Overlegvergadering Woonbelang-BOC ZAV – zelf aangebrachte voorzieningen - beleid Woonpunt - hoe past Woonpunt dit beleid toe 11 april 2016
Aangepast beleid 2013 Insteek: naar een helder ZAV beleid door: Onduidelijkheid voor huurders wegnemen, vooraf helder maken wat wel/niet mag. Kosten bij mutatie inzichtelijk maken. Snellere wederverhuur (verhuurbaarheid optimaliseren en uiteindelijk kosten reduceren). (besproken in Centraal Huurdersoverleg Woonpunt d.d. 4-12-2012)
Uitgangspunten Woonpunt levert courante kwaliteit en in gangbare afwerking. Woonpunt onderhoudt die kwaliteit en verwacht van de huurder dat hij dit ook doet. Als huurder zijn eigen inkleuring wil geven krijgt hij/zij die gelegenheid binnen de beschikbare kaders.
Wat is in 2013 aangepast Vooraf toestemming vragen Wand-, plafond- en vloerafwerking en verplaatsen wanden worden een verwijder-ZAV, tenzij... Contract eenduidig en compleet Controle bij teruglevering (toestand woning is bij mutatie vastgelegd) Aanspreken op gebreken
Wat was/is van toepassing, ook voor 2013 Vergunningen waar nodig Veiligheid: wijziging installaties door erkende installateurs Geen overlast voor buren en buurtgenoten Woonpunt geeft graag advies
Het ZAV beleid vindt zijn vertaling in de folder “Zelf klussen”
Soorten klussen: Schriftelijk toestemming van Woonpunt verplicht, mag blijven zitten, met vergunning van de gemeente indien van toepassing. (eventueel een vergoeding) Schriftelijk toestemming van Woonpunt verplicht, geen vergoeding, toegestaan tijdens huurperiode, tenzij overname door nieuwe huurder. Niet toegestaan.
Toepassing ZAV-beleid sinds 2013 bij mutatie Voorziening van ..….. tot 2003 Maatgevend is hetgeen in het dossier van de woning/huurder terug te lezen is. Afspraak = afspraak, houden we ons aan. Huurder moet mede het bewijs leveren. Voorziening aangebracht tussen 2003 en 2013 Insteek was Woonpunt accepteert alle voorzieningen die door de huurder zelf zijn aangebracht mits deze voldoen aan de criteria: technisch in orde, verhuurbaarheid niet schaden, niet leiden tot waardedaling woning, voldoen aan wettelijke eisen en keuringsrapport aanwezig bij gewijzigde installatie. Voorziening aangebracht vanaf 2013 Conform huidig beleid zoals te lezen in de folder “Zelf klussen”.
Ervaringen Woonpunt sinds 2013 Bewoners ervaren acteren Woonpunt vanuit 3 verschillende beleidskaders als onrechtvaardig. Jaarlijkse kosten Woonpunt om ongewenste voorzieningen ongedaan te maken € 375.000,- Evaluatie mutatiekosten (waar ZAV onderdeel van uitmaakt): 65% van bij de vooropname opgenomen werkzaamheden/kosten wordt door huurder hersteld. Nieuwe huurders waarderen proces rondom en staat nieuwe woning beter (KWH van 7,5 naar 7,8) Aanvragen toestemming wordt steeds meer gemeengoed, in 2015 ca. 350 aanvragen. Advies en toezicht op veranderingen zorgt voor voorzieningen met betere kwaliteit. Bij asbestverdachte vloerafwerking hanteren wij de werkwijze niet verwijderen door bewoner (liggen laten), waardoor hoge kosten voor Woonpunt.
Beleid bij verkoopwoningen Voor mutatiewoning die verkocht worden hebben wij een afzonderlijk beleid. Dit is ingegeven vanuit de situatie dat woningen anders matig tot slecht verkoopbaar zijn. Woning wordt aangepakt alsof het een te verhuren woning is. Overname van zaken is niet mogelijk.
Aanpassingen 2016 (concept) Nog gerichter adviezen geven en eisen stellen. Introduceren van algemene brochures met tips voor wijzigingen inclusief vermelden waarvoor geen voorafgaande toestemming nodig is. Onderzoeken of een aparte regeling voor keukens (aanrechtblokken) haalbaar is. Toevoegen van de categorie “Schriftelijke toestemming van Woonpunt verplicht, toegestaan tijdens huurperiode, verwijderen bij einde huur. Komt dus niet voor overname door een volgende huurder in aanmerking”.