ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht Mocca Masterclass ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht
Neue Welle en Curriculumontwikkeling binnen kunsteducatie in PO en VO Model educatief ontwerpen – Emiel Heijnen ‘Een model voor innovatief curriculumontwerp waarmee de theoretische principes van authentieke kunsteducatie in de praktijk kunnen worden gebracht’. Voorstellen Verlangen naar het werken met actuele kunstbronnen en de manier waarop de kunstenaar werkt, gericht op de cultuur van de leerling, het leren is gesitueerd in een brede sociaal-culturele context, de opdracht is niet (alleen) gericht op techniek en het maken.
Hoe zou jij deze bron in jouw lespraktijk willen inzetten? reflectie
Programma masterclass 16.15 uur Voorbeeld ontwerpproces met het ontwerpmodel gr. 5/6 16.30 uur Uitleg ontwerpmodel 16.45 uur Oefenen ontwikkelen betekenisvolle opdracht/complete en complexe opdracht 17.15 uur Ontwerpen betekenisvolle opdracht/complete en complexe opdracht 17.50 uur uitwisseling en reflectie
onderzoek Creatief proces Belevings- wereld van de leerling (populaire cultuur) onderzoek Product of werkstuk in presentatie Betekenisvolle opdracht (complete en complexe opdracht)
Creatief proces op de Delteyk in Werkhoven groep 5/6 Meisjes tegen de jongens ‘Me-too’ Imiteren lady Gaga videogames Vorm/ materiaal/kleur 21e eeuwse vaardigheden: overleggen, samenwerken, mening vormen, kritisch kijken Taal, natuur. Een product dat wordt gepresenteerd in de vorm van een performance of dans Marina Abramovic Ontwerp een nieuw lichaamsdeel om aandacht te trekken en om mee te ’praten’
Ontwerp een nieuw lichaamsdeel om aandacht te trekken en om mee te onderzoeksfase opdracht Criteria Er moet te zien zijn dat beide leerlingen eraan gewerkt hebben. Er is sprake van Non verbaal communiceren. Je lichaamsdeel heeft aantrekkings-kracht en je valt op. Kleurgebruik/ vorm staan in het teken van aantrekkings-kracht en opvallen. Bronnen: Pina Bauch De Stilte Iris van Herpen Muziekvideo’s Vechtgames pleinspelletjes Product/evaluatie Ontwerp een nieuw lichaamsdeel om aandacht te trekken en om mee te ‘praten’ Het lichaamsdeel wordt gepresenteerd in de vorm van een performance of dans Marina Abramovic Workshop textiel Lessen uit lente-kriebels Workshop beeldend Taal gevoelens en lichaam-staal Natuur Voort-planting vogels Workshop literair: rondeel schrijven Workshop dans
Model De kenmerken uit mijn studies heb ik gebruikt om de oorspronkelijke karakteristieken van authentieke kunsteducatie aan te vullen en te herzien. Op grond daarvan heb ik een ontwerptool gemaakt voor docenten. In mijn ogen bevindt authentieke kunsteducatie zich op het snijvlak van drie overlappende cirkels: de populaire beeldcultuur waarmee de leerling vertrouwd is.
Model De wereld van de professionele kunsten
Model , en de maatschappelijke contexten waarop populaire beeldcultuur en kunst reageren. Met name die laatste cirkel is een nieuw element binnen authentieke kunsteducatie
Populaire cultuur Youtube: muziekvideo’s Videogames pleinspelletjes vogelteldag Kunstbronnen Marina Abramovic Iris van Herpen Pina Bauch: dans De Stilte: 1-2tje Het leren is gericht op de culturele wereld van de leerling Betekenisvolle bron Abramovic Ontwerp een nieuw lichaamsdeel om aandacht te trekken en om mee te communiceren Leertaken zijn afgeleid van de praktijken van kunstprofessionals Lokale en globale kwesties Me-too- hoe gaan wij met elkaar om? Het leren is gesitueerd in een brede sociale context
“Ik heb geleerd dat dingen niet altijd zijn wat ze lijken”. Leeropbrengsten “Ik heb geleerd dat dingen niet altijd zijn wat ze lijken”. Zelfkennis 19.7 % Cognitieve kennis 47.3 % Sociale vaardigheden 13.9% Meer actuele thema’s, meer hedendaagse kunst meer kritisch nadenken en dialoog. Technische kennis 16.3% “Ik heb geleerd dat je met kunst dingen duidelijker kunt zeggen.” *overig: 2.8%
Betekenisvolle opdracht Ontwerp een nieuw lichaamsdeel om aandacht mee te trekken en om mee te ‘praten’ ‘Maak een youtube tutorial over iets waar je goed in bent’ ‘Zorg ervoor dat een lelijke plek populair wordt door een ruimtelijke verandering’
Dina Goldstein – Fallen Princesses
Flashmob Truien van Loes
www.neuewelle.nl
Proefschrift Emiel Heijnen Breitneracademie/publicaties