Nieuw OV-netwerk in regio DAV Drechtraad

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Sociaal Domein Project AWBZ-Wmo April 2014.
Advertisements

Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Programma AMB Stand van zaken De Werkschool Drechtsteden/Zuid Holland Zuid Drechtstedendinsdag, 1 november 2011.
Presentatie voor de themabijeenkomst openbaar vervoer en buurtbussen 8 november 2013 Ludolf Maat Secretaris Rocov-NH.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Concept programma: naar een toekomstvast OV
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
CO 2 -opslag in Barendrecht perceptie, feiten, dilemma’s Anne-Marie van het Erve.
Buurtbussen en de rol van de provincie. Presentatie SBO, 8 november 2013.
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Openbaar Vervoer Agenda DS
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
1 Presentatie voor de kaderleden van de Noord-Hollandse ouderenbonden en de werkgroepen van de SBO-NH 8 november 2013 Door Wiebe de Haan (voorzitter Rocov-NH)
Van zorgen voor naar zorgen dat
Mierlo - Helmond (spits)
Aanbesteding Zuidoost Brabant Ontwerp Programma van Eisen
ONTWERPEN Schriftelijke toelichting N32 - N42 - Gr Lyceum -Twello.
Pilot Regionale Werkgeversdienstverlening Midden Gelderland.
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Informatiebijeenkomst voor raadsleden van de BAR gemeenten Leerlingenvervoer 3 april 2013 Informatiebijeenkomst leerlingenvervoer 3 april 2013.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
Ontwikkelingen Regio Alblasserwaard&Vijfheerenlanden en De positie van Hardinxveld-Giessendam.
Symposium ROCOV Utrecht “OV zonder oogkleppen” Utrecht, 15 november Marktwerking en aanbesteding in het OV: naar een nieuwe fase met meer reizigersparticipatie.
MT Community Landelijk Goed Doel – Samen bouwen Partnerships met: –Stichting Pallieter (Landelijk goed doel) –Cordaid (Internationaal.
Welkom Open podium GERRIT Thema: LSP 13 maart 2014.
Openbaar Vervoer in de gemeente Leudal. Taken en verantwoordelijkheden van de gemeente Presentatie Commissie Ruimte 22 januari 2013 Dhr. P. Stevens Ing.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Op weg naar MJP en verder Auditcommissie over het voorbereidngstraject MJP februari 2010.
Welkom Open podium GERRIT Thema: XDS 10 april 2014.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Beschermd Wonen en Opvang in Beeld Analyse van Beschermd Wonen en Opvang in de Drechtsteden en Alblasserwaard-Vijfheerenlanden Martine den Ouden Projectleider.
Het OV 2007 – november 2013, ROCOV, Pedro Peters 1.
Op weg naar Concessies 2020 Presentatie 22 juni 2016.
Commissie Fysieke leefomgeving Dordrecht 26 april 2016.
Praktijkervaring vernieuwende mobiliteitsconcepten landelijk gebied Bijeenkomst leerplatform MIRT Vernieuwing Amersfoort, 22 september
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
SYMPOSIUM Vervoer in de buurt
Parkmanagement Veghel & Arriva Nederland
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Programma Ruimte & Wonen
Regionale detailhandelsvisie Noord Limburg
‘Ontwikkelen doen we samen’
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Markconsultatiedag 29 november
MaaS pilot: Grenzeloze Mobiliteit
Marktconsultatiedag 29 november 2017
Samenwerking Gemeenten en Zorg en Zekerheid
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Markconsultatiedag 29 november
Blik op de toekomst.
Werksessie Energietransitie: Best practices Machiel de Gelder wethouder Werkendam & bestuurlijk trekker ONS2050.
Samenwerking in de regio voor betere mobiliteit voor iedereen
Marktconsultatiedag 29 november 2017
Qbuzz nieuwe vervoerder in Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden.
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
Wet en regelgeving Lokale spoorwegen
Aanbesteding concessie Zaanstreek-Waterland ZaWa 2022
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Transcript van de presentatie:

Nieuw OV-netwerk in regio DAV Drechtraad 6 maart 2018

– de nieuwe concessie DAV samen met de regio vormgeven – Openbaar vervoer in de DAV Arriva rijdt sinds 2008 de DAV concessie met bus en trein (MerwedeLingelijn) Openbaar vervoer Concessie DAV eindigt eind 2018 Provincie Zuid-Holland verleent concessie (Wet personenvervoer 2000) – de nieuwe concessie DAV samen met de regio vormgeven – Enkele punten die reeds in eerdere radenbijeenkomsten aan de orde zijn geweest, gepresenteerd in de aanloop naar de start van de aanbestedingsprocedure (o.a. oktober 2016, maart 2017)

