De sleutel tot succes in een ontvlechtingsproces
Stichting Mijn Geld en Zo Ruim 800 cliënten Vijf bewindvoerders, totaal vijftien medewerkers Ervaring en oorsprong in zorg (vroeger Philadelphia) Kantoor Amersfoort Bezig met een overname van een cliëntenportefeuille van >500 cliënten Bewindvoering, Budgetbeheer en Beheer Vaste Lasten
Uitdaging in 2014 Wetgeving stelt dat Zorg en Financiën gescheiden moeten worden Overgangsregeling tot 1 april 2016 Klantenportefeuille van bijna 650 cliënten Bedrijfsvoering moet volledig ontvlochten worden uit die van de Zorginstelling
Plan van Aanpak ICT Betreft citaat uit mail van directeur I&A van Philadelphia van 28 mei 2015, naar aanleiding van een oriënterend gesprek.
Werk in Uitvoering 1 juni 2015 externe ICT projectleider gaat aan de slag 26 juni 2015 1ste Analyse ontvlechting IV/IT MGeZ wordt opgeleverd 7 juli 1ste gesprek met Bizon 21 juli 2015 1ste voorstel automatiseerder Tigit 25 augustus Demodag Bizon IBS en IBS online 26 augustus ontvangst offertes Bizon 5 oktober bestuur MGeZ besluit positief over volledige voorstel onder voorbehoud van financiering 14 oktober Raad van Bestuur Philadelphia besluit project te financieren
Werk in uitvoering (2) 21 oktober start opbouw nieuwe omgeving 6 november levering hardware en migratie data 13 november Bizon installeert IBS in acceptatieomgeving 27 november Go/No go 8 december datadump 9 december levering scanner en acceptatie
Succesfactoren Weten wat je wilt en hoe je het wil, dus: - beschrijven processen en procedures - groeiambitie meenemen in plannen - weten wat je basis is qua ICT, wat wil je houden en wat wil je anders - weten wat je software pakket te bieden heeft en eruit halen wat er in zit - Overleg, overleg, overleg en overleg nogmaals met je leveranciers en medewerkers
Voorbeeld Proces
Heden Gestart met de overname van 550 cliënten van SBB Cordaan - Samen met Bizon doen we de data-migratie van deze cliënten - Bizon zit op ons verzoek in de projectgroep Opstart delen expertise met andere partijen
Interne ontwikkelingen Inregelen profiel intake Intensivering gebruik portalfunctie Behoefte aan goede managementinformatie en KPI’s Uitwisseling met de rechtbank Rabobank wil stoppen met Cash management
Hoe helpt Bizon daarbij Praktische ondersteuning bij going on concern Qliksense Kit sessie Denktank Participatie in KEI Overleg met Rabobank