Equivalentie principe van Einstein m.b.t. gravitatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
§3.7 Krachten in het dagelijks leven
Advertisements

Energie Wanneer bezit een lichaam energie ?
De KRACHT van SAMEN.
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Stijg- en zakleidingen
Newton - HAVO Energie en beweging Samenvatting.
Werkelijk en schijnbaar vermogen
Het Dal der Tranen… Voor mijn engel Darby Bij Prema.
Periode 2: LICHT EN GELUID
KENNISMAKING MET FYSICA
Albert Einstein
2.3 Kaart van het heelal, of waar komt de kosmische straling vandaan?
Libet.
K3 Vectoren Na de les weet je: Wat een vector is
ANW, Thema 2; Heelal. Door: Wesley, Koen, Jorick en Daan.
Licht mengen.
Newton - VWO Kracht en beweging Samenvatting.
Reizen door de tijd: Galileo en relativiteit
Newton - VWO Energie en beweging Samenvatting.
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
College Fysisch Wereldbeeld 2
College Fysisch Wereldbeeld 2
Het verhaal van de kubus, de spin en haar web.
Door Prof. Henri Verschelde
Het Relativistische Heelal prof.dr. Paul Groot Afdeling Sterrenkunde, IMAPP Radboud Universiteit Nijmegen.
Zwarte Gaten Prof.dr. Paul Groot Afdeling Sterrenkunde
Kan het ook makkelijker?
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Gideon Koekoek 21 November 2007
Gideon Koekoek 8 september 2009
De Dubbele dans der Sterren
Realiseer je dat in alle vier de gevallen er een Fz werkt !
Door : Lucas Van Der Haven
Wat doet de dampkring met binnenkomende straling?
Natuurkunde Samenvatting Paragraaf 1 + 2
Natuurkunde Zien en gezien worden
Eigenschappen van hoeken
De blauwe lucht avondrood waar komt dit vandaan?.
terug naar: de blauwe lucht
Ontstaan van het heelal en de aarde
Ontstaan van sterren.
Einsteins Relativiteitstheorie
Zwaartekracht, gewicht en stabiliteit
Zwaartekracht (Fz) Zwaartekracht is de kracht waarmee een voorwerp naar het middelpunt van de aarde wordt getrokken Fz.
Zwaartekrachtenergie contra Bewegingsenergie
Samenvatting CONCEPT.
Relativiteitstheorie (3) H.A. Lorentz. Tot nu toe… De lichtsnelheid c is onafhankelijk van de snelheid van de waarnemer t.o.v. de bron. Consequentie:
hoe kun je met krachten onder een hoek tekenen?
Zwarte Gaten 10 december 2010 John Heise, SRON-Utrecht & Universiteit Utrecht tel: , ←supernova in een ver melkwegstelsel.
Zwaartekrachtsgolven
Straling van Sterren Hoofdstuk 3 Stevin deel 3.
Wijs me de weg ! Luchtfoto, schaal en kaart. Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Eb & Vloed Wat is eb en vloed?
Overeenkomst niet goed opgezegd Schadevergoeding.
Inspiratieboek Gevoelens Jackey Koopmans Spatial Design 2.
Thema Zonnestelsel - Heelal
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 11: Bouw van ons zonnestelsel.
Voorleesverhaal Joep op de stoep.
Energie in het elektrisch veld
Het gebeurde in een donkere nacht, heel lang geleden, dat er herders in het veld waren, die de wacht hielden over hun schapen. Zij stonden net wat met.
NASK Natuurkunde Scheikunde
Psalm 139: 1-18 en 23,24 Heer, u weet alles van mij, u kent mij.
Bewerkt door: P.T.M. Feldbrugge
Volksuniversiteit Zwolle
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Algemene relativiteitstheorie
Interactieve powerpoint
Stralende sterren Genesis 1:14
Voetbalshirtje vouwen
Transcript van de presentatie:

Equivalentie principe van Einstein m.b.t. gravitatie Dit principe is een geniale gedachte met verstrekkende consequenties voor de fysica. Toch is het vrij eenvoudig uit te leggen. We doen dat in deze presentatie door de animatie van drie z.g. Gedachte Experimenten (in dat soort virtuele proeven was Einstein heel goed). Experiment 1: Een waarnemer A staat in een afgesloten kamer op aarde. Hij voelt zelf de zwaartekracht en ziet een kogel uit een kanon over hem heen vliegen. Deze kogel volgt een gebogen baan (een parabool). Hij begrijpt die gebogen baan ook als een gevolg van diezelfde zwaartekracht. Experiment 2: Een waarnemer C is nu in een afgesloten kamer die ergens in de het heelal zweeft. Hij voelt geen zwaartekracht (is gewichtsloos) en ziet een kogel uit een kanon in een rechte lijn van de linkerbenedenhoek naar rechtsboven vliegen. Experiment 3: Een waarnemer E is in een afgesloten ruimte. Deze ruimte bevindt zich weer in het heelal. Aan de onderkant van de kamer bevinden zich krachtige raketmotoren die de kamer steeds verder versnellen. Waarnemer E voelt zelf een ‘schijnbare’ kracht. De versnelling tgv de raketmotoren drukt hem als het ware tegen de onderkant van de kamer. Verder ziet hij (net als A in 1) een kogel uit een kanon over hem heen vliegen in een gebogen baan, maar ook dat is maar schijn, want de kogel volgt ten opzichte van de ruimte een rechte baan. We vergelijken ten slotte de situatie van A in 1 en E in 3 en formuleren de Conclusie die Einstein trok. Harm van der Lek

Exp. 1 Een waarnemer A staat in een ruimte. Links beneden gaat en kanon af. A zag de kogel uit het kanon over hem heen (gelukkig) vliegen. Deze kogel volgde een gebogen baan (een parabool). Hij begrijpt die gebogen baan als een gevolg van zwaartekracht. Waarnemer B staat buiten en kan naar binnen kijken. Hij zag hetzelfde gebeuren als A. B A Aarde

Exp. 2 Een waarnemer C is nu in een afgesloten kamer die ergens in de het heelal zweeft. Hij voelt geen zwaartekracht (is gewichtsloos). Kijk wat er gebeurt als het kanon links weer een kogel afvuurt. Hij zag de kogel uit het kanon in een rechte lijn van de een hoek naar de tegenover liggende hoek vliegen. Waarnemer D zweeft buiten de kamer, kan naar binnen kijken en ziet hetzelfde. Ze concluderen beide dat er geen zwaartekracht is. D C

E E E E Exp. 3 Een waarnemer E is in een afgeslotenkamer. Hij kan niet naar buiten kijken. Deze ruimte bevindt zich weer in het heelal. Aan de onderkant van de kamer bevinden zich nu echter krachtige raketmotoren die de kamer steeds verder versnellen. Kijk weer wat er gebeurt. E E E E E E E F STOP! Waarnemer E voelt zelf een ‘schijnbare’ kracht. De versnelling tgv de raketmotoren drukt hem als het ware tegen de onderkant van de kamer. Hij zag de kogel (net als A in 1) een kogel uit een kanon over hem heen vliegen in een gebogen baan (de rode baan), maar ook dat is maar schijn, want de kogel volgt ten opzichte van de ruimte een rechte baan (de blauwe baan). Aangezien E niet naar buiten kan kijken en ook de motoren niet hoort noch de trillingen daarvan voelt (alles is goed geisoleerd) lijkt alles net hetzelfde als voor waarnemer A in 1. Waarnemer F weet echter wel beter: die ziet de versnelling van de kamer en van A en ziet een keurige rechte baan van de kogel. Je kunt de versnelling ook zien aan de streepjes rechts van de kamer.

Equivalentie principe van Einstein m.b.t. gravitatie Dit principe is een geniale gedachte met verstrekkende consequenties voor de fysica. Toch is het vrij eenvoudig uit te leggen. We zagen dat waarnemer A in experiment 1 en waarnemer E in experiment 3 allebei hetzelfde voelden en zagen. Einstein veronderstelde nu dat er geen enkele natuurkunde proef mogelijk is om uit te maken of je in situatie 1 of 3 bent. Experimenten binnen de kamer dus (je kunt niet naar buiten kijken!). Dus ook experimenten met electromagnetisme en licht niet. Een belangrijke consequentie hiervan is dat licht afgebogen zal worden door zwaartekracht. Vervang immers in bovenstaande experimenten het kanon door een laserstraal. Het is zeker dat in situatie 3 waarnemer dan een gebogen straal zal zien. En dus moet dat ook zo zijn in een zwaartekrachtsveld. Vanwege de enorm grote snelheid van het licht is dit effect op aarde niet meetbaar. Maar in een beroemde meting op 29 mei 1919 bij een zonsverduistering werd inderdaad geconstateerd dat een licht van een ster net naast de zon door de zwaartekracht werd afgebogen.