Nieuwe openbaar vervoer concessie DAV resultaat van regionale samenwerking Afsprakenkader Aanbesteding Openbaar vervoer in de regio Drechtsteden / Alblasserwaard – Vijfheerenlanden 2018 tussen provincie Zuid-Holland en de regio’s (oktober 2016) Beleidskader DAV (november 2016) provinciale en regionale ambities voor OV in het gebied Programma van Eisen (april 2017) operationalisatie van de ambities naar voorschriften voor de volgende vervoerder Europese aanbesteding - gunning aan Qbuzz in januari 2018 nieuwe vervoerder start eind 2018 / begin 2019 Afsprakenkader: basis voor de samenwerking richting nieuw OV in de regio DAV Beleidskader OV bevat de basis voor de nieuwe concessie DAV voor bus en trein Bestuurlijk commitment door regio-pfhouders namens regiogemeenten: ondertekening door Tanis en Frije. Vervolgens is het PvE opgesteld, waarin de bereikbaarheidseisen zijn opgenomen en de wensen van de regio een plaats hebben gekregen (zoals de moties van de raden van Zederik en Molenwaard aangaande de busverbinding over de Lekdijk (moties 2014)

Nieuwe openbaar vervoer concessie DAV resultaat van regionale samenwerking Afsprakenkader Aanbesteding Openbaar vervoer in de regio Drechtsteden / Alblasserwaard – Vijfheerenlanden 2018 tussen provincie Zuid-Holland en de regio’s (oktober 2016) Beleidskader DAV (november 2016) provinciale en regionale ambities voor OV in het gebied Programma van Eisen (april 2017) Raadsmoties Molenwaard en Zederik (in stand houden oost-west OV verbinding Lekdijk) Europese aanbesteding - gunning aan Qbuzz in januari 2018 nieuwe vervoerder start eind 2018 / begin 2019 Belangrijke punten in het beleidskader: Vrijheid is aan de vervoerder om het netwerk in te richten, maar daarbij een aantal spelregels. Het bieden van bereikbaarheid van A naar B, , betrouwbare reistijden, hoge frequenties op belangrijke verbindingen (HOV en/of R-net), oftewel een ‘Hoogwaardiger en duurzamer openbaar vervoer met ruimte voor slimme mobiliteitsoplossingen’ o.a. op het gebied van ketenmobiliteit.

Nieuw OV in de regio DAV HOV buslijnen en de MLL (R-net) als ruggengraat busnetwerk van stad-, streek- en buurtbussen (ontwikkelvrijheid vervoerder) inzet op ketenmobiliteit, kleinschalige mobiliteitsoplossingen duurzaamheid Winnende bieding van Qbuzz sluit hier goed op aan! In het beleidskader en het PvE is gekozen om in te zetten op een aantal lijnen die de ruggengraat gaan vormen van het concessiegebied. Dit zijn uiteraard de MLL, enkele OV-verbindingen vanuit de Drechtsteden richting Rotterdam alsmede de OV-lijnen tussen de AV en Utrecht (koppeling ri. Drechtsteden bij Sliedrecht). Voor de invulling van het overige netwerk lag (en ligt) de ontwikkelvrijheid bij de vervoerder. Het gaat dan om de stadsbussen, streekbussen en buurtbussen. Daarnaast wordt een sterke inzet op ketenmobiliteit gevraagd van de nieuwe vervoerder. De nadruk ligt dan op de bereikbaarheid van het (met name) landelijk gebied. De gedachtengang die hierbij is aangehouden, is gebaseerd op onderzoeken van het KiM  door in te zetten op snelle frequente lijnen is men bereid grotere afstanden tot een halte af te leggen. De vervoerder kan hierop inspelen door bijvoorbeeld deelfietsen of een deelauto op een halte aan te bieden. Ook kleinschalige mobiliteitsoplossingen, zoals deeltaxi’s of deur-haltevervoer zijn middelen om de (landelijke) regio bereikbaar te houden. Qbuzz heeft in haar bieding een mooi totaalpakket van lijnvoering, mobiliteitsoplossingen en duurzaamheid zitten. Zij lichten dit straks aan u toe! Wat verstaan we onder HOV?  comfort, gegarandeerde frequentie, betrouwbaarheid! Totaalplaatje schetsen, gezien de relatie die er is tussen HOV/R-net en ketenmobiliteit, andere lijnen etc. Succeservaringen Gouda – Schoonhoven, basis is onderzoek KiM “De Keuze van de reiziger, juni 2016 “

HOV-net als ruggengraat in de Drechtsteden Met de HOV formule naar een herkenbare branding Verschil HOV en R-net: Frequentie (HOV 2x/uur; R-net 4x/uur opbouw naar 6x/uur) Rode kleurstelling (klok en hanekam)

Nieuw OV in de regio DAV Aanbesteding concessie DAV in januari gegund aan bezwaartermijn is op 20 februari 2018 verstreken Qbuzz presenteert hierna het nieuwe OV netwerk incl. de HOV-lijnen Belangrijk om te weten Nieuwe dienstregeling staat voor het eerste jaar van de concessieperiode vast Ontwikkelfunctie ligt bij de nieuwe vervoerder In essentie gaat het om dat er niet te sleutelen valt aan de bieding (ivm concurrentie / Europese aanbesteding) Eerste jaar kunt u geen invloed meer uitoefenen op dienstregeling (in samenspraak met regio PvE), daarna is er ruimte om rekening te houden met lokale wensen. Wensen kunnen vertaald worden in nieuwe dienstregeling als provincie en vervoerder overeenstemming hierover hebben.