Onderzoek binnenklimaat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MENSELIJK GEDRAG IN PUBLIEKE RUIMTES
Advertisements

Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Amsterdam- Amersfoort
Ventilatie MnM Smart Energy Solutions bvba Meurs Maarten.
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Informeel leren en….. social media
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Canada Gemaakt door: Jardie Inge en Rachel..
Koolstofdioxide-uitstoot
Slotbijeenkomst Benchmark Publiekszaken
Consciously, we teach what we know;
Installaties.
Probleemgedrag, richtlijn NVVA 2008
Hoofdstuk 3 Weer en Klimaat
Weerkaart lezen en eigen Weerbericht maken
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
1 vmbo-T/havo 2 klimaat, §2 en 3
Center for People and Buildings
Project. buitenklimaat omgevingsfactoren oriëntatie zon windroos neerslag geluid verkeer geluid industrie emissie cirkel.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
In de weer voor het klimaat
Installaties foto Bouwvraagstuk.
Meten van Burenlawaai ing.Rein.C.Muchall Geluidconsult bv. Amsterdam- Amersfoort woonoverlast 28 April 2011.
STEM en Energiekoffer. Missie van MOS Samen leren om duurzame keuzes te maken voor de planeet.
Sprint 4 Deliveries Project 1 – Web development. Last lesson (Monday 27 October)  During the lesson, each group presents its product to the rest of the.
Olav de Bruin Een probleem dat u niet langer kunt negeren.
Onderzoek naar de kwaliteit van het binnenklimaat bij de Stichting Onderwijs Midden-Limburg, uitgevoerd in samenwerking met Loyalis.
Presentatie onderzoeken binnenluchtkwaliteit op VO-scholen.
Invloed van binnenklimaat op leer- prestaties en ziekteverzuim Frans Duijm, arts -medisch milieukundige.
Frisse scholen - Een gezonde werk- en leeromgeving-
BOSBIOTOOP FACTOREN.
Integrated Software for Real Estate, Facility & Workplace Management 1 myMCS Energy Energiebeheer van de toekomst.
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
1 Instellen van de Beeldschermwerkplek. 2 Richtlijnen  Minimum oppervlakte / afmeting ruimte –eenpersoonskamer 8 m2 –tweepersoonskamer 17 m2 –vierpersoonskamer.
Titeldia ENTRADA: The Impact of a TTL Change at the TLD Level Maarten Wullink| DNS-OARC Spring 2016 workshop March 31 st 2016.
Beleef het binnenklimaat zichtbaar en onzichtbaar.
WELKOM#WZW16 “Iedereen gelukkig” – 15 maart 2016.
Mollier-diagram Peter Versteeg. Mollier-diagram Doel: ▪ Jullie meer bekend te maken met het Mollier-diagram Inhoud: ▪ Opbouw diagram bespreken ▪ Verhouding.
AARDE 3/4 vmbo 4 Weer en klimaat § 2-4. Het weer Weer Atmosfeer Toestand van de atmosfeer op een bepaald moment op een bepaalde plaats Luchtlaag die om.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Justian Knobbout Promovendus bij het lectoraat Digital Smart Services
De Betekeniseconomie.
Op sneeuwklas in Zwitserland
Waarom ballonpeilingen aan het KMI?
Vandaag Samenvatting fotosynthese
Rendementsverbetering derde klas MBO niveau 4
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Indoor ComfortIndex © Henk W. Brink MSc Senior Lecturer and Researcher, Research Group Facility Management, School of Facility Management.
Groeifactoren.
Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,
Doel workshop Onderzoek binnenklimaat H.W. Brink MSc
Onderzoek binnenklimaat
Indoor Comfort Index® Ontwikkeling dashboard.
how to create an Optimal Classroom Experience
how to create an Optimal Classroom Experience
English 23 April 2018.
Onderzoek Indoor Comfort Index © ICI
Doel workshop Onderzoek binnenklimaat H.W. Brink MSc
Indoor Comfort Index Validatie van het meetinstrument
Ondersteunend personeel voorbereid op de toekomst
INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Onderzoek binnenklimaat 16-6-2016 Locatie Noord Nederland Henk W Brink, Kim Wolters (Heleen Arends, Simone Doornbos) Group Facility Management

Doel bijeenkomst Terugkoppeling onderzoek binnenklimaat Informeren over de belangrijkste resultaten Uitwisselen van ervaringen die opgedaan zijn tijdens het onderzoek Afspraken maken over mogelijk vervolgonderzoek in 2017

Vormgeving binnen onderwijs

Indoor ComfortIndex © Temperatuur (op de grond en op werkbladhoogte) Relatieve vochtigheid CO2 waarde Verlichtingssterkte Afstand tot het raam Aantal personen in de ruimte Aantal stoelen

Indoor ComfortIndex © Gebruikte schalen op basis van items: Productiviteit (α 0,75) Ruimtebeleving (α 0,85) Thermisch comfort ( te koud α 0,82, te warm α 0,77) Luchtkwaliteit (α 0,77) Geluid (α 0,89) Licht (α 0,85) Uitzicht (α 0,87) Privacy (α 0,90)

Introductie Indoor ComfortIndex ©

260 1e jaars studenten van Facility Management Methode 30 koffers 260 1e jaars studenten van Facility Management 315 respondenten 260 first year students of the School of Facility Management collected the measurements at the workstation of the office worker under supervision of the researcher An Atal ENV-MB350NV temperature sensor, humidity sensor, carbon dioxide sensor and a ruler were used to collect data (demonstration) The occupant completed an the questionnaire

Algemene waardering binnenklimaat Ik geef het binnenklimaat in deze ruimte op dit moment het cijfer   Frequentie % Cummulatief % 1 13 4,1 2 10 3,2 7,3 3 31 9,8 17,1 4 39 12,4 29,5 5 41 13,0 42,5 6 80 25,4 67,9 7 74 23,5 91,4 8 25 7,9 99,4 9 0,3 99,7 100,0 Totaal 315 Ik geef het binnenklimaat in deze ruimte op dit moment het cijfer   Beta Schaal te koud -0,209** Schaal te warm -0,278*** Schaal Lucht -0,185* Schaal Geluid 0,090 Schaal Licht 0,023 Schaal Uitzicht -0,120* Schaal Privacy -0,244** Met name te warm en privacy van invloed op het cijfer voor binnenklimaat *p≤ 0.05 **p≤ 0.01 ***p≤ 0.001

Gepercipieerde productiviteit Afhankelijke variable:Het binnenklimaat heeft nu een negatieve invloed op mijn productiviteit   Beta De temperatuur heeft nu een negatieve invloed op mijn productiviteit 0,378*** De kwaliteit van de lucht heeft nu een negatieve invloed op mijn productiviteit 0,158** Het geluid heeft nu een negatieve invloed op mijn productiviteit 0,156** Het licht heeft nu een negatieve invloed op mijn productiviteit 0,148** Het uitzicht heeft nu een negatieve invloed op mijn productiviteit 0,000 Mijn gevoel van privacy heeft nu een negatieve invloed op mijn productiviteit -0,042 Afhankelijke variabele: Schaal Productiviteit   Beta Schaal Te koud -0,038 Schaal Te warm -0,090 Schaal Lucht 0,078 Schaal Geluid 0,116 Schaal Licht -0,161** Schaal Uitzicht -0,117* Schaal Privacy -0,403*** *p≤ 0.05 **p≤ 0.01 ***p≤ 0.001 Productiviteit: is vooral de temperatuur van invloed op de productiviteit Als ik de schaal productiviteit analyseer dan is mn het gevoel van privacy van invloed

Vertical air temperature difference Mean air velocity speed Normen Source Indoor temperature (°C) Humidity (%) Vertical air temperature difference Mean air velocity speed (m s-1) CO2 (ppm) NPR-CR 1752 (1999) 22.0 ± 1.0 22.0 ± 2.0 22.0 ± 3.0 30-70 0.15 0.18 0.21 460 600 1190 NEN-EN-ISO 7730 (2005) 60 <2 <3 <4 NEN-EN 15251 (2007) 21.0 20.0 19.0 30-50 25-60 20-70 >70<20 750 900 1200 <1200 When we look at the applicable standards we see that a temperature of 22 degrees Celsius the standard, only the NEN EN refers to 21 degrees for a class A building. Again I want to emphasise that the indoor temperature is not the only aspect, in this study we also studied the air quality.

