Nieuw OV-netwerk in regio DAV Drechtraad 6 maart 2018
– de nieuwe concessie DAV samen met de regio vormgeven – Openbaar vervoer in de DAV Arriva rijdt sinds 2008 de DAV concessie met bus en trein (MerwedeLingelijn) Openbaar vervoer Concessie DAV eindigt eind 2018 Provincie Zuid-Holland verleent concessie (Wet personenvervoer 2000) – de nieuwe concessie DAV samen met de regio vormgeven – Enkele punten die reeds in eerdere radenbijeenkomsten aan de orde zijn geweest, gepresenteerd in de aanloop naar de start van de aanbestedingsprocedure (o.a. oktober 2016, maart 2017)
Nieuwe openbaar vervoer concessie DAV resultaat van regionale samenwerking Afsprakenkader Aanbesteding Openbaar vervoer in de regio Drechtsteden / Alblasserwaard – Vijfheerenlanden 2018 tussen provincie Zuid-Holland en de regio’s (oktober 2016) Beleidskader DAV (november 2016) provinciale en regionale ambities voor OV in het gebied Programma van Eisen (april 2017) operationalisatie van de ambities naar voorschriften voor de volgende vervoerder Europese aanbesteding - gunning aan Qbuzz in januari 2018 nieuwe vervoerder start eind 2018 / begin 2019 Afsprakenkader: basis voor de samenwerking richting nieuw OV in de regio DAV Beleidskader OV bevat de basis voor de nieuwe concessie DAV voor bus en trein Bestuurlijk commitment door regio-pfhouders namens regiogemeenten: ondertekening door Tanis en Frije. Vervolgens is het PvE opgesteld, waarin de bereikbaarheidseisen zijn opgenomen en de wensen van de regio een plaats hebben gekregen (zoals de moties van de raden van Zederik en Molenwaard aangaande de busverbinding over de Lekdijk (moties 2014)
Nieuwe openbaar vervoer concessie DAV resultaat van regionale samenwerking Afsprakenkader Aanbesteding Openbaar vervoer in de regio Drechtsteden / Alblasserwaard – Vijfheerenlanden 2018 tussen provincie Zuid-Holland en de regio’s (oktober 2016) Beleidskader DAV (november 2016) provinciale en regionale ambities voor OV in het gebied Programma van Eisen (april 2017) Raadsmoties Molenwaard en Zederik (in stand houden oost-west OV verbinding Lekdijk) Europese aanbesteding - gunning aan Qbuzz in januari 2018 nieuwe vervoerder start eind 2018 / begin 2019 Belangrijke punten in het beleidskader: Vrijheid is aan de vervoerder om het netwerk in te richten, maar daarbij een aantal spelregels. Het bieden van bereikbaarheid van A naar B, , betrouwbare reistijden, hoge frequenties op belangrijke verbindingen (HOV en/of R-net), oftewel een ‘Hoogwaardiger en duurzamer openbaar vervoer met ruimte voor slimme mobiliteitsoplossingen’ o.a. op het gebied van ketenmobiliteit.
Nieuw OV in de regio DAV HOV buslijnen en de MLL (R-net) als ruggengraat busnetwerk van stad-, streek- en buurtbussen (ontwikkelvrijheid vervoerder) inzet op ketenmobiliteit, kleinschalige mobiliteitsoplossingen duurzaamheid Winnende bieding van Qbuzz sluit hier goed op aan! In het beleidskader en het PvE is gekozen om in te zetten op een aantal lijnen die de ruggengraat gaan vormen van het concessiegebied. Dit zijn uiteraard de MLL, enkele OV-verbindingen vanuit de Drechtsteden richting Rotterdam alsmede de OV-lijnen tussen de AV en Utrecht (koppeling ri. Drechtsteden bij Sliedrecht). Voor de invulling van het overige netwerk lag (en ligt) de ontwikkelvrijheid bij de vervoerder. Het gaat dan om de stadsbussen, streekbussen en buurtbussen. Daarnaast wordt een sterke inzet op ketenmobiliteit gevraagd van de nieuwe vervoerder. De nadruk ligt dan op de bereikbaarheid van het (met name) landelijk gebied. De gedachtengang die hierbij is aangehouden, is gebaseerd op onderzoeken van het KiM door in te zetten op snelle frequente lijnen is men bereid grotere afstanden tot een halte af te leggen. De vervoerder kan hierop inspelen door bijvoorbeeld deelfietsen of een deelauto op een halte aan te bieden. Ook kleinschalige mobiliteitsoplossingen, zoals deeltaxi’s of deur-haltevervoer zijn middelen om de (landelijke) regio bereikbaar te houden. Qbuzz heeft in haar bieding een mooi totaalpakket van lijnvoering, mobiliteitsoplossingen en duurzaamheid zitten. Zij lichten dit straks aan u toe! Wat verstaan we onder HOV? comfort, gegarandeerde frequentie, betrouwbaarheid! Totaalplaatje schetsen, gezien de relatie die er is tussen HOV/R-net en ketenmobiliteit, andere lijnen etc. Succeservaringen Gouda – Schoonhoven, basis is onderzoek KiM “De Keuze van de reiziger, juni 2016 “
HOV-net als ruggengraat in de Drechtsteden Met de HOV formule naar een herkenbare branding Verschil HOV en R-net: Frequentie (HOV 2x/uur; R-net 4x/uur opbouw naar 6x/uur) Rode kleurstelling (klok en hanekam)
Nieuw OV in de regio DAV Aanbesteding concessie DAV in januari gegund aan bezwaartermijn is op 20 februari 2018 verstreken Qbuzz presenteert hierna het nieuwe OV netwerk incl. de HOV-lijnen Belangrijk om te weten Nieuwe dienstregeling staat voor het eerste jaar van de concessieperiode vast Ontwikkelfunctie ligt bij de nieuwe vervoerder In essentie gaat het om dat er niet te sleutelen valt aan de bieding (ivm concurrentie / Europese aanbesteding) Eerste jaar kunt u geen invloed meer uitoefenen op dienstregeling (in samenspraak met regio PvE), daarna is er ruimte om rekening te houden met lokale wensen. Wensen kunnen vertaald worden in nieuwe dienstregeling als provincie en vervoerder overeenstemming hierover hebben.