Juridische aspecten van een webshop

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Automatic Delivery Rewards Basisprincipes. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards of ADR is een programma waarvoor Distributeurs en Klanten.
Advertisements

Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
DE WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN (Wvg)
Kopen en verkopen les 74.
E-commerce juridisch Domeinnamen Consumentenbescherming/ verkoop op afstand Contracten Elektronische handtekening BTW Auteursrechten Privacy.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Business Economics Handels –en financiële technieken
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Rechtshandelingen van de Unie
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Docent: S. Allaoui Consumentenrecht.
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Vrijheid van vestiging
de zeven kostensoorten
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Overeenkomst.
Wet op de handelspraktijken
De juridische context van de digitale factuur.
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Commercieel beleid en recht
J URIDISCHE ASPECTEN BIJ HET OPSTARTEN VAN EEN WEBSHOP Glenn Peeters 6 Handel.
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies.
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
Ontwikkeling en vaststelling Regeling Verschuivingsvergoeding 2008/Piet Wesdorp/Going Concern.
1 CCC & CCM – Mod2 JACM Juridische Aspecten Credit Management H12. Koop & Ruil.
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Persoonsgegevens en de Wbp
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Overeenkomst niet goed opgezegd Schadevergoeding.
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
Officier van Dienst (OvD) Instructie per functie EMRIC.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Commercie en recht Hoofdstuk 10 Recht(en). Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat heeft.
Bewijsrecht in ondernemingszaken (hervorming van de basiswetgeving – hercodificatie) FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T
Contracteren met Algemene Voorwaarden
Afspraken inzet leden Kenniskring VOR bij RWS
Verschil offerte/factuur
Maarten Peeters 6Handel
Direct Juridische aspecten
Juridische aspecten van een webshop
Direct 5. Juridische aspecten
Evaluatie in CMW & LDE.
Direct Juridische aspecten
Een website. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken
Juridische aspecten van een webshop
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Wetgeving overheidsopdrachten
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 6 Consumentenkoop
Opdracht 10 (GIP ) Yves Van Den Bosch 6 H.
Reclame op het Autosalon
Privacy en Leerplicht/RMC
Wetgeving Webshop Nick Verhoeven 6H
Opstarten van de webshop juridische aspecten
DESKUNDIG, FLEXIBEL EN ONAFHANKELIJK
DE AVG EN DE RECHTEN VAN DE BETROKKENE - RECHT VAN TOEGANG
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT
Transcript van de presentatie:

Juridische aspecten van een webshop Joenne Dillen

Wet op de handelspraktijken

Overeenkomst op afstand elke overeenkomst tussen een verkoper en een consument inzake producten of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand. Hierbij wordt uitsluitend gebruik gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand tot en met de sluiting van de overeenkomst zelf. Verkoop via webshop valt onder dit begrip Samengevat moet het gaan over: Verkoop Van product (lichamelijke roerend goed) of dienst (prestatie die handelsdaad uitmaakt) Via een verkoopsysteem van verkoper Zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid Door middel van communicatietechnieken.

Informatie meedelen met consument De identiteit van de verkoper en zijn geografisch adres; de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst; De prijs van het product of de dienst; De leveringskosten, in voorkomend geval; de wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst; het al dan niet bestaan van een verzakingsrecht; de wijze van terugnemingen teruggave van het product, met inbegrip van de eventueel daaraan verbonden kosten; De kosten voor het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand, wanneer die op een andere grondslag dan het basistarief worden berekend; Geldigheidsduur van het aanbod of van de prijs; waar passend, de minimumduur van de overeenkomst in geval van overeenkomsten voor duurzame of periodieke dienstverlening of productlevering

Informatie achteraf aan de koper Bevestiging van de bovenvermelde inlichtingen 1°, 3° tot 6° en 10°, evenals de identificatie van het product of van de dienst; Het geografische adresvan de vestiging van de verkoper waar de consument met zijn klachten terecht kan; de inlichtingen betreffende de bestaande diensten na verkoop en commerciële waarborgen; de voorwaarden voor de opzegging van de overeenkomst, indien deze van onbepaalde duur is of een duur van meer dan één jaar heeft; in voorkomend geval, de voorwaarden en de uitoefeningswijze van het verzakingsrecht, evenals een verzakingsbeding in vetgedrukte letters in een kader los van de tekst op de eerste bladzijde. (zie volgende: nr. 3)

Start verzakingsrecht Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste veertien werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan beëindigen. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief. Start verzakingsrecht Producten:de dag na de levering aan de consument Diensten: de dag na het afsluiten van de overeenkomst of de dag waarop de informatieverplichting wordt voldaan, zo daaraan wordt voldaan na het afsluiten van de overeenkomst, mits deze termijn geen drie maanden overschrijdt.

Verzakingsbeding: formulering & gevolgen De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen ... werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of het sluiten van de dienstenovereenkomst.” Gevolgen: Indien dit beding niet vermeld wordt, wordt het product of de dienst geacht geleverd te zijn aan de consument zonder voorafgaande vraag van de consument en is de consument niet gehouden tot het betalen van het product of de dienst, of tot het teruggeven ervan.

Voorschot voor verkoper Er kan van de consument geen voorschot of betaling worden geëist voor het einde van de verzakingstermijn van veertien werkdagen. In geval van uitoefening van het verzakingsrecht, is de verkoper gehouden tot terugbetaling van de gestorte bedragen, zonder kosten. Deze terug betaling moet plaatsvinden ten laatste binnen de dertig dagen die volgen op de verzaking.

Bestelling & te late levering Bestelling: De verkoper moet de bestelling uitvoeren uiterlijk binnen de 30 dagen te rekenen vanaf de dag volgend op die waarop de consument zijn bestelling aan de leverancier heeft toegezonden. Levering: Behoudens in geval van overmacht, wordt de overeenkomst van rechtswege ontbonden indien de overeenkomst door de verkoper niet binnen deze termijn wordt uitgevoerd onverminderd het eventueel bekomen van schadevergoeding. Ingevolge deze ontbinding kunnen van de consument geen enkele vergoeding en geen onkosten worden geëist. Bovendien moet de consument binnen de dertig dagen de bedragen terugbetaald krijgen die hij desgevallend als betaling gestort heeft.

Wet elektronische handel

Wet elektronische handel Deze wet heeft enkel betrekking op diensten van de informatiemaatschappij Dienst van de informatiemaatschappij: elke dienst die gewoonlijk tegen vergoeding, langs elektronische weg op afstand en op individueel verzoek van een afnemer van de dienst verricht word. Deze wet is dus van toepassing op onze webshop

Informatieplicht t.o.v. verkoper Zijn naam of handelsnaam; het geografische adreswaar de dienstverlener is gevestigd (niet de plaats van de server); nadere gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronisch postadres; desgevallend het handelsregisterwaar hij is ingeschreven en zijn inschrijvingsnummer (dit is ondertussen vervangen door het ondernemingsnummer); wanneer een activiteit aan een vergunningsstelsel is onderworpen, de gegevens over de bevoegde toezichthoudende autoriteit(voor de duidelijkheid: het starten en uitoefenen van een online dienst op zich is niet afhankelijk van een voorafgaande vergunning);

wat gereglementeerde beroepen betreft : de beroepsvereniging of beroepsorganisatie waarbij de dienstverlener is ingeschreven, de beroepstitel en de staat waar die is toegekend, een verwijzing naar de van toepassing zijnde beroepsregels en de wijze van toegang ertoe; wanneer de dienstverlener een aan de belasting over de toegevoegde waardeonderworpen activiteit uitoefent, het identificatienummer zoals bedoeld in artikel 50 van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde (= BTW nummer); de gedragscodes die hij desgevallend heeft onderschreven, alsook de informatie over de manier waarop die codes langs elektronischeweg kunnen worden geraadpleegd.

Bijzondere regels bij afsluiten verkoopscontract enkel geldend wanneer de mogelijkheid bestaat om online een order te plaatsen de talen waarin het contract kan worden gesloten; de verschillende technische stappen om tot de sluiting van het contract te komen (aangeven welke klik op knop “verdergaan/volgende/OK” de eigenlijke aanvaarding inhoudt); de technische middelen waarmee invoerfouten kunnen worden opgespoord en gecorrigeerd voordat de order wordt geplaatst; uitsluitsel omtrent de vraag of de dienstverlener het gesloten contract zal archiveren en of het toegankelijk zal zijn (er is geen verplichting tot archiveren).

Iets geplaatst in ons winkelwagentje de dienstverlener bevestigt zo spoedig mogelijk langs elektronische weg de ontvangst van de order van de afnemer; het ontvangstbewijs vermeldt onder meer een samenvatting van de order; de order en het ontvangstbewijs worden geacht te zijn ontvangen wanneer deze toegankelijk zijn voor de partijen tot wie zij zijn gericht (= van zodra de email de server bereikt van berichtendienst waarop mailbox zich bevindt of van zodra de internetpagina op het scherm verschijnt) Notie langs elektronische weg: email, sms, afbeelding op webpagina,... Er is niet vereist dat de ontvanger het ontvangstbewijs kan opslaan. In de praktijk zal meestal een email ter bevestiging gestuurd worden.

Reclame en SPAM - KB

Reclame & voorwaarden elke vorm van communicatie bestemd voor het direct of indirect promoten van de goederen, diensten of het imago van een onderneming, organisatie of persoon die een commerciële, industriële of ambachtelijke activiteit of een gereglementeerd beroep uitoefent. Voorwaarden: Onmiddellijk na de ontvangst ervan is de reclame, vanwege de globale indruk, met inbegrip van de presentatie, duidelijk als zodanig herkenbaar. Indien dit niet het geval is draagt zij leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig de vermelding " reclame “ (reclame zal duidelijk als dusdanig herkenbaar zijn als inhoudelijk geen enkele twijfel bestaat over de aard ervan. Omgekeerd zal reclame moeilijk te herkennen zijn wanneer een artikel dat in opdracht van en gefinancierd door een handelaar, zonder vermelding hiervan, een product aanwijst ); de natuurlijke of rechtspersoon voor wiens rekening de reclame geschiedt, is duidelijk te identificeren (dit hoeft niet rechtstreeks in de reclameboodschap en kan ook via een hyperlink);

verkoopbevorderende aanbiedingen, zoals aankondigingen van prijsverminderingen en eraan verbonden aanbiedingen, zijn duidelijk als zodanig herkenbaar en de voorwaarden om van deze aanbiedingen gebruik te kunnen maken, zijn gemakkelijk te vervullen en worden duidelijk en ondubbelzinnig aangeduid; verkoopbevorderende wedstrijden of spelen zijn duidelijk als zodanig herkenbaar en de deelnemingsvoorwaarden zijn gemakkelijk te vervullen en worden duidelijk en ondubbelzinnig aangeduid (bv. via verwijzing, in een hyperlink, naar een webpagina met deze informatie, de spelregels, een deelnemingsformulier, enz... (geldt ook voor 3°)).

Reclame via e-mail Het gebruik van elektronische post voor reclame is verboden zonder de voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming van de geadresseerde van de boodschappen.

Rechten consument i.v.m. reclame per e-mail Ieder persoon kan rechtstreeks aan een bepaalde dienstverlener zonder kosten en zonder een reden op te geven , zijn wil kenbaar maken om van hem geen reclame per elektronische post meer te ontvangen