Resultaten temperatuur Ik geef de temperatuur in deze ruimte op dit moment het cijfer: Wat is de luchttemperatuur binnen? (in hele graden Celsius) Gemiddelde N Standaard deviatie 19 5,50 8 2,000 20 6,73 15 1,907 21 5,24 42 1,998 22 5,54 48 2,297 23 4,93 30 1,701 24 3,14 7 2,911 25 4,00 1   Total 5,37 154 2,160 Ik geef de temperatuur in deze ruimte op dit moment het cijfer: Wat is de luchttemperatuur binnen? (in hele graden Celsius) Gemiddelde N % Standaard deviatie 19 5.0 1   20 5.7 10 3 1.494 21 5.9 38 12 1.679 22 5.1 68 1.908 23 5.5 85 27 1.777 24 5.4 87 28 1.890 25 7 2.056 Total 310 1.801 2015 2016 99% van de respondenten geeft aan dat de temperatuur niet handmatig in te stellen is Het is erg warm geweest 62% >22 graden

Resultaten Lucht 52% werkplek niet goed geventileerd Geef aan in welke frequentieklassen de gemeten relatieve luchtvochtigheid valt: RV Frequentie % Cummulatief % < 20 %RV 5,0 1,6 2 20 - 29 %RV 53,0 16,8 18 30 - 39 %RV 180,0 57,1 76 40 - 49 %RV 72,0 22,9 98 50 - 59 %RV 1,0 0,3 99 60 - 69 %RV 70 - 79 %RV 2,0 0,6 100 80 - 89 %RV Total 315,0 100,0   Geef aan in welke frequentieklassen de gemeten concentratie koolstofdioxide (CO2) valt:   frequentie Cummulatief % < 650 ppm 57 18 650 - 849 ppm 181 76 850 - 1049 ppm 65 96 1050 - 1249 ppm 7 98 > 1250 ppm 5 100 Totaal 315 52% werkplek niet goed geventileerd 54% de lucht is hier droog Vergaderruimte 2e verdieping >1250 Technisch is er geen sprake van vervuilde lucht

  Ik word teveel afgeleid door geluiden  Mijn kantoor produceert hinderlijk geluid Gemiddelde N 1 2,74 86 2 2,97 63 3 3,66 70 4 3,88 66 5 4,80 30 Totaal 3.43 315 Resultaten Geluid 47.6% van de respondenten is het bijna tot volledig eens met de stelling “Ik ervaar geluidsoverlast” (pratende collega’s 50%, telefonerende collega’s 42,5% en geluid uit aangrenzende ruimten 31,1%)

Resultaten Licht 83% van de respondenten het bijna tot volledig eens is met de stelling: “Ik heb voldoende licht om het werk uit te kunnen voeren” 10% van de respondenten geeft aan het bijna tot volledig eens te zijn met de stelling: “Ik heb last van het daglicht” Cijfer licht Aantal Frequency % 2 1 3 4 10 5 43 14 18 6 77 24 7 95 30 73 8 67 21 94 9 15 99 100 Total 315  

  Mijn gevoel van privacy heeft op dit moment een negatieve invloed op mijn productiviteit Ik geef mijn gevoel van privacy in deze ruimte op dit moment het cijfer Gemiddelde N 1 6,37 118 2 5,70 89 3 5,23 65 4 3,97 31 5 1,75 12 Total 5.53 315 Resultaten Privacy Van de respondenten geeft 41,3% aan het bijna of volledig eens te zijn met de stelling: “Ik ervaar een gebrek aan privacy” Van de respondenten geeft 43,8% aan het bijna of volledig eens te zijn met de stelling: “Ik heb behoefte aan rustigere omstandigheden”

Voorlopige conclusies Technisch voldoet het gebouw als het gaat om licht en luchtkwaliteit Temperatuurbeheersing is een probleem (externe warmtelast) Beleefde temperatuur en het privacygevoel beïnvloeden het beleefde binnenklimaat het sterkst

Voorlopige conclusies Op het moment van onderzoek (7-17 maart 2016) vond bijna de helft van de respondenten het te warm binnen In de winter is de lucht over het algemeen droog, dit wordt ook gemeld door de respondenten De helft van de respondenten wordt te veel afgeleid door geluiden en ervaart geluidsoverlast De verlichtingssterkte is over het algemeen goed Bijna de helft van de medewerkers ervaart een gebrek aan privacy

Wat zijn jullie ervaringen? Contact: Henk W. Brink MSc Function: Senior Lecturer and Researcher, Research Group Facility Management, School of Facility Management E-mail: h.w.brink@pl.hanze.nl