De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MENSELIJK GEDRAG IN PUBLIEKE RUIMTES

Verwante presentaties


Presentatie over: "MENSELIJK GEDRAG IN PUBLIEKE RUIMTES"— Transcript van de presentatie:

1 MENSELIJK GEDRAG IN PUBLIEKE RUIMTES
Bapke van den Brink

2 1963 Erving Goffman – socioloog
Ter aanvulling gebruikt : HUMAN BEHAVIOUR IN PUBLIC SPACES BY VENETIN AGHOSTIN-SANGAR

3 ONDERZOEKSVRAAG In hoeverre kunnen wij, als IAM professionals, het gedrag van mensen in de publieke ruimte beïnvloeden?

4 ONDERZOEKSVRAAG In hoeverre kunnen wij, als IAM professionals, het gedrag van mensen in de publieke ruimte beïnvloeden? Wat zijn de belangrijkste invloeden op het menselijk gedrag in publieke ruimtes? Subvraag: Is er veel veranderd in het menselijk gedrag door de jaren heen?

5 DE PUBLIEKE RUIMTE “public spaces have been the epicentre of social life by providing people with opportunities to gather and socialise, to celebrate, for children to play in, and for the undertaking of economic, cultural, religious and political activities. public spaces are important because they provide avenues for movement, a means of communication, and a common ground for enjoyment and relaxation.”

6 DE PUBLIEKE RUIMTE

7 Feel & Experience

8 Feel & Experience

9 MENSELIJK GEDRAG EN DE PUBLIEKE RUIMTE
Publieke ruimtes vormen een essentieel onderdeel van een mensenleven. De aandacht die er naar de publieke ruimte uit gaat bepaalt de kwaliteit van leven.

10

11 BELANGRIJKSTE INVLOEDEN OP DE PUBLIEKE RUIMTE ( The Ambient Environment )
temperatuur geluid geur daglicht drukte privacy

12 THE AMBIENT ENVIRONMENT
Temperatuur - Mensen lopen sneller in extreem koud of warm weer. Irritatie factor is hoog Temperaturen worden gelinkt aan overtredingen, Bij +26 graden vinden er meer verkrachtingen, diefstallen en vernielingen plaats.

13 THE AMBIENT ENVIRONMENT
Geluid - Beinvloedt de concentratie Ruis nemen hersenen minder informatie op Plekken met onaangename geluiden worden meer mensen gearresteerd. Mensen lopen trager als de muziek traag is, doen sneller een aankoop omdat ze zich niet gehaast voelen.

14 THE AMBIENT ENVIRONMENT
Geur Meest gevoelige van alle zintuigen, werkt in combinatie met zicht. Mensen proberen plekken die ze vinden stinken te ontwijken. Kunnen zich wel aanpassen aan lucht. Het interessante feit aan geur is dat ze oude herinneringen naar boven kunnen halen.

15 THE AMBIENT ENVIRONMENT
Daglicht Daglicht heeft een positief effect op depressie. In het duister zijn mensen veel impulsiever, agressiever. Veel mensen ontwijken donkere plekken s’avonds omdat ze zich onveilig voelen.

16 THE AMBIENT ENVIRONMENT
Drukte & privacy Mensen raken sneller in een agressieve staat bij extreme drukte Paniek kan sneller uitslaan. Mensen ontwijken soms plekken waar ze bekenden tegen kunnen komen (niet iedereen hoeft te weten wat jij tijdens je lunch eet)

17 BELANGRIJKSTE INVLOEDEN OP DE PUBLIEKE RUIMTE ( The Physical Environment )
grond muren / grenzen paden herkenningspunten identiteit v/d plek

18 THE PHYSICAL ENVIRONMENT
Grond & paden Ondergrond waar mensen overheen wandelen (zand, beton etc) Paden zijn de kanalen voor beweging

19 THE PHYSICAL ENVIRONMENT
Muren & grenzen Muren en grenzen willen mensen doorbreken.

20 THE PHYSICAL ENVIRONMENT
Herkenningspunten Mensen voelen zich comfortabel bij herkenningspunten. Worden rustig van bijvoorbeeld fontijnen en parkbeelden.

21 THE PHYSICAL ENVIRONMENT
De identiteit van de plek Wat voor identiteit heeft de plek verkregen Wat voor types zitten er aan deze plek gelinkt (bijv. De Wallen – Spaanse hoerenlopers)

22 VOOR DE PUBLIEKE RUIMTE ONTWERPEN
Invloed uitoefenen op het publiek, maar tegelijkertijd met de omgeving ‘samenwerken’. Effectieve manier om gezamelijk met het publiek te ontwerpen in plaats van voor het publiek. Houdt rekening met de (plaatselijke) doelgroep. Speel in op de ‘Ambient Environment’ en de ‘Physical Environment’. Onze keuzes hebben effect op mensen en hun gedrag!

23 KORTOM Wij kunnen het gedrag van mensen behoorlijk beïnvloeden.
Maar het is van belang dat mensen niet gestressed of opgejaagd zijn. Dan is de kans groot dat de doelgroep niet gefocust is op zijn omgeving.

24 IS ER VEEL VERANDERD IN HET MENSELIJK GEDRAG DOOR DE JAREN HEEN?


Download ppt "MENSELIJK GEDRAG IN PUBLIEKE RUIMTES"

Verwante presentaties


Ads door Google