Diversiteit en integratie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interculturele Communicatie
Advertisements

Interculturele communicatie
culturen categoriseren: basiswaarden
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 4.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Implementatie Normblad 8002
1 Cultureel zelfportret
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 3.
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Een schot voor open doel?!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
2b1 Lesson Wat hebben we vorige les gedaan We hebben alle grammatica herhaalt van dit blok: De Present Simple De Past Simple Het werkwoord.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Het zorgproces in de VVT Het zorgleefplan. Programma Les voor de vakantie: theorie Huiswerk en college Opdracht.
Anders kijken, anders doen
Culturele diversiteit
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Lesweek 2 Theorie pagina 173 t/m 181 De Schijf van Vijf
Professionele ontwikkeling
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
De kracht van verscheidenheid
Communicatie Les 1.
-Samenvatting -Eindopdracht (cultuur herkenning)
Les 5: Het marketingplan
Acceptatie en Adoptatie 1A_TVB01
Cliënt en Veiligheid.
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
Een instructie schrijven
Welkom instructeurs!.
Diversiteit en integratie
Agressie op de werkvloer
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Methodieken Les 4 “methodiek voor wijkgericht werken en crisisinterventies” Thema 10.3 en 10.4.
Edward de bono; 6 denkhoeden
Sociale problematiek/crisisinterventies
Observeren Les 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
E health, Domotica en E-learning
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Persoonlijke doelen maken
Workshop creativiteit
ADL Les 1.
Cultuur en samenleving
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
ADL Les 1.
Coaching.
Loopbaanpaden Een verkenning.
Transcript van de presentatie:

Diversiteit en integratie Thema 18.3 & 18.4

Lesprogramma Theorie 18.3 Verschillen tussen culturen Theorie 18.4 Culturen verrijken elkaar Verder met opdracht uit vorige les a.d.h.v. nieuwe theorie Presentaties evenementen programma

Theorie 18.3 verschillen tussen culturen Onderzoekers hebben systemen bedacht waarmee je verschillen tussen culturen kunt bepalen. Twee van het zijn Edward Hall en Geert Hofstede.

De zes basiswaarden van Hall: Context Tijd Ruimte Snelle en langzame boodschappen Snelle en langzame informatiestromen De keten van handelingen Vijf culturele dimensies van Hofstede: Machtsafstand Individualisme versus collectivisme Feminiteit versus masculiniteit Onzekerheidsvermijding Lange termijn versus korte termijn

18.4 Culturen verrijken elkaar Het begrip Synergie staat voor het proces waarbij samenwerking tot een beter resultaat leidt dan alleen het samenvoegen van twee delen: 1+1 = 3. Als je een groepsactiviteit begeleidt met mensen uit verschillende culturen, dan biedt culturele synergie veel voordelen. Als één van de culturen in de groepsactiviteit de overhand heeft, dan kunnen mensen uit andere culturen geïrriteerd raken. Dit leidt tot spanningen. Bij een culturele synergie is iedereen tevreden en kom je tot een nieuwe werkwijze.

Tot culturele synergie komen Om in een groepsactiviteit tot culturele synergie te komen, kun je onderstaande stappen uitvoeren. (pagina 358) Stap 1: Situatie beschrijven Stap 2: Interpreteren Stap 3: Creativiteit vergroten

Verder met opdracht uit vorige les a.d.h.v. nieuwe theorie In het evenementen programma hebben jullie minimaal één groepsopdracht toegevoegd. Jullie gaan in dezelfde groepjes verder met brainstormen over hoe je tijdens de groepsactiviteit tot culturele synergie kunt komen. Gebruik theoriebron 18.4.2 en doorloop de stappen 1 t/m 3. Schrijf op hoe je tijdens de activiteit de stappen doorloopt en welke interventies je per stap inzet. Bereid je voor op de presentatie van jullie evenementen programma + de stappen om tot culturele synergie te komen.