literatuur uit Wilschut. Korte presentaties tijdens het college.

Volgende week College dinsdag 20 november 10,00 uur Gebruik van bewegend beeld in de les Bereid je voor via de wiki, bestudeer de literatuur en werk de opdracht uit Didactisch practicum: Groep Nienke > donderdag 22 november Groep Gerard > vrijdag 23 november