Verkoopt en handelt verkoop af

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nivo 2 Kerntaak 2 Bladzijde 21
Advertisements

Over consumenten, gedrag en marketing
Kopen en verkopen les 74.
Gedrag Gedrag wordt bepaald door drie elementen: Verstand Gevoel Wil.
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
commerciële presentatie
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Hoofdstuk 1 Geld en Welvaart
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandelsmarketing
Detailhandel algemeen
Detailhandel algemeen
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen spring in
HS 3 Het verkoopgesprek.
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
Verkoop en service H1 Assortiment- en artikelkennis Assistent verkoopmedewerker.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen systeem in verkoop
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Verkoop en service Hoofdstuk 3 Calamiteiten. Inhoud 1Artikelen verkopen 2Klanten helpen 3Calamiteiten 1.
Verkoop Hoofdstuk 1 Klaar voor de verkoop. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling.
Inkoop. Inkoopplanning: Voorraadbeheer Hoe en wat en waar inkopen Voor een bepaalde tijd Bestellingen.
Verkoop Hoofdstuk 4 De verkoopafhandeling. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 2 Verkoop. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen.
Hospitality en voorraadbeheer Hoofdstuk 1 Hospitality.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 3 Handel en distributie.
Hospitality en voorraadbeheer Hoofdstuk 3 Klachten en service.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Een goed product maken is niet genoeg …
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Verkopen Les 3 Niveau 4.
Help!!!!! Een klacht.
Verkoopt en handelt verkoop af
Verkoopt en handelt verkoop af
Presentatie en marketing
Ontvangt en verwerkt goederen
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Verkoopt en handelt verkoop af
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Ontvangt en verwerkt goederen
Presentatie en marketing
Ontvangt en verwerkt goederen
Hoofdstuk 2 Klanten helpen
Ontvangt en verwerkt goederen
Verkoopt en handelt verkoop af
Hospitality en voorraadbeheer
Verkoop De klant.
Verkoop Het verkoopgesprek.
Ontvangt en verwerkt goederen
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Verkoopt en handelt verkoop af Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen

1 Handel en distributie 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5 Geld beheren 6 Service en klachten 7 Marktsegmentatie 8 Winkelformule 9 Retailmix

Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen Customer journey De weg die de klant aflegt voordat hij een artikel koopt Zo soepel mogelijk laten verlopen

Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen Het verkoopgesprek Of je wel of niet een verkoopgesprek voert, hangt samen met: de winkelformule het verkoopsysteem de branche

Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen Winkelformule

Verkoopsystemen zelfbediening: weinig/geen verkoopgesprekken Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen Verkoopsystemen zelfbediening: weinig/geen verkoopgesprekken bediening: veel verkoopgesprekken zelfkeuze: een verkoopgesprek wanneer de klant dat wenst semi-zelfbediening: bij sommige artikelen wel een verkoopgesprek, bij sommige artikelen niet Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 6.2 Bezit basiskennis van verkoopsystemen en distributievormen, punt 2 (soorten verkoopsystemen)

Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen Branche klanten willen in de ene branche meer informatie over artikelen dan in andere branches.

Communicatie en koopgedrag (in een winkel) Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen Communicatie en koopgedrag (in een winkel) Koopgedrag herkennen: rustig of gehaast? doelgericht of dwalend? vastberaden of twijfelend? goed voorbereid of niet van tevoren georiënteerd? zoekend of schiet de klant direct een verkoper aan?

Communicatie en koopgedrag (online) Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen Communicatie en koopgedrag (online) Koopgedrag herkennen: Met software bekijken hoe klanten de webshop doorlopen Kijkers doorlopen het assortiment uitgebreider dan kopers. Kopers kijken naar aanbiedingen.

Soorten communicatie Verbale communicatie: met woorden Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen Soorten communicatie Verbale communicatie: met woorden Non-verbale communicatie: zonder woorden Gebaren Gelaatsuitdrukking Houding

Klantgedrag hangt af van: Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen Klantgedrag hangt af van: Het soort artikel dat de klant zoekt Fase van klantgedrag waar de klant inzit Koopkracht Gevoel (impulsaankoop) Deze paragraaf sluit aan bij delen van de ESS examenterm 6.2 Bezit basiskennis van verkoopsystemen en distributievormen 7.3 Kan consumentengedrag typeren 7.4 Bezit basiskennis van fasen van een verkoopgesprek

Soorten artikelen Convenience goods – klant verwacht weinig advies Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen Soorten artikelen Convenience goods – klant verwacht weinig advies Shopping goods – klant verwacht meer advies en deskundigheid van de koper Specialty goods - klant verwacht heel veel advies en deskundigheid van de koper Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 6.2 Bezit basiskennis van verkoopsystemen en distributievormen, punt 6 (soorten aankopen)

Fasen klantgedrag communicatiegedrag koopgedrag Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen Fasen klantgedrag communicatiegedrag koopgedrag gebruiks-/verbruiksgedrag afdankgedrag Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 7.3 Kan consumentengedrag typeren, punt 2 (fasen in consumentengedrag)

Koopkracht Impulsaankoop Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen Koopkracht Hoeveel artikelen kan een klant met een bepaald inkomen kopen? Impulsaankoop Klant koopt een artikel dat hij niet nodig heeft, maar waarvan de aanschaf een kortstondig gevoel van geluk geeft. Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 7.3 Kan consumentengedrag typeren, punt 1 (begrip koopkracht) 7.4 Bezit basiskennis van fasen van een verkoopgesprek, punt 3 (begrip impulsaankoop)

Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen Typen klanten (1)

Typen klanten (2): online Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen Typen klanten (2): online

Diefstal Zoveel mogelijk beperken door vier belangrijke middelen: Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen Diefstal Zoveel mogelijk beperken door vier belangrijke middelen: