Leerwerkplan EM2X0 05-09-2018 Daphne Keller.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Advertisements

Les 5: orde en klassenmanagement
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Ho 8: Portfolio.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Stage jaar Rianne Elderhuis.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Leerstijlen KOLB SJM.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Solliciteren: wat wil ik?
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Niets is wat het lijkt.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
ZGK les 4 Coördineren en afstemmen van de zorg in de branches.
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Daphne Keller 30 augustus 2017
Bepaal jouw SuperPowers!
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Storyline EMD Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Toetsing Vakdidactiek 2.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Daphne Keller 29 augustus 2018
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Portfolio, Logboek en Casus
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
ADL Les 1.
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
SMART – leerdoelen opstellen
Storyline EM2X Daphne Keller.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Leerwerkplan EM2X0 05-09-2018 Daphne Keller

Programma voor “Leerwerkplan” Wat is dat? Waarom een leerwerkplan? Voor welke stages moet ik een leerwerkplan maken? Wat hoort er in mijn leerwerkplan? Wie ben ik? Waar sta ik nu in mijn ontwikkeling? Wat ga ik in de komende stage ontwikkelen? Hoe ga ik deze ontwikkeling vorm geven? Hoe ga ik mijn ontwikkeling aantonen/bewijzen? Wat moet ik met mijn leerwerkplan doen?

Leerwerkplan: wat is dat? Het leerwerkplan: Bevat een beschrijving van je concrete doelen en alle leeractiviteiten waarmee je deze doelen wil bereiken. Je doelen zijn gebaseerd op de vereiste competentieontwikkeling (SBL competenties). De in het leerwerkplan geformuleerde leerdoelen en leeractiviteiten vormen het uitgangspunt voor de begeleiding tijdens het werkplekleren Het leerwerkplan bevat een beschrijving van de concrete doelen van de student en alle leeractiviteiten waarmee hij deze doelen wil bereiken. De doelen van de student zijn gebaseerd op de vereiste competentieontwikkeling. De in het leerwerkplan geformuleerde leerdoelen en leeractiviteiten vormen het uitgangspunt voor de begeleiding tijdens het werkplekleren.

Waarom een leerwerkplan? Geef je eigen ontwikkeling een duidelijk pad Monitoren Bijsturen Andere weg in slaan Groei-document Door je gewenste ontwikkeling helder in beeld te brengen kun je deze ook monitoren en bijsturen waar nodig.

Voor welke stages? Stage Leervragen Leerwerkplan P1 – oriënterende stage Ja Nee P2 – verdiepende stage P3/P4 P5 Door je gewenste ontwikkeling helder in beeld te brengen kun je deze ook monitoren en bijsturen waar nodig. Zie ook eisen portfolio en de studiewijzer op de site

Programma voor “Leerwerkplan” Wat is dat? Waarom een leerwerkplan? Voor welke stages moet ik een leerwerkplan maken? Wat hoort er in mijn leerwerkplan? Wie ben ik? Waar sta ik nu in mijn ontwikkeling? Wat ga ik in de komende stage ontwikkelen? Hoe ga ik deze ontwikkeling vorm geven? Hoe ga ik mijn ontwikkeling aantonen/bewijzen? Wat moet ik met mijn leerwerkplan doen?

Wat hoort er in mijn leerwerkplan? Wie ben ik? Feitelijke informatie Wat ben ik voor een persoon?

Wat hoort er in mijn leerwerkplan? Waar sta ik nu in mijn ontwikkeling? Sterkte/zwakte analyse SLB Quick scan / inschatting op basis van SBL - rubric Broad test of skills Beoordeling vorige stage Ervaringen bijbaan, hobby, sportclub…

Wat hoort er in mijn leerwerkplan? Wat ga ik in de komende stage ontwikkelen? Leerdoelen opstellen SMART  “Intermezzo” Op basis van: Sterkte/zwakte analyse SLB Quick scan Broad test of skills Ervaring/resultaten vorige stage Wat je verder wil ontdekken/ontwikkelen…

Intermezzo – SMART

Intermezzo – SMART Voorbeeld van een smart leerdoel over orde houden: Hoe zorg ik ervoor dat de leerlingen als ik wil beginnen snel stil zijn? Mijn doel is dat ik na 10 seconden met mijn les kan beginnen als ik aangegeven heb dat ik wil starten. Ik ga de leerlingen na 10 seconden onrust aanspreken op hun gedrag, na 3 lessen proberen evalueer ik of deze methode voor mij werkt

Intermezzo – SMART - Opdracht Maak groepjes van ca. 4 personen Eerst zelf… Kies een van de 7 SBL competenties Kijk naar de uitslag van je SBL Quick Scan Waar heb je het meeste te leren en wat dan? Formuleer hierbij 1 leervraag Gebruik hierbij de SMART – manier Bespreek in je groepje Is je leerdoel inderdaad SMART? Zo nee, wat moet er aan verandert worden? Lijkt de het leerdoel haalbaar binnen jouw stage? 10 minuten zelf, 10 minuten overleg

Wat hoort er in mijn leerwerkplan? Hoe ga ik deze ontwikkeling vorm geven? Welke manier van leren past bij mij?  “Intermezzo” Welke leersituaties heb ik nodig om mij te kunnen ontwikkelen?  “Intermezzo” Hoe kan ik in deze situatie terecht komen? Wat is specifiek voor mijn stageschool?

Intermezzo - Welke manier van leren past bij mij? Iedereen heeft zijn eigen voorkeur bij het verwerven van nieuwe vaardigheden en kennis. Dit noem je leerstijlen. Dit is niet alleen belangrijk voor je leerlingen maar ook voor je eigen manier van ontwikkelen. Je leert misschien het liefst uit een boek, of juist door proberen of nadoen… Het is slim om hiermee rekening te houden bij het opstellen van je leervragen en hoe jij je ontwikkeling vorm gaat geven. Theorie over leerstijlen wordt in onderwijskunde 2 behandeld

Intermezzo - Welke manier van leren past bij mij? - Opdracht  Maak weer groepjes van ca. 4 personen Eerst zelf… Beantwoord de volgende vragen: Wanneer je iets nieuws wilt leren, hoe ga je dan te werk?   (Neem een specifieke situatie in gedachten om als voorbeeld te gebruiken).   - wat doe je precies?   - wat denk en voel je daarbij tijdens het leerproces?   - als je aan de specifieke situatie terugdenkt: waar was je? wanneer was dat? wie waren erbij? Wat was hun rol? Waren er bepalende gebeurtenissen, objecten of mensen bij? Bespreek in je groepje Wat zegt je voorbeeld over hoe je leert? Waar haal jij je informatie en hoe ontwikkel jij vaardigheden? Hoe kun je jouw leervoorkeur/leerstijl toepassen binnen je stage? 10 minuten zelf, 10 minuten samen

Intermezzo - Welke leersituaties heb ik nodig om mij te kunnen ontwikkelen? - Opdracht  Maak weer groepjes van ca. 4 personen Eerst zelf… Kijk naar je leervraag van de eerste opdracht. Welke leersituatie hoort daarbij? Bespreek in je groepje Welke leersituatie heb je gevonden bij jouw vraag? Hebben de anderen nog aanvullingen? Een andere situatie? 5 minuten zelf, 10 minuten samen

Wat hoort er in mijn leerwerkplan? Hoe ga ik mijn ontwikkeling aantonen/bewijzen? Welke opdrachten kan ik gebruiken? Welke andere bewijsstukken kan ik verzamelen?

Bewijsstukken - Opdracht Maak weer groepjes van ca. 4 personen Eerst zelf… Neem je leervraag van de eerste opdracht: Zoek daarbij een of meerdere passend(e) bewijsstuk(ken) Gebruik: “Beschrijving SLB competenties”; Bespreek in je groepje Welke bewijsstukken hebben de anderen in je groepje gevonden? Kun jij die ooik gebruiken bij jouw competentie? Wat zou je nog meer als bewijsstuk kunnen aanvoeren bij jouw competentie? 5 minuten zelf, 5 minuten samen

Wat moet ik met mijn leerwerkplan doen? Leerdoelen / leerwerkplan bespreken met WPB en SO In de eerste twee weken van de stage Zijn de doelen reëel? Zijn de leeractiviteiten haalbaar? Aanvullingen/verbeteringen doen Inleveren bij IO Vraag om fiat! Opnemen in bijlage van je portfolio Een goed leerwerkplan is de template voor je refelctieverslag